Kézműves vállalkozást nem elindítani nehéz: a 4. év a vízválasztó

kézműves vállalkozás kérdőívA Több mint hobbi megkérdezte a kézműveseket a vállalkozás indításával kapcsolatos nehézségeikről. A kérdőívet eddig kétszáznegyvenen töltötték ki. A kitöltők jelentős része, közel kétharmada fő foglalkozásának kiegészítésként kézműveskedik, ötödük megél a kézműves vállalkozásából, ugyanennyien pedig tervezik az elindulást. Csupán 3 %-uk nyilatkozott úgy, hogy részükről ez hobbi marad.

A vállalkozások egyharmada három évnél fiatalabb, és többségük (80 %) úgy érzi, nehezen halad, vagy egy helyben toporog az értékesítésben. Ez az arány drasztikusan lecsökken a négy évnél régebb óta próbálkozó vállalkozások között, itt már kétharmaduk úgy nyilatkozott, hogy vállalkozása beindult, lendületben van. Négy év tehát a vízválasztó: akinek eddig nem sikerült felfuttatnia vállalkozását, az felhagy vele.

A kézművesek többségének az alkotástól leginkább az értékesítési és marketing ismeretek elsajátítása veszi el az időt (44 %), második helyen az eladással eltöltött idő szerepel (39 %), a többiek pedig az informatikai feladatok megoldását nevezték meg, mint a legnagyobb időrabló tényezőt.

Szembetűnő, hogy mindössze 15 %-uk rendelkezik valamilyen írott (üzleti vagy marketing) tervvel, vásárlói adatbázist pusztán 28 %-uk épít. A stratégia alkotás, az időszervezés és az árazás egyformán nagy fejtörést okoz mindenkinek, a konkurenciát ugyanakkor csak 3 %-uk jelölte meg, mint a legnagyobb probléma forrását.

Mivel nagyrészt fiatal vállalkozásokról van szó, saját honlapot nagy részük önerőből és ingyen szeretne készíteni, pusztán 20 %-uk nyilatkozott úgy, hogy szakembert bízna meg. Ugyanígy, 38 %-uk megelégszik az interneten ingyen fellelhető marketing tanácsokkal.

Bár a kutatás nem reprezentatív, azért mégis elárul néhány érdekes tendenciát, ami az interneten alkotásait eladni próbáló, elsősorban női alkotókra jellemző. Leszögezhetjük, hogy a nők nagy része szeret kézműveskedni, és mivel leginkább ők maradnak otthon a pici gyerekekkel, ezért mindannyiukban felmerül az ötlet, hogyan lehetne a kézműveskedésből megélni. Azonban nagy kihívás számukra a gyerekek mellől végzett “dupla” munka (alkotás és értékesítés). Az alkotás örömét egy idő után elveszi az értékesítéssel kapcsolatos sok kihívás, feladat.

Nem csak az időhiány sújtja a fiatal kézműves vállalkozásokat, hanem az is, hogy szinte a semmiből kell felépíteni, csekély anyagi ráfordítással. Mivel az online vállalkozás indítása alacsony kezdőtőkével is kivitelezhető, természetes, hogy többségük ezen megoldás felé fordul. A vízválasztó negyedik éven azonban csak negyedük lendül át. Véleményem szerint ez az üzleti és marketing ismeretek hiányának tudható be. Eddigi tapasztalataim azt mutatják, hogy a legtöbben az első években megelégednek azzal, hogy ingyenes eszközökkel, felületes értékesítési tudással árulják kedvenc alkotásaikat.

Termékválasztékukat nem megalapozott piaci ismereteik, hanem szívük vágya határozza meg: azt szeretnék értékesíteni, ami nekik maguknak tetszik. Jellemzően azt vallják, minden alkotás megtalálja a maga gazdáját (ebben egyébként igazuk van, csak kérdés, hogy mennyiért találja meg), és a konkurenciával nem kell foglalkozni, illetve tanulni lehet tőle. Mire feleszmélnek arra, hogy meg kellene felelniük a piaci igényeknek, és felismerik, hogy az ingyen elérhető, általános marketing tanácsok és az olcsó webes megjelenések helyett szakemberekhez kellene fordulniuk, addigra valójában már túl késő. Vállalkozásuk “elfárad”, családi helyzetük újra megváltozik, visszamennek dolgozni, és a bűvös négy év hamarabb letelik, semmint hogy időben lendületbe tudnának jönni.

Kovács Sándor és Várőri AdriennMi, a Több mint hobbi alapítói, hiszünk abban, hogy ezek a tendenciák megfordíthatók. Célul tűztük ki, hogy informatikai és marketinges szakmai segítséggel támogatjuk az induló kézműves vállalkozásokat. Azt szeretnénk, ha a tehetséggel megáldott kézművesek meg tudnának maradni hosszú távon mesterségüknél, és nem kellene álmaikat idejekorán feladniuk.

Mivel az általunk készített anyagok szakmaspecifikusak, ezért az időhiánnyal küszködő kézművesek nálunk rövid idő alatt tudnak releváns marketing ismereteket szerezni, és sorsfordító döntéseket hozni, még mielőtt kifutnának az időből.

Töltsd le egyedülálló ingyenes anyagainkat, és legyél te is tagja annak az elit kézműves csapatnak, aki kiemelkedik a tömegből!

 

Mentés

Mentés

Mentés