Mielőtt befektetsz pár tízezret a kézműves vállalkozásodba, ezt olvasd el!

Kézműves vállalkozás befektetésHa megvannak a jól bejáratott vásáraid, ahol annyi pénzt keresel, amit el sem mersz mondani másoknak, akkor nem kell ezt a cikket elolvasnod.

Minden más esetben érdemes figyelned, mert azt vesézzük most ki, hogy mi az a 3 tévhit, ami romlásba viszi a legtöbb kézműves vállalkozás életét, mire itt az év vége.

Egészen mást írtam volna ebbe a cikkbe, ha nem jön hozzám konzultációra az elmúlt héten három gyökeresen más háttérrel rendelkező hölgy, akikben egy közös van: pénzt  szeretnének keresni az alkotásaikkal. Mind a hárman az átlag kézműves számára döbbenetesen nagy összegeket fektettek be a vállalkozásaikba (>100.000,-), amely befektetés nettó pénzkidobás volt, de sajnos csak utólag derült ki.

Egyikőjük konkrétan megkért, hogy használjam fel a történetét, hátha más nem lesz ennyire naiv. Én nem gondolom, hogy naivak voltak, inkább azt mondanám, egyszerűen csak mindannyian azt tették, amiről általánosan elterjedt tévhit, hogy hasznos a vállalkozás elindításához.

Lehet, hogy tegnap még te is boldogan fektettél volna ezekbe pénzt.

Egyszóval nem tehetnek róla, csak követték, amit sok helyen olvasnak, látnak.

1) Össze kell dobni a pénzt arra, hogy az ember megjelenjen legalább egy normális karácsonyi vásárban

Miért? Mert ezt csinálja mindenki? Nem jó.

Nem azt mondom, hogy ne menj soha vásárba, sőt, az elején ez kimondottan hasznos, mert azonnali visszajelzéseket kapsz. De jól gondold meg, hova, hányszor és főképp mennyiért mész.

A karácsonyi vásár általában több  hetes elköteleződést jelent. Tehát bármilyen karácsonyi vásárban megjelenni óriási rizikó, és ezt egy induló kézműves vállalkozás egyszerűen nem engedheti meg magának. Nem kapsz pontos infókat a várható látogatói összetételről (ott van-e a célcsoportod,  vagy csak Tesco-s szatyros termékmintákat gyűjtögető nyugdíjasok lesznek), nem kapsz garanciát, hogy visszajön legalább a befektetett pénzed, azonban elvárják, hogy megjelenj minden nap, és hozzájárulj a klassz karácsonyi hangulathoz.

Egy kezdő kézművesnek ennél sokkal-sokkal több és kiszámíthatóbb lehetősége van a karácsonyi időszak kihasználására, mint hogy kiálljon egy lutri kimenetelű vásárba a hidegbe, az összes összespórolt pénzét helypénzre és forró teára költve…

… feltéve, ha időben kapcsol, és már nyáron elkezd készülni a karácsonyra.

2) Megfizetek egy informatikust, csináljon egy normális honlapot, és akkor lesz hol eladni karácsonykor

Neeem! Rossz! Mit tud egy informatikus arról, hogyan fog eladni a honlapod?!

Tovább megyek: mit tudsz te arról, hogyan fog eladni a honlapod?

Attól, hogy egy termék kint van a neten, még SOHA, SENKI nem fog megrendelni.

Soha. Senki.

Légy erős, a Több mint hobbitól sem rendel soha senki CSAK ÚGY, csak mert kint van a megrendelő űrlap. Az igazság az, hogy az internet népe rá se bagózik a honlapodra, ha nincs rá egy komplett kis terved, hogyan hozd őket közelebb a márkádhoz.

Ennyi. Eszedbe ne jusson fizetni egy informatikusnak marketing terv nélkül egy honlapért, lehet az bármilyen csili-vili.

Sokkal-sokkal többet érsz vele, ha kigyúrod magad marketingből (nem arra gondolok, hogy olvass el 100 ingyenes cikket, ugye érted), vagy igénybe veszed egy tanácsadó segítségét, vagy felveszel az év második felére egy félállású marketing asszisztenst, aki nem csak lózungokat puffogtat, hanem képes eladni.

OK, belátható, hogy ezt is időben kell elkezdeni, mert egy jó marketing stratégia több hét, vagy hónap, mire kiforrja magát, és akkor még nem csináltunk semmit, csak kutattunk, meg gondolkodtunk, meg kérdezősködtünk, meg terveket írtunk.

Pl. ha karácsonyra rendes pénzt akarsz keresni, akkor most, nyáron el kell ezt kezdened.

3) Ha az elején megveszek egy márkát, meg a hozzá való Facebook oldalt, akkor vevőkérdés megoldva

Nincs megoldva.

Nem véletlenül adták el: ők sem tudtak (elég) pénzt csinálni belőle. Jó, ezzel lehet vitatkozni, mert tényleg elképzelhető, hogy hozzájutsz egy jól prosperáló márkához, de azért valljuk be, ez igen ritkán történik meg.

Olyan esetet viszont már többet is hallottam, hogy az eladó jóval több pénzt kért az üzletért állítólagos forgalomra hivatkozva, aztán “elfelejti mondani”, hogy a Facebook rajongókat nem adja hozzá neked automatikusan, azért fizess még százezret. Jajj.

Ha megveszel egy felépített oldalt, közönséggel, mindennel együtt, akkor azonnali hatállyal szükséged lesz arra, hogy érts a marketinghez. Mondjuk a legjobb esetben az összes fizetős tanfolyamunk addigra nem a gépeden, hanem a fejedben van, különben egyik nap átveszed a bizniszt, másik nap meg a régi, kezdő vállalkozó fejeddel nekiállsz a nagy bizniszt tolni, de rád gurul, mint Sziszifuszra a kő.

Ebben az esetben is, ha akarsz még idén fürödni tejben-vajban karácsonykor, akkor bizony a tanulást most, nyáron kell elkezdeni.

Összefoglalva:

A karácsony és a kézműves termék kéz a kézben jár. Egész évben ez a legkedvezőbb időszak ahhoz, hogy kézműves termékeket adj el.

Akár régi, akár új versenyző vagy, ha időben felkészülsz a karácsonyra, lekörözöd a többieket, akik nyáron a hasukat süttették, és elhozod az orruk elől a vásárlókat.

A karácsonyi harsogó, reklámokkal teli, zsúfolt időszakban az emberek már csak annak a hangját hallják meg, aki időben kiépítette hozzájuk a saját hídját. Híd lehet a blogod, a Facebook oldalad, és az, hogy feliratkozókat gyűjtesz.

Először is, neked nem helypénzre kell gyűjtened, nem honlapot kell készíttetned, nem arra kell várnod, hogy beleülsz a “készbe”, hanem meg kell értened, hogy honnan jönnek a vásárlók.

Még jobb, ha már nyáron átesel életed első online kampányán, hogy amikor itt a nyakadon a karácsony, akkor már ki legyen taposva az út.

Ehhez adunk most extra segítséget június 20-ig, katt az alábbi linkre:

Karácsonyi ötlettár kézműveseknek

Karácsonyi ötletek kézműveseknek

Mentés

Vélemény, hozzászólás?