Kézműves termékek online eladása – az első lépések

Kézműves online eladásAz Etsy.com, a világ legnagyobb kézműves termékek adásvételével foglalkozó weboldala (a magyar Meska amerikai nagytestvére) 2008-ban 90 millió dollár forgalmat produkált, megháromszorozva ezzel 2007-es teljesítményét. Amikor kitört a válság, 2008 szeptemberében az Etsy 5 %-ot növekedett az előző hónaphoz képest. Az Etsy azóta is rendületlenül nő, 2011 januárjában pl. csak abban a hónapban 33,5 millió dollár értékű termék talált rajta keresztül gazdára.

A Meska.hu 2011-es bevétele közel két és félszerese volt a 2010-esnek, 2012-ben pedig újabb 25 %-ot ugrott egy év alatt. Az elmúlt 2,5 évben felhasználóinak száma 45 ezerről 130 ezerre, a havi látogatók száma pedig 400 ezerről 750 ezerre nőtt. Az eladások száma több, mint 500 naponta.

Magyar statisztikák is rendre azt mutatják, hogy az emberek legalább 80 %-a vásárlás előtt tájékozódik az interneten, életkortól és nemtől függetlenül.

A fenti érvek talán Téged is meggyőztek arról, hogy érdemes kilépni az online piactérre. Jöjjön hát 10 tipp, mire figyelj oda az elején.

  1. Ne bonyolítsd túl a dolgokat! Az interneten kézműves termékekkel megjelenni elég összetett feladat. Ne aprózd szét az erődet: egyszerre csak egy dologgal foglalkozz. A kis lépések összeadódnak, és idővel egyre komolyabb eredményeket fognak Neked hozni.
  2. Légy igényes, ne nagyold el a termékfotózást! Az érdeklődőknek nincs más, csak a fotók, hogy megítéljék termékeid minőségét. Ezért fordulhat elő, hogy az egyébként sikeres kézműves az interneten semmit nem ad el: a fotók nem adják vissza tárgyainak szépségét.
  3. Ne csak egy-két helyre töltsd fel a termékeidet! Az igazi piacozással ellentétben, ahol a vásárlók csak azokat a termékeket tudják megnézni és megvenni, amiket magaddal vittél, az interneten egyszerre több ember is nézegetheti a világ bármely pontjáról a termékeidet. Annál jobb, minél több weboldalról mutatnak linkek a saját honlapodra: így kapsz a Google keresőjében egyre jobb helyezéseket, s ez segít, hogy Téged találjanak meg (előbb) az interneten keresgélő potenciális vásárlók, ne a konkurenciádat.
  4. Ne higgy senkinek, hogy hol a legjobb megjelenned, teszteld le Te magad! Az egyes kézműves termékek más-más eredményeket produkálnak a Meskán, a Vaterán, a Facebookon vagy az Etsy-n.
  5. Legyél rugalmas! Számíts rá, hogy ha meg is találtad az online vásárlóközönségedet, akkor sem dőlhetsz hátra a fotelben: az interneten gyorsan változnak a dolgok. Legyél résen, és ha a vásárlóid máshová “költöztek”, más oldalakat látogatnak, akkor kövesd őket.
  6. Legyél elérhető! Az egyetlen dolog, amire stabilan alapozhatsz, az a saját domain neved, a saját honlapod. Onnan nem kell elköltözni: ez az a hely, ahol Téged – bármi történjék is – megtalálnak a vásárlók az interneten. Ha nincs saját domain név alatt található honlapod, akkor kiteszed magad a bolthely szolgáltatók kényének-kedvének, és nem fogod tudni kontrollálni a saját online megjelenésedet.
  7. Legyen egy saját márkád! Kézművesként a sikered titka az, hogy az emberek rád ismerjenek: legyen egyedi neved, szlogened, logód, és ezek ne változzanak. Érdemes még az elején meghatároznod, miben vagy Te a legjobb, miben különbözöl másoktól, mi az, amiért érdemes Tőled vásárolni, és ezekhez a mondatokhoz térj vissza mindig, amikor egy újabb internetes felületen szeretnél megjelenni.
  8. Minél nagyobb a forgalmad, annál fontosabb, hogy jogilag is mindened rendben legyen. A legtöbb kézműves nem foglalkozik jogi, adózási kérdésekkel addig, amíg meg nem győződik róla, hogy a vállalkozása életképes-e. Ha az értékesítés megkezdése (adószám kiváltása) előtt felépíted az online megjelenésed vázát, akkor tisztességesen jársz el, és ráadásul sokkal hamarabb életképessé válhat a vállalkozásod, mint gondolnád.
  9. Minden nap tegyél félre pár órát arra, hogy az online megjelenéseddel foglalkozz! Az internetre kilépés elég sok energiát el tud vonni az embertől, úgy tűnik, mintha a feladatoknak sosem lenne vége. Számíts erre, és határozd meg azokat az órákat, amikor csak ezzel foglalkozol. Ez egy olyan befektetés, ami hosszú távon nagyon megtérül.
  10. Ne legyenek illúzióid az eredménnyel kapcsolatban! Mindenkinek van egy jövőképe arról, mennyit szeretne keresni a kézműves vállalkozásából. Ha pusztán annyi célod van az online megjelenéssel, hogy hónapról-hónapra találj néhány új vásárlót, akkor tetszésed szerint válogass a megjelenési lehetőségekből. Ha azonban olyan kézműves vállalkozást akarsz felépíteni, amiből meg lehet élni, sokkal szervezettebben kell dolgoznod.

Ha tetszett a cikkünk, kérlek oszd meg másokkal is!

Kövesd Facebook oldalunkat, hogy ne maradj le a cikksorozat következő részéről!

Vélemény, hozzászólás?