Fenekestül felforgathatja a márkádat 15 perc piackutatás

9 példa, melyeket reggelizés közben találtam

Az internet nem csak azért izgi, mert könnyebben indíthatsz rajta vállalkozást. Régen a piackutatás a nagyok kiváltsága volt. Ma már azonban Te is, mint kisvállalkozó, az internet segítségével akár 15 perc alatt olyan megfigyelések birtokába juthatsz, melyek szó szerint alapjaiban rengethetik meg a vállalkozásodat. Persze, csak ha tudod, mire kell figyelni.

Hoztam neked 9 szemüveget, vedd fel mind, és nézd egy kicsit ezeken keresztül a márkádat. Te mit tudnál kihozni belőlük, ha az lenne a házi feladat, hogy a saját vállalkozásodban valósítsd meg őket? Bátran álmodozz, és írj le minden, elsőre őrültnek hangzó ötletet: a papír mindent elbír!

Tipp: ne akadj fenn azon, hogy kézműves példák-e vagy sem. A milliókat érő kérdés itt az, hogy mit tudsz átvenni belőlük a saját vállalkozásodba. A hatékony értékesítés mindig ott kezdődik, hogy sikerül-e különböznöd a konkurenseidtől. Keresd az extra fűszereket! 🙂

1. Nosztalgia

Használd a nosztalgiát, ha szeretnéd megemelni a kosárértéket!

A késeket készítő, 129 éves amerikai cég, a Case Company szállított késeket a hadseregnek és a NASA-nak is. A történelmi múlt inspirálta őket arra, hogy olyan limitált készleteket is áruljanak, melyek emléket állítanak az amerikai történelem különböző korszakainak. Ez az új kontinensen nyerő stratégia, ha egy márka hozzájárul Amerika történelmének építéséhez (hiszen az nem túl hosszú). De nem kell a te cégednek is száz évesnek lennie, az emberek itthon is szeretnek nosztalgiázni! Miért ne szolgálhatná a márkád ezt a természetes igényt? Most csak rád vár, hogy félretett a gátlásaidat, és elmerengj távolba révedő tekintettel azon, vajon milyen limitált készleteket állíthatnál össze a márkád égisze alatt a nosztalgia jegyében? Milyen pozitív érzések kapcsolódhatnak a termékeidhez a múltból? Nézegess régi fotókat, próbáld megfogalmazni az emberek arcán látható érzelmeket, és keresd a régi szimbólumokat, motívumokat, melyeket felhasználhatsz, hogy felidézd a kort. Az érzelemkeltés nagymestere lehetsz ezzel a technikával, egyes követők örökre beleszerethetnek a márkádba, és igazi rajongók lesznek. Arról nem is beszélve, hogy ezeket a korlátozott darabszámban elérhető készleteket akár 6-10-szeres áron adhatod.

 

Today, we honor and remember all who gave all. #MemorialDay2018

wrcase (@wrcase) által megosztott bejegyzés,

2. Egyszerűség

Egyszerűsítsd le a vásárlód életét, mindketten jobban jártok!

Mérget vennék rá, hogy a követőtáborod egy része csak azért nem vásárol tőled soha, mert túl bonyolultan tálalod a lehetőségeket. A Byrd & Belle tulajdonosa, Angie Davis azt vallja: “Az egyszerű az szép, és a forma mindig a funkcióhoz kell, hogy igazodjon.” Még ha a termékeidre nem is alkalmazod feltétlen ezt a megközelítést, a tálalásban érdemes példát venned Angie-ről. Nem halmozza el töméntelen választékkal a weboldal látogatókat. A Simple Series kollekció egy 4 darabból álló készlet, mely vigyáz a készülékeidre, bárhova is teszed őket. 9 színben elérhető, ebből 5 semleges. (Pont, úgy, ahogy egy kollekciót összeállítani érdemes.) Rendelheted egyforma színben,vagy tetszés szerint összeállíthatod a saját “tornyodat”. Gondold át, mely terméked olyan, hogy akár ebben a formában is bemutathatnád, és csinálj rá egy 2-3 hetes kampányt. Lehet, meg fogsz döbbenni, mennyi régi követődből lesz végre vásárló!

3. Pozícionálás

Egyesítsd a kedvenc technikáidat, és merülj el nyakig az így kialakított izgalmas piaci résben 😀

A kézművesek általában a technika vagy az alapanyag felől közelítenek a termékskála szűkítéshez. Ez a reakció egyrészt természetes, másrészt végzetes, mert a szűkítést a marketingben elsősorban a termékskálára értjük, tehát a végkimenetre, amit a vásárló megkap, nem pedig az oda vezető útra. Esélyed sincs a piacra való betöréshez szükséges pengeéles kommunikáció folytatására akkor, ha sokféle termékkel foglalkozol. Sokkal értékesebbnek, tartalmasabbnak fogják látni a márkádat az emberek akkor, ha a termékek közti szétforgácsolódás helyett bátran leszűkíted a tevékenységedet egyetlen termékvonalra.  Ilyenkor ugyanis, amikor a döntés következtében hirtelen elfogy az ember körül a lehetőség, hogy más terület fele kacsingasson, az ember agya végre rááll arra, hogy egyedülálló, a piac számára újszerűnek tűnő megoldásokat és értékrendet hozzon. Hogyan nem leszek unalmas, hogyan érjem el, hogy figyeljenek rám az emberek, annak ellenére, hogy a termékskálám csak egy szűk sávban mozoghat?

A Standard Wax sztorija fényes bizonyíték arra, hogy a kevesebb több, és a letisztult termékválaszték ellenére mégis meg lehet oldani, hogy több kedvenc technikádat is egyesítsd az alkotás során.  A Standard Wax nem gyertyakészítő kézműves vállalkozásként indult. Ehelyett a kérdés, amit feltettek az alapítók, az volt, vajon mit lehet kihozni a kerámiából. A legelejétől az volt a fókuszuk, hogy a gyertyákat különleges kaspókban értékesítsék, melyeket utána a tulajdonosaik más funkcióban használnak tovább. Így jött létre egy prémium termék, mely multifunkcionális, és ezzel a márka értékrendje és fő üzenete is markáns lett, jóval több annál, hogy “vegyél még egy kaspót”. Arról nem is beszélve, hogy a gyertyákat újravásárolják az emberek, sokkal inkább, mint a kaspókat, így tökéletesen támogatja egymást a két termék. Nem feltétlen kell tehát elhagynod a kedvenc technikáidat, vagy alapanyagaidat, de addig törd a fejed, amíg nem sikerül őket úgy egyesítened, hogy kifelé egyértelmű, jól kommunikálható üzeneted legyen, szűk termékválasztékkal.

 

4. Témaválasztás

Szállj rá egy témára, és hozd ki belőle a maximumot!

Ha szobrász lennél, biztosan nem tartanád túl jó ötletnek, hogy csak és kizárólag tengeri herkenytűkre szakosodj. Chase Allen bevállalta, és hogy mennyire sikeres tud lenni az egy témára fókuszálás, azt az is bizonyítja, hogy az American Made versenyen közönségdíjat kapott a márkája, az Iron Fish. Persze a márka attól van annyira “egyben”, hogy az alkotó valóban egy szigeten él, és ha megnézed az Instagramját, a művei mellett legalább ugyanannyi természetfotót posztol. Nem kell attól félnie, hogy bazárt csinál a közösségi oldalaiból, miközben mégis a követői számára érdekes tartalmat nyújt, különösebb erőfeszítés nélkül. Itthon is vannak hasonló vállalkizások, a Balcsi Original például Balaton témájú pólókat készít. Nézz körül ott, ahol élsz, lehet, hogy az aranyat érő téma ott hevert eddig is a szemed előtt, csak nem vetted észre!

5. Küldetés

Lépj túl önmagadon!

A sikeres itthoni ékszeres vállakozások elértek egy szintet, de mindig van hova fejlődni. Nekik állít elképesztő példát az Alex and Ani. A “rólunk” szekcióban a honlapjukon a következőket olvashatjuk: “Mi vagyunk a hiteles és odaadó alkotók. Ősi bölcsességet megosztók. Modern formába öntők. Akik céllal élnek. Erősek és nem félnek megszólalni. Szakmai vezetők. Fényhozók. Akik hatással vannak a közösségre. A világot megerősítők. Összekötünk téged az igazi önmagaddal. Azokkal, akiket szeretsz. A világodat befolyásoló erőkkel. Az adakozó szellemiséggel.”

Ha nem lenne tele a nagyzolósnak tűnő szöveg mellett a weboldal csupa bizonyítékkal, hogy ez tényleg így van, tényleg azt hinnénk, lufi az egész. Ilyen nagyot mi magunk ritkán merünk álmodni. Pedig ha nagyobb a küldetésed, mint te magad, amögé tömegek fognak állni. Légy bátor (egyelőre elég csak gondolatban), és képzeld el, te hogyan váltanád meg a világot a saját műhelyedből.

Figyeld meg, az Alex and Ani küldetése mennyire passzol ahhoz, amivel foglalkozik: hiszen az ékszereknek sokszor tulajdonítunk misztikus erőt, vagy egyszerűen csak azért viseljük, mert egy szerettünkre emlékeztetnek. Az ékszerek a szimbólumokon át közvetítenek, és az Alex and Ani ezek erejét tükrözi át az egész márka küldetésére. Olyan, mintha húztak volna egy egyenes vonalat felfele abból, ahonnan az emberiség ékszerhordási rituáléja kiindul, és ez az egyenes vonal pontosan oda mutat, amit a fenti sorokban megfogalmaznak.

Ahhoz, hogy ezt képes legyél a saját termékeddel kapcsolatban elképzelni, el kell rugaszkodnod az anyagtól, és bele kell helyezkedned mélyen a vásárlód szívébe, hogy megtaláld az eredendő motivációit. Ha nem lesz meg 1 perc alatt, ne keseredj el. Ha a háttérben eleget pörögsz a kérdésen, esetleg időnként másokkal is megbeszéled, akkor hetek, hónapok múlva akár egészen váratlan helyről is érkezhet hozzá a megfejtés.

6. Vásárlói visszajelzésekből sosem elég

Egy vásárlói visszajelzés 10 új vevőt is hozhat!

A vásárlói visszajelzések, pláne fotók, ahogyan a termékedet használják, megtízszerezhetik az eladásaidat. Mégis, valahogy mindig elsikkad, hogy fotót, visszajelzést kérj, az emberek pedig, még ha maximálisan elégedettek is a márkáddal, sokszor mégis túl elfoglaltak ahhoz, hogy ezt a csöpp, ám neked milliókat jelentő szívességet megtegyék. Ellenben, ha lenne egy bejáratott és könnyű útja annak, hogy hozzád vásárói fotókat lehessen feltölteni, akkor semmi más feladatod nem lenne, mint az amúgy is kimenő szmlához, csomaghoz, e-mailhez egy rövid kérést és a linket betenni. Nézd meg, a Joybird milyen szépen oldotta meg ezt a feladatot! Ha csak Facebook oldalad vagy csoportod van, ott is vannak eszközök, melyekkel megoldható egy hasonló rendszer. A Joybird a legközelebbi búorvásásrláshoz egy 25 dolláros kupont ad annak a korábbi vásárlónak, aki értékeli a márkát és feltölt egy fotót. Én is épp azon gondolkozom, hogyan tudnám ezt a Több mint hobbinál bevezetni. 🙂 Az oldal alján még egy videót is találhatnak a vásárlók arról, hogyan készítsenek szuper fotót a bútorról a telefonjukkal.

7. Férfiaknak vagy nőknek adsz el?

A márkádnak is van neme!

Bátor pozícionálás: erről sokszor beszélünk a Több mint hobbinál, de hogy mit is jelent ez, azt a legjobban példákkal lehet elmondani. A Sturdy Brothers mondhatná, hogy férfiaknak készít bőrtáskákat. Ehelyett azt mondja, azoknak készít, akik a két kezük munkájával teszik naggyá Amerikát, akik “még mindig a kezüket bepiszkolva dolgoznak”. Ezt a gondolatot kimaxolják rendesen: “Hisszük, hogy arra vagyunk elhívva, hogy csendes életet vezessünk, és keményen dolgozzunk a kezünkkel.”

Ugye, mennyi érzelmet meg lehet szólítani még egy férfi célközönségnél is? Ha egy tervező elindul a divatiparban a márkájával, akkor általában nőknek készíti az első kollekcióit, és nagyon meggondolja, mikor vezessen be egy férfiaknak szóló termékkcsoportot. Eltérő közönség, eltérő kommunikációt igényel, nem ülhetsz egy fenékkel egyszerre két lovon.

Gondold át, neked leginkább nőkből vagy férfiakból áll-e a közönséged, és sarkítsd ki gondolatban a márkád mondanivalóját, színvilágát, értékrendjét először csak az egyik, majd csak a másik nemre. Ne félj, ez egyelőre csak játék. De ha elvégzed ezt a házit, rá fogsz jönni, a pozícionálás akkor tökéletes, amikor a márka köré csomagolt szövegek, szimbólumok és értékrend lecsupaszítva csak egy célt erősít. És talán arra is rá fogsz jönni, hogy a terméken nem is kell feltétlen változtatni, mert a kommunikációs háló, amit köréje fonsz, önmagában képes a márkádat pozícionálni.

És akkor már csak egy lépésre leszel attól, hogy kevesebb reklámköltségből, kevesebb eladás ízű posztból mégis több eladást generálj.

 

8. Minden napra egy mese

Indíts saját műsort, és reagálj az aktualitásokra úgy, mint egy igazi művész!

Egy márka elindulását nagyban megkönnyíti a rendszeres, kiszámítható kommunikáció. Művészek, zenészek gyakran élnek a “minden napra egy mese” mintájára minden héten egy festmény/dal stb. projektek figyelemfelkeltő eszközével. Ennek a taktikai lépésnek az előnye nem abban áll, hogy minden nap slágergyanús alkotásokkal hasítasz a sztárok egén, hiszen slágereket nem lehet naponta írni, pont ellenkezőleg: minden alkalommal hűségesen hozod azt a szintet, minőséget, amit a követőid szeretnek és egy idő után el is várnak tőled. Ezért örülök, amikor a kézműves vagy divatvilágból tudok nektek ilyen példát hozni, mert ezekből nagyszerűen lehet inspirálódni.

Ez a taktika azért is nagyszerű figyelemfelkeltő eszköz, mert megadja neked a lehetőséget, hogy a márkád folyamatosan reagáljon az aktualitásokra, és ezzel egy-egy műveddel mindig sikerül majd kisebb-nagyobb  nyilvánosságot szerezned, attól függően, milyen ügyesen fordítod át az alkotásba a közérdeklődésre számot tartó híreket. Emlékszel a napra, ami divattá tette a kockás inget? Aki odafigyelt, akkor és ott rögtön kijött egy kockás alkotással…

Hackwith Design House 2013 szeptemberében egy ilyen projekttel indult. Azon az őszön minden egyes hétfőn posztoltak egy új designt, és mindegyikből összesen csak 25 db-ot készítettek. Így a követőik elég hamar rászoktak arra, hogy minden hétfőn ránézzenek a weboldalukra, vajon mi az új ruhadarab, nehogy lemaradjanak. A márkától más ötleteket is elleshetsz, hiszen a fenntarthatóság jegyében 20 dolláros kupont adnak minden egyes használt ruháért, amit elküldesz nekik.

Itt az ideje átgondolnod, hogyan használd fel a “minden napra egy mese” taktikát a saját kommunikációdban. Tedd egy kampány részévé, vezess be vele egy új kollekciót, vagy emeld akár stratégiai szintre, és alapozd erre a kommunikációdat akár egy éven keresztül. Bárhogy is döntesz, akik szimpatizálnak a stílusoddal, rá fognak szokni a műsorodra, mint a kedvenc tévésorozatukra, így hosszabb távon sokkal több embert érhetsz majd el a posztjaiddal. Amikor megszólalsz, oda fognak rád figyelni.

9. Értékrend

Ha nem az árról akarsz beszélgetni az érdeklődőkkel, akkor mutasd meg nekik az értékrendedet!

A luxusmárkák betartják a fenti szabályt, mindig az értékek meghatározásával kezdik, soha nem az árral. Elég, ha 5-6 érték mellett leteszed a voksodat, és folymaatosan ezek köré tervezed a posztjaidat. Érdekes, hogy a legtöbb kézműves nem tud elrugaszkodni a “szívvel-lélekkel” és a “kézzel készült” szavaktól. Fontos, hogy olyan szavakat használj ezekre az értékekre, amiket más nem, és hogy olyan szemléletesen fogalmazd meg, ahogy más nem teszi. Így lesz olyan a márkád, ami egy szinttel a többi fölé fog emelkedni a vásárlók szemében, és ezért szívesen fizetnek majd többet.

A piackutatás nem csak arra jó, hogy új termékötleteket szerezz, hanem arra is, hogy inspirációt gyűjts, milyen szöveggel, kifejezésekkel, termékleírásokkal lehetne különbözni a többi piaci szereplőtől. Ha valamiért érdemes leültetned az angolul középfokon beszélő unokaöcsédet egy-két órára a gép elé, akkor az ez. Együtt böngészve a témádat amerikai, kanadai, ausztrál oldalakon, tömérdek muníciót fogsz kapni a tartalomíráshoz.

Itt vannak például a Walnut Studiolo, egy kerékpáros bőrkiegészítőkkel foglalkozó kézműves márka értékei (mondjuk, a pozícionálásuk is dögös). “A természet iránt érzett mély tisztelet vezet minket, amikor alkotunk.” “Hiszünk abban, hogy az emberi érintés személyessé teszi a tárgyainkat.” “Hiszünk abban, hogy szépet és tartósat alkotunk.”

Ugye, mennyivel érzékletesebben fogalmaz?

Itt az ideje, hogy te is összeírd a márkád értékeit, és kutass egy picit, ki hogyan fogalmazza meg. Mindenképp térj el a megszokottól!

We ❤ what we do.

Walnut Studiolo (@walnutstudiolo) által megosztott bejegyzés,

Ez a cikk csak egy kis ízelítő arról, mennyi ötletet találhatsz mindössze 15 perc alatt, ha tudod, mit kell nézni. De ne felejts el elmenteni és elírni mindent, amit találtál. Ha jól csinálod, a piackutatás végére keletkezik egy jó hosszú szöveges dokumentum, amit aztán sokszor el kell olvasnod, hpgy végül le tudd szűrni a hasznos, megvalósításra váró ötleteket.

Az ember a piackutatás során egy idő után hamar zavarba jön, hogy jó, jó, van 600 ötlet, de most melyiknek álljak neki pontosan… Ez a dilemma egy egyszerű szisztéma segítségével és két táblázat kitöltésével könnyen és gyorsan feloldható. Ha érdekel, hogyan lesz 30+ termékötleted, utána hogyan választod ezek közül ki az 5 legjobbat, majd végül milyen szempontok szerint lehet szinte tűpontosan meghatározni azt, amelyikkel jelenleg a legkönnyebben építhetsz vállalkozást, akkor szerezd meg 3 videónkat, mely pont erről szól. Katt ide “A legjövedelemzőbb kézműves termékötletek titka” c. tananyagért, melyet CSÜTÖRTÖK ÉJFÉLIG (jún. 14.) kedvezményesen érhetsz el!

You may also like...