Több mint hobbi: Rózsahegyi-Mayer Gabi, az Arculatfelelős olyan kérdőívet küldött nekem a logónk tervezése előtt, amin még én is lehidaltam, pedig nekünk is van ilyenünk, hogy konzultáció előtt egy új ügyfelet jobban megismerjünk. Rögtön láttam, itt nem egy klasszikus értelemben vett grafikusról van szó. Olyan – hozzáteszem ritka – szakember vagy, aki nem csak rajzolni tud, hanem ért a marketinghez is, és a teljes képet akarod összerakni, mielőtt dolgozni kezdesz. Jól érzékelem?
Arculatfelelős: Eredeti szakmám szerint marketing-manager vagyok. Ez ad egy olyan rendszerszintű szemléletmódot, ami kizárja az öncélú művészkedést és elszállós, kivitelezhetetlen „ál-kreatívkodást”. Szerintem a kreativitás lényege, hogy egy adott problémát oldunk meg a rendelkezésre álló eszközökkel és erőforrásokkal, nem olyasmit hozunk létre, amit aztán képtelenség legyártatni, vagy tárolni, vagy szállítani, vagy eladni.
Jó a parttalan agymenés arra, hogy kiéljük a bennünk rejlő lehetőségeket és feszegessük a határokat, de meg kell tanulni leszűrni ezeket, és nem szabad kritika nélkül ráerőltetni a vásárlókra. Ezért érzem hasznosnak (és a visszajelzések szerint az ügyfeleim is), a rendszerben gondolkodást.
TMH: Gabi, a honlapodon a bemutatkozásban rögtön tetten érni azt a laikus számára szerintem megfoghatatlan ellentétet, hogy „egy-egy grafikus, vagy művész nem feltétlenül látja a felsőbb marketing igényeket, amiket munkájának szolgálnia kell”. Magyarul hiába tud valaki szépen rajzolni vagy festeni, a logótervezéshez nem csak ez kell, sőt. A mi ügyfeleink mind kézművesek, művészek, és többségük jól rajzol. Ezért amennyire én látom, sokan meg vannak róla győződve, hogy logót is tudnak maguknak rajzolni. Te, aki magad is „művész anyuka mellé születtél”, viszont mégis sokáig marketingesként dolgoztál, hogyan tudnád egy mondatban összefoglalni egy kézművesnek, hogy mi a legfontosabb ismérve egy jó logónak?
Arculatfelelős: Igazából ezt összefoglaltam már egy rövid cikkben 🙂 A kivonat: Egy hatásos logó egyszerű, emlékezetes, időtlen, sokoldalú, testre szabott. Olyan technikai és marketingszempontoknak kell megfelelnie, amikhez szükséges egy átfogó látásmód, és tapasztalataim szerint roppant hasznos a külső szem. (főleg a célpiac igényeit ismerő/felkutató, elfogulatlan szakértőé.)
TMH: Azt hiszem, a legtöbben nehezen fogadjuk el, hogy a színeknek, alakzatoknak igenis van jelentőségük egy logóban. Nem csak az, amit mi látunk bennük, hanem az is, amit a közönségünk érez belőle. És sajnos ez sokszor nem esik egybe. Szerinted, ha egy kézműves fest magának egy logót, ami messze nem tartja be a logókészítés szabályait, de a közönségének is tetszik, meg neki is, az el tudja látni a feladatát? Egyáltalán, mi a feladata a logónak? Minek csinálunk ilyet?
Arculatfelelős: Egy logó nem mindenható! Rendszerben van a helye, de fontos eleme annak. Ha nem a legtestreszabottabb, akkor sokkal több pénzt és energiát kell majd fordítanunk a marketing többi elemére, hogy a vevőkhöz eljuttassuk az üzenetünket. A logó feladata, hogy képviselje a cégünket az új érdeklődők felé az első találkozáskor és a lojális törzsvásárlók felé is a sokadik kontaktusnál. Az arculatunknak úgy kell képviselnie bennünket, hogy elnyerje a vásárlójelöltek bizalmát.
A mai túlkínálati piacon akkora a marketingzaj, hogy ha el akarjuk juttatni az egyébként kiemelkedően klassz termékünket a fogyasztókhoz, akkor el kell érnünk, hogy egyáltalán vegyék a fáradtságot, hogy megnézzék azt. Hiába vagyunk a legjobbak, legszuperebbek, ha a konkurenciánk az akár silányabb termékeivel is jobban érvényesül, mert megbízhatóságot és minőséget sugalmaz a megjelenésével.
Szóval jó, ha a logónk „bejön” a célközönségünknek, de fontos az is, hogy minden felületen költséghatékonyan kivitelezhető, és ne legyen ciki jövőre, mert egy múlékony trendet meglovagolva terveztük.
Ha a szakmai alapelveket nem tartjuk be, akkor a felhasználás folyamán fogunk szembesülni olyan problémákkal, amik feleslegesen növelik majd a kivitelezési költségeket és ronthatják lényegesen a megjelenés színvonalát.
Pl: nem jó formátum, ami lehetetlenné teszi a nagyítást, vagy olyan színek és alakzatok, amik bizonyos technológiákkal nem, vagy sokkal drágábban kivitelezhetők, mint egy átgondoltan tervezett embléma. Esetleg a bennfentesség miatt az új vásárlókat nem érjük el a megjelenésünkkel, mert nem értik, vagy félreértik, mivel foglalkozunk.
TMH: Tudom, hogy az a béna kérdés, amit nem tesznek fel, úgyhogy most azt is megkérdezem, amit eddig nem mertem. Minek kell egy kisvállalkozásnak arculati kézikönyv, kell-e egyáltalán? Miért nem elég, ha én a szép logómat szépen rányomtatom a névjegykártyára, meg a levélpapírra, oszt csók? Egy induló vállalkozás számára a logó terveztetés is jelentős költség, és a többi kiegészítő elemről, ami az arculattervezési csomagban benne van, azt gondolhatja, hogy ezeknek csak az a célja, hogy több pénzt lehessen elkérni a logótervezésért. Mikor gondoljon tehát egy induló vállalkozás arra, hogy fektessen logótervezésbe, és mikor kell a többi elem?
Arculatfelelős: Először tisztázzuk a fogalmakat! 🙂 Az arculati kézikönyv nem egyenlő a kiterjedt arculat megtervezésével. Én speciel már egyetlen logó mellé is adok egy mini kézikönyvet, ami lefekteti a logó különböző formátumainak használati szabályait, az arculati színeket (mindenféle formátumú színkódokkal), az arculati betűtípusokat és a megjelenítési szabályokat. Ez azért jó, mert bárhol jelenünk meg a későbbiekben, elég ezt átküldeni, és a tördelő, a nyomdász, vagy akár a hímző tudni fogja, hogyan kell a logónkat felhasználnia, és hogyan nem szabad. Így konzekvens lesz a megjelenésünk minden esetben.
Egyéb arculati elemeket terveztetni is pont a következetesség miatt érdemes ugyanazzal a szakemberrel, aki a logónkat tervezte, de persze nem kötelező. Ahogy a logótervezés sem kötelező. Érdemes, ajánlott, hasznos és bevételt termelő dolog professzionális arculattal állni a vevők elé, de a legfontosabb az erőforrások és lehetőségek rangsorolása.
Ha az igényes és költséghatékony kivitelezésre tervezett elemekkel kvázi olcsóbban érjük el ugyanazt a konverziót, mint rengeteg fizetett hirdetéssel, akkor hosszútávon sokkal megtérülőbb befektetés a bizalomépítő, megkülönböztető arculat.
TMH: Mi többnyire kezdő vállalkozókkal, vagy a vállalkozást még csak fontolgatókkal dolgozunk együtt. Mit csinálsz akkor, ha kevéssé kiforrott üzleti ötlethez kérnek tőled arculattervezést? Nincs meghatározva a célcsoport, nincs pozícionálva a vállalkozás… Leültök, és leadsz egy pár órás marketing gyorstalpalót, vagy mégis, mi a módszered erre az esetre?
Arculatfelelős: Elküldöm a kérdőívemet. 😉 Aztán még kérdezek vagy ezer dolgot, ha kell. Olyan ötletnek nem szoktam tervezni, ahol még nincsenek átgondolva az alapok, és nem is szoktam tanácsolni, hogy addig bármire is költsenek a kutatáson/tanuláson kívül.
Olyan nincs, hogy mindenkinek/akárkinek/bárkinek kommunikálunk, hogy nem tudjuk bepozicionálni a termékünket sem demográfiailag, sem árban, hiszen ez azt jelenti, még NINCS KÉSZEN a termékünk! Egy termék akkor áll készen a piacra dobásra, ha mindezeket mérlegeltük, kiszámoltuk, megterveztük, akár le is teszteltük. Én minden esetben végzek egy szakmai szemléletű piackutatást, de a legfontosabb, hogy az ügyfelem legyen tisztában a saját cégével és piacával. Sokaknak segítettem már ebben is elindulni és megtalálni az irányt, de az arculattervezés csak ezután következhet.
TMH: Bár írod a blogodban, hogy ne olyan arculattervezőt válasszunk, aki „belterjes szakmai elismeréseivel villog a bemutatkozásában”, azért én tudom, hogy neked is van ilyen, úgyhogy kérlek villogj nekünk egy kicsit, milyen díjakat kaptál már, és mutasd meg a munkáidat is, hadd gyönyörködjünk. 🙂
Arculatfelelős: Hazudnék, ha azt mondanám, nem esik jól a szakmai elismerés. A hangsúly azon van, hogy valaki vagy ezekért az elismerésekért dolgozik, vagy azért, hogy az ügyfeleinek a lehető legjobb megoldást nyújtsa a lehető leghatékonyabb és legköltségoptimalizáltabb tervekkel.
Van például rengeteg olyan csomagolás-szakmai díj, ahol a látványosság és ötletesség viszi a pálmát, ugyanakkor ezeknek a terveknek a 99 százaléka soha nem kerül gyártásra, mert vagy kivitelezhetetlen szériában, vagy nem szállítható, vagy nem tárolható, vagy egyszerűen annyira drága lenne, hogy az eladott termék értékét is jóval meghaladná.
Én az ügyfeleimnek olyan megoldásokat tervezek, amiket akár minimális ráfordítással, kis példányban, esetleg saját kézzel is kivitelezhetnek.
Ezáltal hosszabb távon spórolnak sokkal többet, és olcsóbban jutnak el a fogyasztókhoz, mint egy átgondolatlanul tervezett reklámanyagot drágán kivitelezve és sok pénzért terjesztve. (például tonnaszám legyártott egyedi csomagolóanyagok helyett jól megtervezett matricák, bélyegzők, cetlik, és egyéb termékre szabott, kreatív, funkcionális ötletek, amik nem landolnak azonnal a kukákban, hanem sokáig hirdetik a bizniszünket.)
Rengeteg ügyfelem és projektem mellett a legegyszerűbben frissíthető portfólióoldalamat tartom naprakészen, amit itt találtok: http://behance.net/logorockstar
Munkáim közül nyert néhány pályázatokon (ezekre mostanában nincs időm), valamint a nemzetközi Favourite-Design Award évkönyvében szerepel pár munkám olyan nevek mellett, akiket abszolút példaképeimnek tartok. Például a mamarazzafoto.hu arculatterve, amit itt lehet megnézni.
TMH: Gabi, nagyon várjuk a folytatást, és sok hasonló, inspiráló ügyfelet kívánunk!
Gabi kérdezős napot tart nálunk a Facebook csoportban 2015.12.01. hétfőn, gyere, és tedd fel a kérdéseidet, vagy olvasd el a többieknek írt válaszokat!