A kezdő kézműves vállalkozó legnagyobb ellensége

healthy-person-woman-sportKézműves vagy, tehát kreatív. Sokat gyakoroltad a technikát, amivel foglalkozol, talán még oklevelet is szereztél hozzá. Az embereknek tetszik, amit készítesz.

Interneten eladni könnyű és ingyen van.

Számtalan oldalra feltöltheted a termékeidet, kezdetben a Facebook személyes profilod is megteszi: jönnek az első vevők.

Aztán elkezded azon törni a fejed, hogyan lehetne többet eladni. Fejleszteni szeretnéd a vállalkozásodat…

Várőri AdriennSzia, Várőri Adrienn vagyok. Küldetésem, hogy a marketingnek egy méltatlanul elhanyagolt ágát, a művészetmarketinget meghonosítsam hazánkban. Ha most azt gondolod, hogy ez bullshit, akkor én meg azt mondom neked, hogy a marketing számodra nem ott végződik, hogy találd meg, mi az emberek problémája, és arra fejlessz egy terméket. Ott kezdődik, de semmiképp nem ez az egyetlen üdvözítő út. Van más, amit máshol nem tanítanak, egyszerűen azért, mert piacorientált termékeknél nem jöhet más szóba. De te művész vagy, neked szabad fordítva gondolkodni. Mert te vagy az, aki ízlést FORMÁLSZ, nem pedig lesüllyedsz a fogyasztó szintjére. Ez az, amiben a Több mint hobbi többet tud adni neked, mint amit eddig a marketingről tudtál.

Megtanulsz néhány dolgot:

>>> hogyan árazd be a termékeidet

>>> hogyan indíts Facebook üzleti oldalt

>>> miket posztolj

>>> sokat töröd a fejed azon, mi a legkedvezőbb adózási forma számodra

>>> Facebook csoportokban kérdezősködsz…

Eközben felismered, hogy szükség lenne egy üzleti tervre, egy marketing stratégiára, egy jó könyvelőre, egy Facebook gyorstalpaló tanfolyamra…

Elkezdesz tanulni. Falod az információt.

Bizonyos dolgokban egyre jobb leszel, másoktól továbbra is idegenkedsz, alkati kérdés, épp hogy jön ki.

EGY BIZTOS: ez a felemás tudás nagy mértékben felelős lesz azért, hogy 4 éven belül feladd a kézműves vállalkozást épp úgy, ahogy a többség. 🙁

Csak nagyon kevesek képesek ezen a szinten tovább jutni.

Ennek oka, hogy sajnos a legtöbb helyen, ahol ma a kézművességet tanulni lehet, nem adnak a kezedbe gyakorlati piaci és vállalkozói ismereteket. Ezeket neked magadnak kell megszerezned.

Ha szerencsés vagy, van a közeledben egy (több) olyan rokon, barát, aki vállalkozó, marketinges, informatikus, könyvelő stb. és átlendít a holtpontokon. De:

A legtöbben egyszer eljutunk arra a pontra, ahol semmilyen tanfolyam vagy tankönyv vagy ingyenes fórum nem segít.

Az üzleti tanfolyamok, könyvek, blogok, fórumok rendkívül fontos részét képezik annak a tanulási folyamatnak, amin kezdő vállalkozóként végigmegyünk.

Van azonban két lényeges tényező, melyek valóban hozzájárulnak a sikeredhez:

  1. 1. támogató közeg, szakmai csoport
  2. 2. személyes mentor

Ez volt eddig a tankönyvszerű bevezető. Most jön akkor a téma ZSIGERI RÉSZE. 🙂

Azok közé tartozom, akik a mentorálásnak átélték a kamu és a valódi szintjét is.

Dolgoztam multinál, és sosem felejtem el, micsoda megerőltető menet volt az értékesítési szervezetben valami mentorálásnak látszó programot bevezetni. A dolog lényege az volt, hogy a középvezetőt kötelezték arra, hogy a beosztottjaival x napot „terepen” töltsön, és segítse őket. Ez néha sikerült, néha nem, és a tétje nagyjából annyi volt, hogy azért csináltuk, nehogy a legközelebbi értekezleten minket csesszen le a főnök. (Kisarkítom, de a lényeg lecsupaszítva ennyi. Aki alkalmazott, az így dolgozik, bár néha sikerül egyeseknek ezen időszakosan felülkerekedni.)

Aztán dolgoztam önkéntes szervezetben is. A saját idejéből mindenki annyit tett be, amennyit tudott, és a céljait saját magának határozta meg. Kaptunk magunk mellé egy mentort, aki kitaposta belőlünk az önként meghatározott célokat.

Tiszta üzlet volt, leegyszerűsítve így nézett ki: én megmondtam, meddig akarok eljutni egy hónap múlva, megbeszéltük, erre mennyi idő áll rendelkezésemre (napi hány óra), készítettünk a mentorral közösen egy tervet arra, hogyan lehet ezt napról napra kivitelezni, és utána neki nem volt más dolga, csak hogy ezt kitapossa belőlem. És amikor jött egy akadály, és feladtam volna, ő meglobogtatta a saját céljaimat, amiket én mondtam el neki a hónap elején. Hó végén pedig értékeltünk, és mehettünk tovább.

Most gondold át alaposan: te hogyan dolgozol. Melyik helyzet ismerős a fentiek közül neked? Melyik áll a főállásodra, és melyik a vállalkozásodra? Azt gondolom, kijelenthetjük:

a saját vállalkozásában mindenki ÖNKÉNT (és dalolva?) DOLGOZIK.

Márpedig, ha ez a vállalkozósdi egy önkéntes munka, akkor nagy a baj: nincs főnök, aki fenékbe billentene minket. Akitől félni lehetne, hogy kirúg. Akkor vajon mi az, ami segít nekünk, hogy átvigyük a legkegyetlenebb akadályokat is? Hogy átmásszunk a falon akkor is, ha tériszonyunk van? Márpedig az, hogy lesznek ilyen problémák, az kiszámítható. Egyik vállalkozás sem egy folyamatos joyride.

Bár a mentor időnként kiveheti az ember kezéből a munkát, csak hogy megmutassa, hogyan kell ezt csinálni (pl. személyes üzletkötésnél ez nem hátrány), de alapvetően nem az a feladata, hogy helyettünk bármit megcsináljon, vagy hogy napi szinten bevonódjon a munkába, mint például egy marketing asszisztens.

MELÓZNI NEKÜNK KELL.

Ugyanígy, nem kell mindenhez a mentor jóváhagyását kérnünk. Ő nem főnök, és nem 8 órában alkalmazott kolléga. Segít meghatározni az irányvonalakat, de nem fogja a kezünket. Ennek egyébként óriási előnye van: ha fogná mindig a kezünket, sosem tanulnánk meg egyedül járni. Így viszont minden esélyünk megvan az önállóságra, és egy vállalkozó esetében ez a kívánt cél.

Megértem persze, ha ez nehéz, én is átmentem ezen a szakaszon. Az emberek többsége először alkalmazotti mentalitással áll neki a vállalkozásnak, és meg kell tanulnia külső irányítás és kontroll nélkül dolgoznia.

Van aztán itt még egy ELLENTÉT, amiről érdemes beszélni.

A mentorálást a kezdő vállalkozó természetesen ingyen kéri, mert ilyesmiért nem tud fizetni.

A mentorok természetesen ritkán adják a tanácsot ingyen, mivel ebből élnek. 🙂

Ha óradíjas a dolog, akkor nagyon meggondoljuk, mit kérdezzünk abban az egyetlen órában, amit ki tudunk fizetni!

No de mégis, meg tudja váltani a mentor 1 óra alatt a világot?!

Nem, persze, hogy nem. A világot továbbra is nekünk kell megváltani, csak ez könnyebb lesz, miután irányba tették a fejünket. 🙂

És ebből kilyukadunk a mentorálás lényegéhez, amit nagyon sokan félreértenek.

A mentornak nem az a dolga, hogy órákba/oldalakba nyúló szakmai előadást tartson nekünk napi vagy heti szinten. Ha ilyet tapasztalsz, legalábbis kezdj el gyanakodni. Ilyen általános ismeretterjesztésre ott a tanfolyam, a konferencia és a könyv…

Ezért nálunk például A MENTORÁLÁST CSAK TANFOLYAMI VÉGZŐSEINK VEHETIK IGÉNYBE. Mindkettőnknek jobb, ha már átvetted egyedül a tananyagot, és a beszélgetések során „egy könyvből beszélünk”, és tudunk a te konkrét vállalkozásodra koncentrálni.

Ha egy mentor nem szab ilyen feltételeket, könnyen úgy járhatsz, hogy mentorálás címén leoktatja az írásban is elérhető szakanyagot, egyszerűen azért, mert amíg nem érted a mögöttes folyamatokat, addig nincs miről beszélni.

Mentorból sokféle van, aszerint, hogy kinek mi a specialitása. Fő feladatuk, hogy segítsenek neked megérteni az üzleti folyamatot, amin keresztül mész, és támogassanak a céljaid kitűzésében és elérésében.

Úgy is mondhatjuk, hogy a mentor egy edző.

A mentor VALÓDI feladata:

>>> kérdésekkel segítsen neked tisztán látni a helyzeted

>>> az épp aktuális, legfontosabb kérdéseidre olyan rövid szakmai iránymutatást adjon, ami alapján te képes leszel helyes döntéseket hozni

>>> leírassa veled a céljaidat

>>> segítsen megtervezni a gyakorlati megvalósítást

>>> mérföldköveket határozzon meg veled együtt

>>> megbeszélt időközönként ellenőrizze, hol tartasz a céljaiddal

>>> ha jön egy akadály, azon átlendítsen, hogy ne veszíts időt (és hogy ne lankadjon le a lelkesedésed)

>>> egyszóval, hogy kihozza belőled az X faktort, na. 🙂

Néhány tipp, kitől kérhetsz mentorálást:

(A mentorok nem szoktak sorban állni az ajtónk előtt. Nekünk kell őket felkérni keringőre. Attól, hogy valaki nem hirdet ilyen szolgáltatást, még felkérheted. Rosszat nem teszel vele, legalább oltári büszke lesz magára, és lehet, hogy elvállal.)

>>> gyakorló cégvezetők, felsővezetők gyakran vállalnak ilyet

>>> megkérdezhetsz volt galéria vagy bolttulajdonosokat

>>> tanácsadók mindenféle területről: pénzügy, marketing stb.

>>> a színház, zene, tánc világából is választhatsz magadnak mentort. Fogd szaván pl. Vona Tibort, az ExperiDance társalapítóját:

„(…) én csak azt tudom mondani, hogy bárkit szívesen coacholnék. Hiszek az összekapaszkodás erejében. Ha szeparálódunk, semmit nem tanulhatunk egymástól.”

Már azzal beljebb leszel fényévekkel, ha meghívod egy kávéra, és egy órát beszélgettek. Hidd el, vállalkozói körökben ez nem egy földöntúli esemény, a sikeres emberek összetartanak.

A mentor mellett óriási segítséget nyújt, ha van lehetőséged más iparágban vállalkozókkal időnként összejönnöd, és üzleti ötleteket cserélned (mastermind csoport).

A start-up világban az sem rendkívüli, hogy az ugyanabban a bizniszben indulni szándékozó kikéri a tanácsát annak, akinek már van pár év előnye a piacon. Irigykedés és egymás marcangolása helyett nem hülyeség eleve úgy indulni, hogy egymás útját feleslegesen nem keresztezzük.

ÖSSZEGEZVE:

A vállalkozásod mellé támogatókat kell keresned.

Nézz körül, próbálj ki több csoportot, több módszert, több tanácsadót.

A mentorral úgyis akkor tudsz hosszú távon együtt dolgozni, ha a személyisége szimpatikus.

És nem utolsó sorban keress kézműves társakat, olyanokat, akiket érdemesnek találsz arra, hogy közös projekteket indítsatok. Olyanokat, akikkel kiegészítitek egymást. Egy projekt még nem jelent életre szóló elköteleződést. Vegyél példát az iparművészektől, dizájnerektől: ők is gyakran alapítanak közös műhelyt, amit egy márkanév alatt többen visznek.

Most mondhatnám, hogy összefogásban az erő, meg egyéb ilyen elcsépelt frázisokat, de a lényeg marad, és ezt jegyezd meg:

A kezdő vállalkozó legnagyobb ellensége a MAGÁNY.