Ha ezt elolvasod, gondolkodás nélkül emelsz árat

Kézműves termékek áraNincs annál bosszantóbb dolog a világon, amikor rájössz, hogy az áraid évek óta túl alacsonyak, és gyakorlatilag ezzel húztad le a kézműves vállalkozásodat a béka feneke alá. A kezdő alkotó nekiáll, megnézi, ki milyen árat alkalmaz a piacon, gondol egyet, és kiírja, ami szerinte az ő termékének megfelelő.

Pedig semmivel nem okozhatunk több kárt a vállalkozásunknak, mint azzal, amikor leárazzuk a termékünket.

Várőri AdriennSzia, Várőri Adrienn vagyok. Küldetésem, hogy a marketingnek egy méltatlanul elhanyagolt ágát, a művészetmarketinget meghonosítsam hazánkban. Ha most azt gondolod, hogy ez bullshit, akkor én meg azt mondom neked, hogy a marketing számodra nem ott végződik, hogy találd meg, mi az emberek problémája, és arra fejlessz egy terméket. Ott kezdődik, de semmiképp nem ez az egyetlen üdvözítő út. Van más, amit máshol nem tanítanak, egyszerűen azért, mert piacorientált termékeknél nem jöhet más szóba. De te művész vagy, neked szabad fordítva gondolkodni. Mert te vagy az, aki ízlést FORMÁLSZ, nem pedig lesüllyedsz a fogyasztó szintjére. Ez az, amiben a Több mint hobbi többet tud adni neked, mint amit eddig a marketingről tudtál.

“PÉNZ, PÉNZ, PÉNZ, engem nem ez érdekel, én alkotok!”

Hm, félreérted. A fő gond egyáltalán nem az, hogy TE kevesebbet kerestél eddig a bizniszen, mint amennyit lehetett volna… Ez sem elhanyagolható persze, de ennél sokkal nagyobb a baj, ha eddig leáraztad magad.

A vásárlód a legnagyobb problémád: hogy nem azok jönnek hozzád vásárolni – az áraid miatt – akik jöhetnének.

Hanem azok jönnek, akik csak SZERETNÉK megvenni, de pénzköltés helyett leginkább nézelődnek. Akik képtelenek impulzívan vásárolni, mert nincs egy garasuk sem. Tudod, mi velük a gond? Hogy becsapod magadat velük. Megállnak, nézelődnek, gyönyörködnek, megfogdossák a termékeidet, és nagyon-nagyon kevesen jutnak el közülük odáig, hogy a szájukon túl a pénztárcájukat is nyitogatnák.

Durva vagyok, de most akkor megint félreértesz. Nem az a célom ezzel, hogy őket sértegessem, én is voltam már így. Az a lényeg, hogy TÉGED rúgjalak jó alaposan fenékbe.

Már amennyiben ezt az inget magadra tudod venni, hogy olcsó vagy.

Esetleg próbáld meg elhinni, hogy drágábban is adhatnád a termékeidet, legalább ennek a cikknek az erejéig nyisd ki a fantáziádat, és ne hagyd, hogy a múltból jött beidegződéseid elrabolják a képzelőerődet.

Visszatérve a vásárlókra. Az a baj, hogy egy idő után ELHISZED róluk, hogy EZ A PIAC.

ELHISZED róluk, hogy EZ A PIAC.

És döntéseket alapozol erre. (jujj!)

Például elkezdesz NEKIK készíteni egy adott termékvonalat, mert azt látod, ez megy. EZ KELL A PIACNAK. Hát, a fenét. ENNEK a piacnak kell ez. ENNEK a közönségnek jó, ha ezt csinálod.

Vedd le a szemellenzőt, de legalábbis ezek után legyél nagyon kritikus önmagaddal, amikor egy új terméket megtervezel.

Biztos, hogy ez egy átütő ötlet?

Vagy csak vakon engedelmeskedtél a körülötted lévő igényeknek?

Két dolgot sose felejts el:

>>> Művész vagy: te nem tömegtermelsz. Neked létfontosságú, hogy drágán add el a termékeidet. Minél olcsóbban adod őket, annál többet kell készítened, és te nem gyártósor vagy. NEM FOG MENNI. Tehát mindig, amikor azon kapod magad, hogy olcsó kis semmiségeket akarsz készíteni, mert látszólag ezt veszik az emberek, azonnal állj le, lazíts, dobj be egy pörgős zenét, és ne hagyd magad kisemmizni.

>>> Művész vagy: neked megadatott, hogy ízlést formálj, kultúrát közvetíts. Ha véletlenül annyira lecsupaszodna a terméked, hogy már semmi vonzó nem maradt benne számodra, vagy sérülnek a szakmai alapelveid (pl. átváltasz olcsóbb nyersanyagra, csak mert nincs pénze a vásárlóidnak), akkor sürgősen kezdj el azon gondolkodni, hogy milyen értéket tudnál előállítani a szokottnál tízszer drágábban, és képzeld el, kik azok az emberek, akik ilyet vesznek. Aztán indulj el, és keresd meg őket.

Azt mondtam, a vásárlód a legnagyobb problémád?

Nos, ő a megoldásod is.

Nem kell messzire menned marketing tanácsért, most kivételesen még én sem fogok neked semmilyen tanfolyamot ajánlani:

NÉZD MEG A SZÁMAIDAT.

Ha volt már eddig 50-100 vevőd, abból is kirajzolódik valami értelmes irány.

Nem azt mondom, hogy ott van a márkád fő pozícionálása, mert ez egy döntés kérdése, és holnaptól mást árulsz, de mindenképp ott van az, hogy:

>>> mit szeretnek benned az emberek

>>> kik költenek nálad a legtöbbet

>>> mire költenek nálad a legtöbbet.

És ezekből legalább egy piaci rés ki fog rajzolódni. Egy olyan rés, amit lehet, hogy te sosem kerestél, csak mindig megtaláltak téged az “ilyen” vevők. Szeretném, ha utána tényleg, szándékosan elkezdenél nekik alkotni, írni, őket keresni.

Legyél ebben most az egyszer nagyon tudatos.

Vidd el az ötletet a falig.

Ne porlaszd szét az energiáidat azon, hogy egy komplett webáruházat csinálsz erre, ne szenvedj a webdizájnnal (kézműves termékek értékesítéséhez tökéletes a minél egyszerűbb háttér), és ne gyötörd magad azzal sem, hogy kulcsszavakra próbálsz blogot írni.

Egyszerűen csak helyezkedj bele ennek a szűk célcsoportnak a helyébe, és igen, itt az ideje a szemellenzőt is visszavenni.

ŐK LEGYENEK PÁR HÓNAPIG AZ IGAZI PIACOD.

Senki más ne érdekeljen téged.

Mondok egy példát. Egyszer konzultáltam egy kézművessel, aki a közelében lévő hotel boltjának készített a szálloda logójával emléktárgyakat. Ez hozta neki a legtöbb bevételt. Miközben kidőltek az eladatlan nyakláncok otthon a szekrényéből, a szálloda havi rendszerességgel vásárolt tőle. Miért ne szerezhetne még néhány hasonló ügyfelet? Mi kell ehhez? Bátorság: végig kell látogatni a környező szállodákat. Tudom, nem kismiska ahhoz képest, hogy a mérleg másik oldalán a könnyű piacozás áll: bámészkodni az asztal mögött, VÁRNI, hogy jön talán vevő, és NEM KEZDEMÉNYEZNI. Ehhez képest nem lesz könnyű szállodák shopjainak tulajdonosait lelátogatni, de vajon melyik ér többet?

Másik példa. Kézművesünk legtöbb bevételét helyi sportklubok hozzák: pólókat készít nekik. Ehhez képest ő évek óta hiába igyekszik a weboldalán felfuttatni a rendelések számát. Vedd tudomásul: nincs olyan, hogy általában vett közönség. Nem lehet egy weboldalról MINDENKINEK eladni. De lehet helyi sportkluboknak egy landing page-et csinálni, és hirdetni rájuk a Facebookon, vagy meg lehet őket keresni személyesen, vagy ami még jobb, a meglévő kapcsolatok útján. Tudod, ismét az a probléma, ami az előbb: KI KELL MOZDULNI A KOMFORTZÓNÁBÓL.

Nagyon-nagyon kényelmes a vásárlóközönséget egy nagy masszának látni, mert így akkor nem kell beszélgetni velük. Csak így eladni sem lehet nekik…

A LEGNAGYOBB PROBLÉMA AZ ÁRAKKAL

És végül itt van ez is, nem elég, hogy beszélgetni kell.

Most már sejted, a legnagyobb probléma az árakkal nem a termék. Mert nem a termék határozza meg elsősorban, hogy mennyiért adhatod el. A helyszín a legnagyobb probléma. Azzal van gond, hogy mást ér a helyi falusi piacra kiteregetett nyaklánc, és mást ér ugyanez, ha a Budai Várban vagy.

Vajon te figyelembe veszed az árak meghatározásakor, hogy HOL fogod eladni a terméket?

Van külön árad a magyar piacra, és külön az amerikaira?

Külön a karácsonyi vásárra, és külön a weboldaladra?

És a helyszínnel szorosan összefügg a közönség is…

Ott vagyunk, épp azon a ponton, ahol a probléma és a megoldás is lapul.

Válts tempót, ez itt a Paradicsom!

Magyarországon rengeteg kis réspiac van, ami csak arra vár, hogy egy klassz, megbízható kézműves kiszolgálja.

Sőt, az emberek ki vannak éhezve a szép és értékes dolgokra.

Megcsömörlöttek már a sok gagyitól… csak még sokan ezt fel sem ismerték.

A te felelősséged, hogy kezdeményezz, hogy ízlést formálj, hogy felemeld a műanyag valóságból az embereket. Igenis divat a kézzel készült, divat a szívvel lélekkel, csak nem elég már ennyit mondani és mutatni.

Több kell: odafordulás, empátia, és döntés, döntés, döntés.

Ha eddig másképp éltél, vedd le a szemellenzőt. Nézd meg, mid van, dönts egy irány mellett, és vidd el a falig.

Nóra legnagyobb tanulsága a Bögrec kampányból ez volt:

“Az ismerőseimnek is szüksége van felhajtásra.”

Ne gondold, hogy százezres rajongótábor kell. 100 lájkolónak is csinálhatsz kampányt.

Vedd észre: szeretnek téged, és várják, hogy CÉLLAL szólj hozzájuk.


 

Mentés

Mentés

Ha tetszett a cikkünk, kérlek oszd meg másokkal is!

Kövesd Facebook oldalunkat, hogy ne maradj le a cikksorozat következő részéről!