Piacelemzés (népi iparművészet)

Várőri AdriennSzia, Várőri Adrienn vagyok a Több mint hobbitól.

Édesapám kézműves volt. Díjakat nyert, zsűrizett tárgyait nagy tisztelettel őrizzük.

Nem minden vásárban tudták megfizetni a termékeit, de voltak jó helyek, ahova rendszeresen eljárt…

… és volt az internet.

Tesóm csinált egy amatőr weboldalt annak idején a termékeknek. Ez annyi megrendelést hozott egyszer, amennyit soha, egyik vásárban sem lehetett keresni.

Ez több, mint 10 éve történt.

Apám, ha ma élne, azt mondaná neked, hogy ha meg akarsz élni a népi iparművészetből, az online jelenlét minden vásárnál fontosabb.

Én marketinges lettem, nem iparművész.

2 éve kutatom a kézművesek lehetőségeit a hazai piacon.

Konzultáltam 200 kézművessel.

Megírtam 3 tananyagot, készítettem számtalan videót, elindítottam Magyarország első kézműves marketing magazinját.

A Hagyományok Házában tartottam előadást a népi iparművészet marketingjéről, és ebben jóval több volt, mint annyi, hogy legyél jelen az interneten.

Kivonat az előadásból:

A népi iparművészet piaci helyzete

1. Közönség nélkül nincs kultúraközvetítés

Vajon marketing csak akkor kell, ha el akarjuk adni az alkotásainkat?

2. A népi iparművészet a vásárló szemszögéből

Az országeredet imázs lényege számodra a gyakorlatban.

Etnocentrizmus – ha hazai piacra értékesítesz, ezt vedd figyelembe.

3. SWOT analízis (piacelemzés)

A piaci erők olyanok, mint a gravitáció: akkor is hatnak a vállalkozásodra, ha nem ismered őket, vagy nem veszel róluk tudomást.

Erősségek: ezeket használd ki a pozícionálásodban

Gyengeségek: ezekről írj a blogodban és az FB oldaladon

Lehetőségek: nem is hinnéd, kik nyitottak a népművészetre!

Veszélyek: ez az, ami téged nem fog váratlanul érni, ha ezt elolvasod

4. Mi pontosan a marketing feladata a népi iparművészeti termékek esetében?

A marketing ma divatos felfogása szerint a középpontban a vásárló számára megfogalmazott AJÁNLAT áll. Ez az ajánlat akkor éri el a célját, ha választ ad a vásárló által érzékelt PROBLÉMÁRA.

Művészeti, kulturális termékek esetében azonban sokszor nehéz a vásárló problémáira rátalálni.

Választ adok arra a kérdésre, hogy vajon a mai problémacentrikus marketing szemlélet alkalmazható-e kulturális termékekre.

4. a) Miért alkot a művész?

Háromféle célt, ha úgy tetszik, hozzáállást figyelhetünk meg.

A marketing feladata az első és a harmadik esetben markánsan eltér.

Ha ezt elolvasod, nem lesz többé bizonytalanság benned, miről írj, hogyan adj el.

4. b) Ki a célközönségünk?

Nincsen általános értelemben vett közönség. Nem lehet eladni egyszerre mindenkinek.

4. c) Mit jelent a népi iparművészeti termék a vásárlóknak?

Az alkotó számára valószínűleg a népművészeti örökség megőrzését, a hagyományt és értéket sugárzó tárgyak készítését jelenti. A vásárlók azonban ennél összetettebb képet látnak.

Ha alkalmazod ezt az alapelvet, a tárgy maga maradhat hagyományőrző, és nem kell feltétlen beáldozni a múlt értékeit a modern fogyasztói elvárásoknak, másrészt a vásárló mégis egy olyan ajánlatot kap, ami vonzó lesz számára. 

4. d) Stratégiai marketingszövetségek

A kézművesek, illetve kézművesnek mondott termékeket áruló viszonteladók tömeges megjelenése a piacon oda vezetett, hogy a szervezéshez, vállalkozás vezetéséhez, pénzügyekhez jobban értő piacszervezők és galéria tulajdonosok nem egyszer kihasználják ezt a réteget. Egyrészt elfogadhatatlanul magas jutalékot vesznek le a termékekből, a bizományos értékesítést sokkal gyakrabban alkalmazzák, mint az indokolt lenne, és egyre nagyobb helypénzeket kérnek el, tehát igazi együttműködésről a legtöbb esetben sajnos nem beszélhetünk.

Itt van, mit kell tenned, hogy ne így legyen.

5. 12 ok, ami miatt inkább mégsem nyitsz webáruházat

A kézműves termékeknek nem áll jól a webshop!

Az egyedi, megismételhetetlen, határidős ajánlat varázsa.

Az ész megáll: a totális ellenkezőjét kell tenned az interneten annak, mint amit eddig gondoltál, és mint amit a tömeg tesz!

Esettanulmány

Engem sem az elmélet győzött meg, téged sem az fog:

Mutatom a Bögrec első online kampányát.

Záró gondolatok

Amikor nekiállsz eladni az alkotásaidat, van pár szabály, meg törvényszerűség, amit jobb, ha megismersz az elején, hogy ne fuss állandóan zsákutcába. De a látszat ellenére a marketing valójában a főzéshez sokkal közelebb áll, mint bármilyen tudományhoz. Tudod: anyukád elmondta/leírta a receptet, aztán te addig bűvészkedsz a konyhában, amíg ki nem jönnek a megszokott ízek… Ez is kb. ugyanilyen. Alapvetően nem nézelődni kell, hanem útmutató alapján CSINÁLNI, hogy megtaláld az utad a saját közönségedhez.

Várőri Adrienn
Várőri Adrienn

Kérlek, fogadd meg, hogy ezentúl a marketinget értő kézművesek táborába fogsz tartozni, és ezzel nagyban hozzájárulsz a kézzel készült termékek becsületének visszaszerzéséhez. Aki ért a marketinghez, nem gerjeszti az árversenyt, és ez a lényeg.

A „Népi iparművészeti termékek marketingje” c. tanulmányunk letöltéséhez töltsd ki az alábbi űrlapot az adataiddal!

 

A csomag tartalma:

  • egy 18 oldalas cikk (pdf)
  • egy 1 órás videó (mp4)
  • egy 1 órás hanganyag (mp3), ami megegyezik a videón hallható szöveggel
  • egy feladatlap, ami segít neked a gyakorlatban megvalósítani, amit tanultál
  • 40 db. dia, ami az előadáshoz készült

Mentés