Szia, Várőri Adrienn vagyok a Több mint hobbitól.
Édesapám kézműves volt. Díjakat nyert, zsűrizett tárgyait nagy tisztelettel őrizzük.
Nem minden vásárban tudták megfizetni a termékeit, de voltak jó helyek, ahova rendszeresen eljárt…
… és volt az internet.
Tesóm csinált egy amatőr weboldalt annak idején a termékeknek. Ez annyi megrendelést hozott egyszer, amennyit soha, egyik vásárban sem lehetett keresni.
Ez több, mint 10 éve történt.
Apám, ha ma élne, azt mondaná neked, hogy ha meg akarsz élni a népi iparművészetből, az online jelenlét minden vásárnál fontosabb.
Én marketinges lettem, nem iparművész.
2 éve kutatom a kézművesek lehetőségeit a hazai piacon.
Konzultáltam 200 kézművessel.
Megírtam 3 tananyagot, készítettem számtalan videót, elindítottam Magyarország első kézműves marketing magazinját.
A Hagyományok Házában tartottam előadást a népi iparművészet marketingjéről, és ebben jóval több volt, mint annyi, hogy legyél jelen az interneten.
Kivonat az előadásból:
A népi iparművészet piaci helyzete
1. Közönség nélkül nincs kultúraközvetítés
Vajon marketing csak akkor kell, ha el akarjuk adni az alkotásainkat?
2. A népi iparművészet a vásárló szemszögéből
Az országeredet imázs lényege számodra a gyakorlatban.
Etnocentrizmus – ha hazai piacra értékesítesz, ezt vedd figyelembe.
3. SWOT analízis (piacelemzés)
A piaci erők olyanok, mint a gravitáció: akkor is hatnak a vállalkozásodra, ha nem ismered őket, vagy nem veszel róluk tudomást.
Erősségek: ezeket használd ki a pozícionálásodban
Gyengeségek: ezekről írj a blogodban és az FB oldaladon
Lehetőségek: nem is hinnéd, kik nyitottak a népművészetre!
Veszélyek: ez az, ami téged nem fog váratlanul érni, ha ezt elolvasod
4. Mi pontosan a marketing feladata a népi iparművészeti termékek esetében?
A marketing ma divatos felfogása szerint a középpontban a vásárló számára megfogalmazott AJÁNLAT áll. Ez az ajánlat akkor éri el a célját, ha választ ad a vásárló által érzékelt PROBLÉMÁRA.
Művészeti, kulturális termékek esetében azonban sokszor nehéz a vásárló problémáira rátalálni.
Választ adok arra a kérdésre, hogy vajon a mai problémacentrikus marketing szemlélet alkalmazható-e kulturális termékekre.
4. a) Miért alkot a művész?
Háromféle célt, ha úgy tetszik, hozzáállást figyelhetünk meg.
A marketing feladata az első és a harmadik esetben markánsan eltér.
Ha ezt elolvasod, nem lesz többé bizonytalanság benned, miről írj, hogyan adj el.
4. b) Ki a célközönségünk?
Nincsen általános értelemben vett közönség. Nem lehet eladni egyszerre mindenkinek.
4. c) Mit jelent a népi iparművészeti termék a vásárlóknak?
Az alkotó számára valószínűleg a népművészeti örökség megőrzését, a hagyományt és értéket sugárzó tárgyak készítését jelenti. A vásárlók azonban ennél összetettebb képet látnak.
Ha alkalmazod ezt az alapelvet, a tárgy maga maradhat hagyományőrző, és nem kell feltétlen beáldozni a múlt értékeit a modern fogyasztói elvárásoknak, másrészt a vásárló mégis egy olyan ajánlatot kap, ami vonzó lesz számára.
4. d) Stratégiai marketingszövetségek
A kézművesek, illetve kézművesnek mondott termékeket áruló viszonteladók tömeges megjelenése a piacon oda vezetett, hogy a szervezéshez, vállalkozás vezetéséhez, pénzügyekhez jobban értő piacszervezők és galéria tulajdonosok nem egyszer kihasználják ezt a réteget. Egyrészt elfogadhatatlanul magas jutalékot vesznek le a termékekből, a bizományos értékesítést sokkal gyakrabban alkalmazzák, mint az indokolt lenne, és egyre nagyobb helypénzeket kérnek el, tehát igazi együttműködésről a legtöbb esetben sajnos nem beszélhetünk.
Itt van, mit kell tenned, hogy ne így legyen.
5. 12 ok, ami miatt inkább mégsem nyitsz webáruházat
A kézműves termékeknek nem áll jól a webshop!
Az egyedi, megismételhetetlen, határidős ajánlat varázsa.
Az ész megáll: a totális ellenkezőjét kell tenned az interneten annak, mint amit eddig gondoltál, és mint amit a tömeg tesz!
Esettanulmány
Engem sem az elmélet győzött meg, téged sem az fog:
Mutatom a Bögrec első online kampányát.
Záró gondolatok
Amikor nekiállsz eladni az alkotásaidat, van pár szabály, meg törvényszerűség, amit jobb, ha megismersz az elején, hogy ne fuss állandóan zsákutcába. De a látszat ellenére a marketing valójában a főzéshez sokkal közelebb áll, mint bármilyen tudományhoz. Tudod: anyukád elmondta/leírta a receptet, aztán te addig bűvészkedsz a konyhában, amíg ki nem jönnek a megszokott ízek… Ez is kb. ugyanilyen. Alapvetően nem nézelődni kell, hanem útmutató alapján CSINÁLNI, hogy megtaláld az utad a saját közönségedhez.
Kérlek, fogadd meg, hogy ezentúl a marketinget értő kézművesek táborába fogsz tartozni, és ezzel nagyban hozzájárulsz a kézzel készült termékek becsületének visszaszerzéséhez. Aki ért a marketinghez, nem gerjeszti az árversenyt, és ez a lényeg.
A „Népi iparművészeti termékek marketingje” c. tanulmányunk letöltéséhez töltsd ki az alábbi űrlapot az adataiddal!
A csomag tartalma:
- egy 18 oldalas cikk (pdf)
- egy 1 órás videó (mp4)
- egy 1 órás hanganyag (mp3), ami megegyezik a videón hallható szöveggel
- egy feladatlap, ami segít neked a gyakorlatban megvalósítani, amit tanultál
- 40 db. dia, ami az előadáshoz készült