Vendégem Réfi-Kollár Zsuzsi, a Minori márka alapítója. Zsuzsi mosható pelenkákkal foglalkozik. Beszélgetésünk apropója, hogy megnyitotta élete első webshopját, […]
Mi a legnagyobb problémád? Miért forgólódsz néha álmatlanul éjszaka? Mik a titkos vágyaid? ⏬ Itt a TESZT, amiből […]
Az árazás önbizalom kérdése egy kézművesnél: sokan küzdenek azzal, hogy a saját kezük által készített dolgokért egyáltalán pénzt […]
DatalyzeHat éve, amikor elkezdtem kézműveseknek marketing témájú cikkeket írni, még nem gondoltam, hogy pár hónapon belül ez lesz […]
Gondolom ennek a cikknek az olvasására sincs túl sok időd, még jó, hogy úgyis utálok kitöltő szövegeket írni. […]
Ez a három koordináta rendszer választ ad arra, mit tudsz tervezni a kézműves vállalkozásodban erre az évre.
Te hová helyeznéd saját magad?
Interjú a Navan Stúdió tulajdonosával, Herczeg Tiborral Nem állítom, hogy általánosan működő marketing gerilla módszer a lakás legkisebb […]
Recept 9 lépésben Íme egy recept, ha azt szeretnéd, hogy előbb felépüljön a márkád, mint a konkurenciádnak 1. […]
A „Foltvarrás Szilvivel” példamutató története Szilvivel pont 3 évvel ezelőtt konzultáltam először, és lenyűgözött a céltudatosságával. Kb. egyszerre […]
9 példa, melyeket reggelizés közben találtam Az internet nem csak azért izgi, mert könnyebben indíthatsz rajta vállalkozást. Régen […]
Interjú Szutor Katával, a LeMi Matatókönyvei alkotójával
Kata egy magával ragadó, de üzletileg teljesen reménytelennek tűnő termékre alapozva indította el az első perctől nyereséges vállalkozását. 2018-ban már megkeresi belőle a korábbi fizetése 130 %-át. Példája bárkinek reményt adhat arra, hogy kézműves vállalkozást indítson.
„Megedződtem, már viszonylag simán tudom váltogatni a szerepeimet (vállalkozó, anya, feleség, diák, nő). Sokkal tudatosabban és koncentráltabban élem az életemet, amire nagy szükségem van: halogató típus vagyok és hajlamos vagyok a pillanatnyi hangulatom szerint rangsorolni a feladataimat, de ez nem vezethet sikerre. Ezen a területen kellett a legtöbbet fejlődnöm.”
Nincs kivonat, mert ez egy védett tartalmú bejegyzés.
Nem akartam közzétenni az alábbi munkaanyagomat, de rájöttem, már így, elmetérkép formájában is leveheti a válladról a vállalkozással együtt járó lelki terheket. Úgyhogy rajta, nézd végig a mellékelt cikkeket, és töltődj fel a tavaszi vállalkozói fáradtság ellen!
Pont én írok filmajánlót, aki 12 éve nem nézek tévét? Én, akinek a Marketing Expon 5 percébe telt, mire rájött, hogy Kálmán Olga az, aki felkonferálja a show-t? És erre is csak azért jöttem rá, mert ismerős volt az arca egy óriásplakátról? Na ne.
A fenti kép az idei Marketing Szuperkonferencián készült, de hogy oda elmentem, az valójában a véletlen műve. Mindössze […]
Németh Nóra vagyok, Budakeszin élő fiatal fazekas.
“0 % unalom, 100 % lendület” – ezt mondták egyszer a bögrecekről és rólam. Ahogy az edény pörög a korongon, én is lendületet kapok újra és újra.
Szeretnék olyan használati tárgyakat alkotni, amelyek egyszerre igényesek, kézművesek, a díszítésük és felirataik személyessé teszik őket, de közben mégis kész termékek, csak ki kell választani és megvásárolni.
Ha megvannak a jól bejáratott vásáraid, ahol annyi pénzt keresel, amit el sem mersz mondani másoknak, akkor nem kell ezt a cikket elolvasnod.
Minden más esetben érdemes figyelned, mert azt vesézzük most ki, hogy mi az a 3 tévhit, ami romlásba viszi a legtöbb kézműves vállalkozás életét, mire itt az év vége.
Van egy kérdés, amit garantáltan nekem szegeztek minden egyes konzultáción, ezért úgy döntöttem, írok róla.
A kérdésben az a legérdekesebb, hogy sosem az első, hanem mindig a beszélgetés „mélypontján” kerül elő. Nagyjából akkor, amikor kerek-perec kijelentem, hogy csak zsebpénz fog jönni az internetről addig, amíg EZT a bizonyos dolgot meg nem tesszük, és ha nincs kedve hozzá az illetőnek, hát menjen inkább vásározni, arra is megvannak a megfelelő technikák, és ott EZT nem kell csinálni.
Ekkor elhangzik a kérdés:
„Ugyan minek EZ? Semmi kedvem nincs hozzá, és nem is hiszem, hogy EZ tényleg ennyire fontos!”
A helyzet rosszabb, mint hittem. Korábban meg voltam róla győződve, hogy a kézművesek blogjait, bejegyzéseit kis követőtáboruk kimondottan imádja, és követi. Sajnos egyre több olyan kézművessel dolgozom együtt, akiknek hiába van pár száz vagy akár pár ezer rajongója, e-mail listája, weboldala, a követőik gyakorlatilag alszanak.
A legnagyobb baj ezzel az, hogy ilyen állapotban nem lehet nekik eladni.
Hogy lehet, hogy egy ilyen izgalmas, szép, pihentető és kifejezetten szórakoztató téma, mint egy kézműves mindennapjai, hidegen hagyja az embereket?
A legtöbbet feltett kérdés konzultációkon:
„Hogyan lehetnék én is egyedi? Úgy tetszenek azok a weboldalak, ahol egységes a stílus, az irány… hogyan kell ilyet csinálni?”
Ó, ez egyszerű.
Kézműves vagy, tehát kreatív. Sokat gyakoroltad a technikát, amivel foglalkozol, talán még oklevelet is szereztél hozzá. Az embereknek tetszik, amit készítesz.
Interneten eladni könnyű és ingyen van.
Számtalan oldalra feltöltheted a termékeidet, kezdetben a Facebook személyes profilod is megteszi: jönnek az első vevők.
Aztán elkezded azon törni a fejed, hogyan lehetne többet eladni. Fejleszteni szeretnéd a vállalkozásodat…
Nincs annál bosszantóbb dolog a világon, amikor rájössz, hogy az áraid évek óta túl alacsonyak, és gyakorlatilag ezzel húztad le a kézműves vállalkozásodat a béka feneke alá. A kezdő alkotó nekiáll, megnézi, ki milyen árat alkalmaz a piacon, gondol egyet, és kiírja, ami szerinte az ő termékének megfelelő.
Pedig semmivel nem okozhatunk több kárt a vállalkozásunknak, mint azzal, amikor leárazzuk a termékünket.
Több mint hobbi: Rózsahegyi-Mayer Gabi, az Arculatfelelős olyan kérdőívet küldött nekem a logónk tervezése előtt, amin még én is lehidaltam, pedig nekünk is van ilyenünk, hogy konzultáció előtt egy új ügyfelet jobban megismerjünk. Rögtön láttam, itt nem egy klasszikus értelemben vett grafikusról van szó. Olyan – hozzáteszem ritka – szakember vagy, aki nem csak rajzolni tud, hanem ért a marketinghez is, és a teljes képet akarod összerakni, mielőtt dolgozni kezdesz. Jól érzékelem?
Ez a cikk azoknak a kézműveseknek szól, akik a küszöbén állnak a vállalkozói kiváltásának, ami másodállás lenne számukra, azaz:
>>> vagy munka, vagy pici gyerek mellől dolgoznak, és
>>> nem fontos, hogy az első évben rögtön eltartsák a családot a vállalkozás bevételéből.
Jelen cikkel az a nem titkolt célom, hogy átbillentselek téged a holtponti helyzeten.
Ötleteket gyűjteni mindig nagyszerű dolog. Amikor elgondolkodunk egy ötleten, és végigzongorázzuk a lehetőségeinket vele kapcsolatban, onnantól az élet egy apró szeletéről másképp gondolkodunk. Ha pedig másképp gondolkodunk, akkor változunk.
Az új ötletek tehát megváltoztatnak minket.
– Mikor mondja egy kézműves azt, hogy webáruházat akar nyitni?
– Amikor nem hobbi szintű pénzt akar keresni az alkotásaiból a neten.
Ez akár egy marketinges vicc is lehetne, de sajnos nem az, hanem a valóság.
Képzeld, egy 3 éves kézműves vállalkozás ilyen is lehet:
„Sokat fordítanak piackutatásra, monitorozzák a vásárlói visszajelzéseket, legalább egy évre előre megvan a termékfejlesztési tervük és az ahhoz kapcsolódó üzleti kalkulációk, marketing-akciótervek és kampányelképzelések, amikhez tartják is magukat.
Az árbevétel már az első év után megkilencszereződött. Évente legalább nyolcvanszázalékos növekedést terveznek, a bevétel kilencven százalékát pedig visszaforgatják a fejlesztésekbe.”
Tudod, hogy kiről van szó a fenti (egyébként innen származó: player.hu) idézetben?
A sikeres üzleti ötletek mindig azok, melyek értéket adnak az embereknek. A siker mértéke attól függ, mennyire tudjuk megértetni a közönséggel, hogy mekkora érték az, amit kínálunk. Sikeres vállalkozó az, aki hisz az ötletében, aki teljes szívvel azt gondolja a termékéről, hogy emberek egy csoportjának ez a legjobb megoldás egy problémára. A sikertelen üzletember elad, házal, ügynökösködik. A sikeres minden cselekedetével a választ igyekszik még jobban megadni a közönségének egy olyan kérdésre, mely nekik égetően fontos.
Hogyan válts irányt, ha eddig mást csináltál?
Az interneten rengeteg parlagon hagyott weboldal díszeleg. Mind olyan ötlet volt, aminek annak idején a tulajdonosa nagyon örült, hitt benne, pénzt és időt tett bele, hogy életre keltse. Aztán nem jöttek a vevők, az élet azonban ment tovább, kellett szerezni máshonnan pénzt…
A legtöbb művész, kézműves, akivel találkozom, így gondolkodik: csinálok valami szépet, aztán megkeresem hozzá, aki megveszi. Aztán meg nagyon ügyfélközpontú leszek, sokat marketingelek és majd rettentő kedvesen mosolygok eladás közben. És ha nem kell senkinek az alkotásom? Hát, akkor bukta.
Szerintem ez már alapjában bukta.
Mit mond a kis tízfilléres a mamájának? “Anyu, ha nagy leszek, bankkártya akarok lenni!”
Alkotóként azt mondod meg az embereknek, szerinted mit jelent a világ. Vállalkozóként sokkal határozottabban fogalmazol: azt mondod meg embereknek, hogy mire használják a pénzüket. Meggyőzőnek kell lenned. De tudod, hogy valójában miről beszélsz nekik? Ismerned kell őket, ismerned kell a pénzt, és ismerned kell a kettő kapcsolatát. Nézzünk rá közelebbről. Az árazás egy meglepő szempontja következik.
Találkoztam egy nagyon klassz asztalossal. Na jó, nem asztalos, hanem bútordesigner, de azért mi a Megoldás.Mostban csak Az Asztalosként emlegetjük. Árazásról, piacépítésről beszélgettünk. Ő az, aki polcokat épít, de a vevői nem polcokért fizetnek neki. Hogy is van ez? Gyere, elmesélem.
Olga, amikor a Számpatikus oldalon jártam, örömmel láttam, hogy vannak ingyenes letölthető anyagaid. Arról írsz például, hogy milyen segítségre számíthatunk egy könyvelőtől, vagy hogy mi az a három hiba, amit „katásként” sosem szabad elkövetni. Hogy lehet, hogy olyan kevés könyvelő akar kezdő vállalkozókkal foglalkozni, és te mégis miért teszed?
Krisztián, egészen hihetetlen volt az elmúlt éved, és az online festőtanfolyamod sikere. A Több mint hobbi olvasói, ha szabad így mondanom, „ki vannak éhezve” az ilyen történetekre, mint a tiéd! Mesélj nekünk, hogyan indult el a művészi karriered?
Hogyan indult el a kézműves karriered?
Kislány korom óta „dolgozom” kézművesként. Anyai nagypapám festőművész volt. Az Operának volt díszletfestője 35 éven át. Ő tanított rajzolni és művészettörténelemre. Galériákba jártunk, játszottunk és tanultunk. 10 évesen már minden festő életét és munkásságát fejből tudtam (ezt azóta elfelejtettem, ne kérjétek rajtam számon 🙂 )
Márta, amikor először láttam meg az alkotásaidról készült fotókat, meg voltam róla győződve, hogy bőrből készültek. Megdöbbentem, amikor kiderült, hogy fából, ráadásul egy olyan egyedülálló technika áll mögöttük, melyért Genius-díjat kaptál a Genius-Europe c. Képzőművészeti és Találmányi kiállításon. Hogyan indult el a kézműves karriered?
Kriszta, ahányszor a Facebook oldaladon járok, és meglátom a babáidat, mindig elkap az az érzés, hogy a teremtményeid nem is babák, hanem hús-vér manók, akik egyenest a kerek erdő közepéből jöttek elő. Mesélj nekünk, hogyan indult el a kézműves karriered?
Már egészen kicsi, kb. 3 éves korom óta a varrás, textilek és textilbabák bűvöletében élek. Mindig is tudtam, hogy a varrás az az amivel foglalkozni szeretnék, nekem ez az egyetlen önkifejező eszközöm. Textilbabákat is úgy 7 éves korom óta varrok. Először magamnak készültek, mert nagyon kevés babám volt. Ez a szenvedély az évek múlásával sem hagyott alább , sok kísérletezés után most kezdi kiforrni magát a stílusom.
—————————————————————
A KÉNYSZER KÉZMŰVES VÁLLALKOZÓ
—————————————————————
A kényszer kézműves számára a marketing egyenlő:
Infó szórása a szélrózsa minden irányába + áron aluli értékesítés.
Nincs koncepciója. Nem tervez. Ezért úgy érzi, a vásárlóknak csak az ár számít.
Drága termékei így nincsenek, sőt, kínai alapanyagból dolgozik, mert „a vásárlóknak ez kell, ezt tudják megfizetni”.
Ezért a vásárlók beskatulyázzák őt az olcsó kategóriába.
Hadd kérdezzek valamit. Miért nem a te terméked volt ott az asztalokon a legutóbbi céges karácsonyi vacsin, amin részt vettem (és ahol még legalább ötven kolléga megjelent)?
Éva, tündéri, névre szóló babajátékaidat épp a múltkor csodáltam meg a Facebook oldaladon. A legjobban a varázsbatyu tetszett, és maga az ötlet, hogy van mibe csomagolni a játékokat. Hogyan indult el a kézműves karriered?
Mindig is kreatívkodtam valamit, gyöngyöt fűztem, ruhákat díszítettem, egyszerűbb táskákat varrtam, magamnak és a nagyobbik lányomnak. Miután megszületett a kisebbik lányom két éve, akkor kezdtem el komolyabban foglalkozni a varrással, már a babajátékok készítése felé fordulva.Először csak címkerongyikat és babakockákat varrtam, később ezt továbbgondoltam és így született meg a sok egyedi, vidám, szalagos játék. Nem vagyok varrónő, mindent egyedül tanultam meg, autodidakta módon, folyamatosan képzem magam, hogy minél több ötletemet megvalósítsam.
Ide nézz, mennyiféle tartalmat hozol majd össze az interneten, mire vérprofi kézműves online vállalkozó leszel!
De ami még elgondolkodtatóbb: számold csak össze, milyen sok van, amihez jól kell tudni szöveget írni!
Ezért haladó szintű tanfolyamunk ehhez nyújt segítséget! >>>
Hogy lássuk, mennyire fontos része az online kézműves vállalkozásnak az íráskészség, nézzük végig az átlagos kézműves weboldal leggyakrabban előforduló hibáit.
Előző cikkünkben írtunk az első 4 pontról, most jön a második 4 pont >>>
A kézművesek általában vizuális típusok, ezért nehezükre esik az írás. Azért persze a karácsonyi képeslap megírása miatt nem rohannak hanyatt-homlok a szomszédba, de mondjuk a blogolás már nem a kedvenc műfajuk. Találkoztam már néhány kivétellel, akiknek jó szövegük volt és grafomán típusok, de ha te nem tartozol közéjük, akkor biztosan vannak kihívásaid az online értékesítést illetően.
Hogy lássuk, mennyire fontos része az online kézműves vállalkozásnak az íráskészség, nézzük végig az átlagos kézműves weboldal leggyakrabban előforduló hibáit >>>
Téged mi az, ami hajt? Az öröm utáni vágy, vagy a fájdalom elkerülése? Vágysz valamire, vagy menekülsz valahonnan?
Mégis, mi veszi rá az embert, hogy elkezdjen pénzt kérni a kézműves remekekért, amiket készít? Pláne mi készteti arra, hogy művész létére marketinget tanuljon?
Céljaid lehetnek nemesek, mégis van velük egy óriási probléma.
Dia, a termékeiddel többször találkoztam már itt a falusi piacon, és mindig rácsodálkozom, mennyire friss, üde stílust képviselnek az ékszereid. Hogyan indult el a kézműves karriered?
Bencze Diána vagyok, 20 éves, egy kis falucskában lakom, és 11 éves korom óta foglalkozom gyöngyökkel. Persze akkoriban még csak jó időtöltésként gondoltam rá, de mostanra már nagyon szeretném elérni azt, hogy ebből tudjak megélni. Több mint egy éve már hivatalosan is számlaképesen próbálgatom a szárnyaimat, kisebb nagyobb sikerekkel.
A kérdésre, hogy van-e már honlapja, sokféle válasz érkezett a tatai Víz Zene Virág Fesztiválon részt vett kézművesektől. Most ezekből szemezgetek, és elárulom azt is, mi jut róla eszembe, mint marketinges.
Azt tapasztalom, hogy ma már nem 7, hanem 2-3 év alatt újul meg egy szakma. Nagyon gyorsan kell az új dolgokra felkészülni. Amikor ilyen gyorsan változnak a körülmények, az emberi értékek szétzilálódnak. Nagyon felerősödnek a sztereotípiák, azaz egy döntésnél próbálunk egyszerűsíteni: én is ilyen vagyok, akkor én is ezt teszem. Amikor bizonytalan vagyok, keresem a megoldást, és lehet, hogy az egyszerűsítés rossz irányba visz. (Pl. „Marikának hogy bejött a szombati piac, majd én is oda járok a termékeimmel”)
Arra szeretnélek biztatni, hogy gondolkozz magasabb szinten arról, hogy kézműves vagy. A hozzáállásodon több múlik, mint azon, mennyire értesz a mesterséghez. Lehet valaki középszerű művész, ha a hozzáállása nagyszerű, sokra viszi. Hány rendkívül tehetséges írót, költőt, festőművészt tudnál felsorolni, akik mind szegényen haltak meg?
A kézműves vásárban csak kiállsz, beszélgetsz az emberekkel, és ha szép a terméked (és elég pénz is van náluk), vesznek belőle. Ha nem jön be az egyik piac, akkor kipróbálsz egy másikat legközelebb. Az internetes eladás másképp működik. Nincs meg az a bizalom, ami a személyes eladásnál könnyen megszerezhető. A vásárló nem tudja a kezébe fogni a tárgyaidat, és ha az első 10 másodpercben nem tetszik meg neki a weboldalad, már be is csukja vagy átmegy egy másikra. 5 tipp, hogy mit tegyél.
Az élet nagy mókamester, másképp terveztük a vasárnapot, ám a körülmények ellenére mégis eljutottam Tatára, a Patara fesztiválra. A rendezvény nagyon színvonalas, számtalan program minden korosztálynak, érdemes meglátogatni.
Minden családnak van olyan tagja, aki kreatív és jó kézügyességgel rendelkezik. A kisgyerekekkel otthon lévő anyukák közül sokan szeretnek alkotni. Erre a két tényre csak ráerősít, hogy a kézzel készült egyedi ajándék, kiegészítő, babaholmi, stb. ma nagy divat. Hogyan tudsz a számtalan kézműves közül mégis kiemelkedni, és igazán egyedi hangot megütni?
Létkérdés, hogy a termékeidnek egyénisége legyen. Ha megtalálod az egyedi stílusod, sőt, rátalálsz olyan tárgyakra, melyeket máshol nem lehet kapni, akkor egy csapásra könnyebb lesz azokat értékesíteni. Különösebb magyarázkodás, meggyőzőképesség és megkockáztatom, marketing ismeretek nélkül is fogsz pénzt keresni, feltéve, ha megmutatod a műved a nagyvilágnak.
Ez sem életbiztosítás azonban: a többi kézműves lemásolhatja az ötletet valamilyen formában, és ha nem tudsz továbblépni, újra törheted a fejed, hogyan tűnj ki a tömegből.
Egy kézművesnek fontos tehát az inspiráció, ezért fogadd szeretettel az alábbi gyűjteményt. 🙂
A kézművesek alkotni szeretnek, eladni nem annyira. Ezért remek eszköz számukra a Facebook. Igen ám, de ezt az emberek nem arra használják, hogy vásároljanak. Akkor hogy lesz ebből mégis üzlet?!
A Facebook remek terep arra, hogy tartsd a kapcsolatot a vásárlóiddal és beszélgess velük akkor is, amikor épp nem a vásárban futtok össze.
Minél többször találkozik a neveddel, a termékeiddel, minél jobban megismer Téged, annál hűségesebb vevőd lesz. Kézművesként például az alábbi előnyöket tudod kiaknázni a Facebook használatával:
Nincsenek szigorúan lefektetett szabályok arra, hogy mit lehet eladni az interneten, és mit nem. Elméletileg bármit el lehet adni, a gyakorlatban bizonyos termékek könnyebben eladhatók online, mint mások.
A legfontosabb kérdés az, hogy vajon el lehet-e küldeni postán az adott terméket, vagy sem.
Ha könnyen és olcsón megúszod a csomagküldést, akkor valószínűleg olyan a terméked, amit sokan adnak és vesznek a neten. Minél nehezebb, vagy nagyobb méretű az árud, annál nagyobb kihívás lesz számodra a webes értékesítés.
Az Etsy.com, a világ legnagyobb kézműves termékek adásvételével foglalkozó weboldala (a magyar Meska amerikai nagytestvére) 2008-ban 90 millió dollár forgalmat produkált, megháromszorozva ezzel 2007-es teljesítményét. Amikor kitört a válság, 2008 szeptemberében az Etsy 5 %-ot növekedett az előző hónaphoz képest. Az Etsy azóta is rendületlenül nő, 2011 januárjában pl. csak abban a hónapban 33,5 millió dollár értékű termék talált rajta keresztül gazdára.
A Meska.hu 2011-es bevétele közel két és félszerese volt a 2010-esnek, 2012-ben pedig újabb 25 %-ot ugrott egy év alatt. Az elmúlt 2,5 évben felhasználóinak száma 45 ezerről 130 ezerre, a havi látogatók száma pedig 400 ezerről 750 ezerre nőtt. Az eladások száma több, mint 500 naponta.
Magyar statisztikák is rendre azt mutatják, hogy az emberek legalább 80 %-a vásárlás előtt tájékozódik az interneten, életkortól és nemtől függetlenül.
A fenti érvek talán Téged is meggyőztek arról, hogy érdemes kilépni az online piactérre. Jöjjön hát 10 tipp, mire figyelj oda az elején.
Tudod, ki alkudozik a kézműves vásárban? Akinek tetszik a cuccod!
Mennyivel jobb kiindulási helyzet, mint amikor csak nézelődnek az emberek, de meg se állnak! Mégis, mennyire nem tudjuk az alkudozókat megbecsülni, amikor az asztal fölött tárgyalunk velük…
Amikor vásárban árusítasz, van stratégiád arra, mit kezdj a hosszú, hömpölygő sorban előtted elhaladó bámészkodókkal? Vagy csak irritál, hogy mennyien vehetnének valamit, de meg se állnak…