A helyzet rosszabb, mint hittem. Korábban meg voltam róla győződve, hogy a kézművesek blogjait, bejegyzéseit kis követőtáboruk kimondottan imádja, és követi. Sajnos egyre több olyan kézművessel dolgozom együtt, akiknek hiába van pár száz vagy akár pár ezer rajongója, e-mail listája, weboldala, a követőik gyakorlatilag alszanak.
A legnagyobb baj ezzel az, hogy ilyen állapotban nem lehet nekik eladni.
Hogy lehet, hogy egy ilyen izgalmas, szép, pihentető és kifejezetten szórakoztató téma, mint egy kézműves mindennapjai, hidegen hagyja az embereket?
Gondolj bele: az átlag olvasó egy irodában görnyed egész nap, vagy unalmas, monoton munkát végez, és csak álmodozik egy olyan életről, amilyen egy művészé: aki szép színekkel, formákkal van körülvéve egy ízlésesen berendezett, cuki kis műhelyben. Tudom, tudom, kisarkítom, de akkor is így van, irigylésre méltó, ha valaki egész nap szép dolgokat alkothat.
Szóval, ilyen háttérrel hogyan sikerült ennyi kreatív vállalkozónak kiérdemelnie „az internet újabb unalmas bugyra” címet?
A 4 legfontosabb életjel
- 1. Facebook elérés
Ezt nem hagyhatom ki a sorból, hiszen minden kézműves használja, aki online bevételekre vágyik. Az FB posztjaid nem jelennek meg mindenkinek, de ez nem azt jelenti, hogy 15-25 %-os elérésekkel elégedett lehetsz. Pl. egy 500 fős oldalnak igenis lehetnek olyan bejegyzései, melyek sokszor nem csak 500, hanem akár 1000 embert is elérnek. Legalábbis kezdj el ezen gondolkodni, hogy lehet ezt megcsinálni a te esetedben, és ne fogadd el, hogy csak 50 emberhez jutsz el.
Gyakori jelenség, hogy a kézműves a mennyiségre helyezi a hangsúlyt (gondolom mert ezt hallja-látja a „nagyoktól”), naponta posztol, miközben a bejegyzései totális érdektelenségbe fulladnak. Ha te is ezt csinálod, plíz, hagyd abba, és figyelj a minőségre a mennyiség helyett. Az FB sajnos már rég felmérte (hiszen volt bőven érdektelen posztod) hogy téged nem érdemes másoknak mutogatni, úgyhogy STOP! Szállj egy kicsit magadba, és gondolkozz el azon, van-e mélysége, mondanivalója, küldetése a vállalkozásodnak, vagy csak eladni akarsz.
- 2. Hozzászólások
Az a néhány lájk a legtöbb kézműves FB posztjain kb. annyi életjel, mint amikor fekszik valaki az intenzíven, és időnként hallani a gépek pittyegését. Ez a valaki történetesen a potenciális ügyfél, és kb. bármit lehet neki mondani, nem reagál, ugyanis kómában van. 🙁 Amíg mindenki a lájkokra hajt, te kezdj el azon gondolkozni, hogyan lehetne szóra bírni a közönségedet, és ne foglalkozz a lájkokkal. Annak tudsz majd eladni, akivel oda-vissza kommunikáció van.
- 3. Feliratkozók
Ha nincs, akkor kezdd el gyűjteni. Hogy fogod különben lecsökkenteni a marketing kiadásaidat? Ha folyton újakat kell elérned, és a régieket nincs lehetőséged újra felkeresni, akkor a gatyád is rá fog menni hirdetésekre. Törekedj rá, hogy legyen elérhetőséged a legbelsőbb, gyűjtői körödhöz, akik bármit is csinálsz, imádják. És persze arra is törekedj, hogy minél többen legyenek.
Ha van listád, akkor gondold át, hogy az elmúlt 1-2 hónapban hányan hallottak felőled közülük. Ha ez egy évek hosszú során összegyűjtött, részben friss, részben hatszáz éves, passzív lista, akkor sok benne a hibernált kapcsolat. Ezeket bizony fel kell melegítened, addig nem tudsz nekik eladni, amíg be vannak fagyasztva, nem is érdemes egyetlen termékfotódat sem kilőni nekik.
- 4. Vásárlók
Vannak? Ha még nincsenek, akkor a fenti életjeleknek még impozánsabbnak kell lenniük, mielőtt belefogsz egy kampányba. Ha vannak, hánynak van meg az elérhetősége? És hány visszatérő van köztük?
Ha van több száz vásárlód, csak épp egyikhez sincs elérhetőséged, akkor sajnos olyan, mintha csak most kezdenéd az egész munkát. Nincs senki, akit termékfejlesztésről lehetne kérdezni, senki nincs, aki adna neked egy kedves referenciát a sales oldalra, és visszatérő vevőket sem lehet már belőlük csinálni soha, vagy legalábbis szerencse kell hozzá, hogy újra összefussanak veled.
Pontozd magad, egy tízes skálán mindegyikre:
0-20: Adj magadnak 3-6 hónapot, próbálj meg javítani a számokon, tegyél fel jó tartalmakat, és lehetőleg ne legyen elérhető semmilyen terméked vagy szolgáltatásod online, hogy legyenek jól kiéhezve, mire újra vásárolni lehet majd tőled.
21-30: Egy jól megtervezett kampánnyal el tudsz indulni, de csak azután, hogy egy-két hónapot rászánsz arra, hogy felmelegítsd a kapcsolatot a rajongóiddal. Ez alatt az időszak alatt ne akarj semmit eladni, ne a tárgyaidról beszélj, hanem egy fontos célod legyen: kiugrasztani a nyulat a bokorból, azaz bírd szóra őket. addig, amíg nem indul el az oda-vissza kommunikáció, ne akarj nekik semmit eladni.
31-40: Gratulálok, élő, hús-vér emberekkel vagy körülvéve, akik minden bizonnyal szívesen nyitják majd ki a pénzárcájukat, ha kampányt indítasz. Azért ne vedd készpénznek, hogy minden felhajtás nélkül vásárolni fognak: nekik is szükségük van néhány felvezető blogcikkre, izgalomra, limitált készletre és határidőre.
Az 5 legjobb blogtéma bemelegítéshez
Ha hideg kapcsolatokat melegítesz újra, fontos, hogy az eladásnak még a látszatát is elkerüld. Felejtsd tehát el, hogy a termékedről írj. Helyette itt van 5 kreatív téma:
- 1. Rövid, de velős cikk: Milyen hatást szeretnél elérni a műveiddel? Milyen érzéseket szeretnél kiváltani az emberekből?
- 2. Vicces vagy elgondolkodtató cikk: Ha pénz és idő nem számítana, mit készítenél?
- 3. Hosszú cikk: A te művészeti/kézműves ágazatod története
- 4. Nosztalgikus, érzelemdús cikk: Milyen örökséget kaptál a szüleidtől, gyermekkorodtól, melyeket a kézművességben fel tudsz használni?
- 5. Híres karakter népszerűségébe belekapaszkodó cikk: Milyen kézműves termékekkel/művészi alkotásokkal veszik körbe magukat híres karakterek (James Bond, a Szex és New York szereplői stb.)?
Ezek a kérdések furfangos témák köré épülnek: elgondolkodtatják az olvasóidat, érzelmeket hívnak elő bennük, új oldaladról mutatnak be téged vagy ismeretet terjesztenek, és mégis, mégis rólad és az alkotásról van szó. DE: mivel nem eladni akarsz a cikkekkel, ezért segítenek a közönségednek ellazulni, szórakozva tanulni, megismerni és megszeretni téged és a szakmádat. Azoknak a követőknek, akik fenti bejegyzések egyikét, vagy akár mindet olvasták, már sokkal-sokkal könnyebb lesz utána eladni.
Nincs más dolgod a megírásuk után, csak gondoskodni arról, hogy minél többen elolvassák mindegyiket.
Tekintsd ezt egyfajta ügyfélképző programnak, amit ha valaki nem végez el, nem is vásárolhat tőled. 🙂
Éves blogtervező kézműveseknek: KATT IDE!