A nagy “korlátok és lehetőségek” teszt: megtévesztő lehet, ha enélkül tervezel

Ez a három koordináta rendszer választ ad arra, mit tudsz tervezni a kézműves vállalkozásodban erre az évre.

Te hová helyeznéd saját magad?

 1. Színvonal

Csalódás lehet a remekművek készítőinek, de amíg nincsenek magazin minőségű fotóid, addig nem tudsz a neten értékesíteni. A fotó minősége meghatározza, mennyit hajlandó adni egy vásárló a termékért, ezért történhet meg az, hogy silány minőségű termékeket is remekül el lehet adni online, ha jó a fotó róla.

Az pedig természetes, hogy alapfokú technikai tudással neki se vágj a vállalkozásnak, ha nem tudod rendesen megvarrni, odaragasztani, lecsiszolni stb. a terméket, akkor a vásárló csalódni fog, és nem tér vissza többet hozzád. A vállalkozás egyik legnagyobb költsége az új vásárlók szerzése, tehát neked arra kell törekedned, hogy minél több visszatérő vevőd legyen.

Csak akkor léphetsz a következő pontra, ha mind a termékeid színvonala, mind pedig a fotóid minősége magas.

2. Lehetőségek

A lehetőségeidet két dolog határozza meg: az ötlete(i)d piacképessége és a téged már ismerő emberek, a közönséged mérete (követők, feliratkozók, korábbi vásárlók) és minősége.

Míg az ötleteid száma (mindenkinek rengeteg ötlete van, de nyilván nem eshetünk neki mindnek egyszerre) és a közönséged jelenlegi mérete számszerűsíthető, addig minőségét (az ötleteid piacképességét és a közönséged vásárlóerejét) már jóval nehezebb megbecsülni.

Az ötleteket piackutatással illik felmérni, nem nézelődve, hanem leírva és számszerűsítve a tényeket, a piac jelenlegi állapotát. Minőségi közönséget pedig úgy tudsz magad köré gyűjteni, ha elkerülöd az olcsóságot sugalló marketing eszközöket (nyereményjátékok pl.), helyettük célzottan reklámozol olyan helyeken, ahol nagyobb vásárlóerővel rendelkező közönség fordul meg, és olyan tartalmakat nyújtasz nagyobb százalékban az akciók helyett, melyek “fennköltek”, elgondolkodtatóak vagy tanító jellegűek és ezért az akciókat keresgélő ügyfeleket kevésbé érdeklik. (Nézd meg néhány luxusmárka kommunikációját, nekik ez nagyon megy.)

Az induláskor a kiválasztott ötleted és a közönséged jelentős mértékben befolyásolják a sikert. Amíg ez a kettő nincs, vagy alig kimutatható méretű és színvonalú, addig a vállalkozásodban a fő munkaidőd azzal kell, hogy teljen, hogy ezeken dolgozol.

3. Korlátok

A korlát az idő és a pénz, mindenkinek mások a körülményei. Korlátai szinte mindannyiunknak vannak. Sokszor ezek imádni való “korlátok”, mint például a gyerekeink, és persze elég visszás pont őket, vagy egy unalmas, ámde jól fizető főállást korlátnak tekinteni, de a vállalkozásra fordítható idő vagy pénz szempontjából mégis ide tartoznak.

Az idő és a pénz is egyből lehetőségekké lépnek elő, ha bőven van belőlük, de nagyon vissza tudnak húzni, ha elérhetetlennek tűnnek.

Hiába adott két kézműves, akiknek ugyanolyan jó az ötletük, és ugyanakkora a követőtáboruk, ha az egyiknek alig van ideje és pénze, a másik viszont bővelkedik mindkettőben, akkor különbözőek lesznek a prioritásaik és ebből adódóan a napi feladataik.

A sok pénz és a sok idő korlát is lehet: aki elkényelmesedik, lehet, hogy sosem töri át a közönség érdektelenség falát az ötletével, mert egyszerűen nincs elég motivációja.

ÖSSZEFOGLALVA

Az első koordináta rendszert, ami a szakmai színvonalé, mindenkinek öt csillagosra meg kell ugrania, ha vállalkozni akar. Addig egy tapodtad sem mehet előre.

A második és a harmadik rendszert viszont már arra tudod használni, hogy meghatározd velük az előtted álló időszak, akár 2019 egész évére való legfontosabb feladatait. Az, hogy hol helyezkedik el bennük a vállalkozásod, rögtön megsúgja, hogy mit mennyi idő alatt tudsz véghezvinni, hogy mivel nem szabad most időt töltened, és mi legyen az első havi célod.

Ez összesen 16 kombinációt jelent, 16 féle lehetséges állapotát egy vállalkozásnak.

Lássunk ebből négyet:

 1. Jó ötlet, nagy közönség – sok korlát időben és pénzben

Szarvashiba, ha ilyenkor elkezdesz sok terméket készíteni! Ez egy sok lehetőséggel kecsegtető, de veszélyes helyzet, amiben vagy: gyorsan kell a pénz, nincs sok időd a vállalkozásra, viszont megvan minden ahhoz, hogy pénzt keress belőle. Nagyon hatékonynak kell lenned, tanulj meg kis választékkal sokat eladni: a kis választék arra jó, hogy rengeteg időt megspórol neked (termékfotózás, leírások stb.) Ha be tudod vállalni ezt a kockázatot, hogy esetleg nem sikerül, szánj rá pár hónapot, és tegyél egy próbát, el tudsz-e adni egy digitálisan letölthető terméket a meglévő követőidnek, vagy a meglévő raktárkészletedet el tudod-e adni nekik. Ha a sötétkék mezőben vagy, de a másik nem bordó, akkor ne foglalkozz a vállalkozással addig, amíg nem oldod meg, hogy napi szinten a megélhetés ne okozzon gondot.

2. Nincs sem ötlet, sem közönség, de van idő és pénz

Hobbizó veszélyzóna! Az elkényelmesedés sok, hobbiból készített, rendes áron (=ami fenntarthatja a vállalkozásodat) szinte eladhatatlan terméket eredményez, ehhez passzoló, kispénzű, közel sem ideális követőtáborral. A végén abban a slamasztikában találhatod magad, hogy elszórakozgatod az időt, de sehol a márka, és kezdheted elölről az egészet. Pedig ideális esetben pont így indul egy vállalkozás, amilyen helyzetben most vagy. Van időd, van pénzed, csak meg kell találnod az ötletet és a közönséget. Ne élj vissza ezzel a helyzettel! Az év elején szánj időt a tanulásra, ha még nem tetted (márkaépítés, piacelemzés/kutatás). Közben elkezdheted gyűjteni az érdeklődőket, hiszen az ötleted teszteléséhez szükséged lesz közönségre. Tehát kb. az év 1. felét szánd ötletkeresésre és közönség gyűjtésére, az év 2. felét pedig a validálásra. Ha nagyon gyors vagy, pl. van már tapasztalat a hátad mögött, vagy van pénzed reklámozni, akkor akár 1-2 hónap is elég lehet a validálásra. Ekkor az év 2. felében elkezdheted az ikonikus kollekciód kialakítását. Legyél rugalmas év közben, ha kell, módosíts az eredeti terveiden.

3. Nincs sem ötlet, sem közönség, sem idő, sem pénz :O

A helyzeted nem túl rózsás: a jó minőségű termék és a szép fotók is adottak, de sem kiforrott ötleted, sem közönséged nincs, viszont pénzed és időd sincs túl sok. Az év elején szánj időt a továbbképzésre (márkaépítés, piacelemzés/kutatás). Ez a mi tananyagainkkal min. 4-12 hetet vesz igénybe, függően attól, hogy mennyi időt tudsz fordítani a tanulásra/kutatásra/gondolkodásra. Mielőtt belefogsz a tanulásba, előbb találj megoldást a megélhetésedre, hiszen a tanuláson kívül még a követőtábor összegyűjtésére is kell időt szánnod, legalább 1-6 hónapot. Neked kritikus, hogy személyesen kapj szakértőktől tanácsot, mert ezzel hamarabb találsz életképes ötletet, ezért csapj le minden olyan lehetőségre, ahol ingyen, vagy nagyon kis összegért szóba áll veled egy tanácsadó.

4. Van ötlet, de nincs közönség – van pénz, de nincs idő

Ekkor kezdenek el sokan nagy tömegben termékeket készíteni, pedig nem ez a megoldás. Gyorsan és minél kevesebb munkaórával kell pénzt keresned az ötletedből. Vedd komolyan az adatbázis építést: ne csak lájkolókat, de e-mail címeket is gyűjts. A feladat: mielőbb megtalálni a kapcsot az ötleted és a közönség között: ehhez rengeteg empátiára van szükséged. Nem érsz rá várni a tökéletes vásárlókra: meg kell találnod azt a problémát, ami miatt a közönséged forgolódik álmában, és az ötleted rá a megoldás. Minél hamarabb sikerül a közönség nyelvén megfogalmazni az ajánlatod előnyeit, annál hamarabb lesz pénzed. Pánikszerű termékgyártás helyett kezdj el érdeklődőket gyűjteni magad köré. Akár 2 hónap alatt lehetnek annyian, hogy elkezdheted a tesztelési fázist, ami már bevételt hoz. Az első eladásra szánt termékeidet ráérsz ekkor elkészíteni.

======================================

You may also like...