Ez a cikk azoknak a kézműveseknek szól, akik a küszöbén állnak a vállalkozói kiváltásának, ami másodállás lenne számukra, azaz:
>>> vagy munka, vagy pici gyerek mellől dolgoznak, és
>>> nem fontos, hogy az első évben rögtön eltartsák a családot a vállalkozás bevételéből.
Jelen cikkel az a nem titkolt célom, hogy átbillentselek téged a holtponti helyzeten.
Egy ilyen babaléptekkel elinduló vállalkozást is éppúgy meg kell tervezni papíron, mint a nagyokat. Az a cél, ami nincs leírva, többnyire nem valósul meg, tehát a papíron, ceruzán és a tervezésre fordított idődön ne spórolj, és ne halogasd el pusztán azért, mert szórakozásnak fogod fel az eladással történő próbálkozásaidat. A hobbi még csak szórakozás volt, de ha pénzt szeretnél látni belőle, megváltoznak a dolgok.
A döntésedet, hogy másodállásban „próbálkozol”, a sors sajnos éppúgy le fogja tesztelni, hogy komolyan gondolod-e, mintha élet-halál kérdése lenne a pénzkeresés. És ha nincs leírt célod, az első ilyen cuki kis tesztnél (pl. egy családtag rád száll, és rendszeresen kifiguráz a döntésed miatt, vagy az első fizetett reklámjaidból nem jönnek úgy a vevők, ahogy kellene, és bukod a pénzt) ki fogsz dőlni, és azt mondod, akarja a fene ezt az egészet.
Nézzük, mik a legfontosabb döntések, melyeket az elején meg kell hoznod!
Neki se állj anélkül, amíg nem fogadod el a vállalkozói lét alapvető törvényét. Ez olyan, mint a fizika törvényei: akár hiszel a gravitációban, akár nem, akkor is megütöd magad, ha kiugrasz az ablakon.
A vállalkozói lét 1. számú törvénye kézműveseknek:
Míg az alkotás egy BELÜLRŐL fakadó igény, addig az eladás egy KÜLSŐ szükségletre adott válasz.
Tehát mielőtt fejetlenül kiteszed a belülről inspirált műveidet a Facebookra, gondolkodj:
Kinek lehet erre szüksége? Ki szereti az ilyen tárgyakat? Ki hordja? Ki az, aki nem ismeri, pedig hasznos lenne neki? Mit változtassak a termékeimen, hogy még inkább megfeleljen az igényeknek?
Tudom, most eszedbe jut hatszáz egynéhány művész vagy kézműves Facebook oldala, akik mind pusztán a stílusukkal gyűjtenek rajongókat, és úgy tűnik, eszük ágában sincs bármilyen határozott szükségletet nyíltan kiszolgálni. Igen, ezt így is lehet. Így is elkezdheted a márkád felépítését, és ha tényleg MÁSOK IS úgy gondolják, hogy döbbenetesen jó, egyedi stílusod van, akkor fog működni a dolog, és egy idő után lesz elég megrendelésed.
De vedd figyelembe, hogy manapság, amikor már mindenki elhiszi magáról, hogy ügyes kezű művész, és hemzseg az internet a házilag készült jópofa termékektől, lassabban fog jönni a siker, mert nehezebb kilátszani a tömegből. Arról nem is beszélve, hogy kézműves körökben is egyre több a marketing szempontból felvilágosult vállalkozó, aki nem bízza a véletlenre a bevételét.
OK, értem a célzást. De hogy kezdjek hozzá?
Recept:
1. Végy egy darab papírt.
2. Vázold fel, honnan indulsz:
>>> mik a céljaid,
>>> mikorra mennyi pénzt szeretnél keresni,
>>> milyen technikával dolgozol szívesen, mik a kedvenc alapanyagait, tárgyaid, témáid, mellyel szívesen foglalkoznál.
3. Nézz körül, és gyűjts érveket, ellenérveket a fent összeírt piacokról:
>>> kik árulnak
>>> mit
>>> hol
>>> mennyiért
>>> kinek
>>> milyen módszerekkel értékesítenek
>>> vajon mennyit keresnek mindebből, megélnek-e belőle
Ekkorra már egész csomó ötleted összegyűlik, ezért:
4. Írd össze, milyen egyedi ötleteid vannak, amit más nem csinál, és amiben egyesül mindaz a tudás, ami a birtokodban van.
5. Dobj ki minden olyan ötletet, ahol semmilyen módon nem tudod megoldani, hogy 5-6 óra munkával min. 25-30.000 Ft értéket teremts. Akár azért, mert pepecselős munkáról van szó, amit nem lehet sehogy sem lekurtítani, akár azért, mert nem tudsz olyan értékinnovációt beletenni, amitől egyedivé, másokéval össze nem hasonlíthatóvá (és ezáltal drágábban eladhatóvá) válik a terméked.
6. Válaszd ki a legjövedelmezőbbnek tűnő ötletet, és írd le minél pontosabban, milyen lenne az ideális vevő, aki ilyet vesz tőled. A legfontosabb kérdés az, kinek van erre égetően szüksége, ki az, akit a lehető legkevesebb energiával meg lehet arról győzni, hogy erre pénzt áldozzon.
Fentiekkel, ha alapos vagy eltelik két hét, de lehet, hogy több…
… és a családod közben azt kezdi feltételezni, hogy biztosan meghülyültél, hogy azt gondolod, dolgozol, miközben nyilvánvaló, hogy nem, hiszen semmilyen termék nem került ki a kezeid közül… 🙂
Nem baj, mondd meg nekik, hogy olvassák el ezt a cikket!
És akkor most jöhet végre az alkotás!
7. De azért csak óvatosan. Készíts pár prototípust, és add el őket. Ezen a ponton sokan elvéreznek: nem tudják ugyanis abbahagyni az alkotást, mégpedig azért, mert azzal hitegetik magukat, hogy ez A MUNKA. Ebből lesz pénz. Naaagy tévedés. Ez a kezdők mételye. A profik tudják, hogy pénz az eladásból lesz. Eladni azonban kényelmetlen. Vásárlókat keresni problémás ügy annak, aki még sosem csinált ilyet. Pedig enélkül nem lesz lóvé. Tehát nagy levegő, és menj ki egy vásárba! Akár a helyi falunapra, vagy bababörzére. Mindegy. Ezt hatékonyabbnak tartom az elején, mint a Facebookon fotókat osztogatni, hiszen azonnal kapsz visszajelzést, azonnal el tudsz beszélgetni az emberekkel a termékeidről, és minőségibb válaszokat kapsz, mert élőben látják az alkotásaidat.
Annál jobb, minél hamarabb találsz 4-5 vásárlót, aki az ideális célcsoportba esik, és tényleg fizetett a termékért. Mindegy, hogy ismerősök, a szomszéd, az unokatesó, vagy a Facebookon találtak rá a termékre, vagy vásárban adtál el nekik. Mindegy. De legyen meg a telefonszámuk, anélkül el ne engedd őket!
8. Hívd fel őket. Beszélgess velük. Na, ez a másik kényelmetlen pont, pedig enélkül nehéz lesz olyan terméket csinálnod, ami tényleg megfogja az embereket. Mindegy, hogy hol beszélgetsz velük, de talán legjobb személyesen. Hívd meg őket egy kávéra, kérd a segítségüket. Hidd el, a legtöbben büszkék lesznek rá, hogy őket kérdezed, és szívesen közreműködnek. Cél, hogy kiderítsd, miért kellett ez nekik. Maguknak vették? Ajándékba? Máshol is kerestek már ilyet, csak nem találtak? Milyen fejtörést sikerült megoldani ezzel, hogy ezt most megvették? Hogyan lehetne még jobb a termék? A kérdéseket előre szedd össze, és amikor beszélgetsz velük, jegyzetelj, mint a gép. Ezek lesznek azok a szavak, érzelmek, indíttatások, melyekről majd írnod kell a weboldaladon. Így fogja majd a célcsoportod azt érezni, hogy belelátsz a gondolataikba. (És tényleg.) Az online eladás merő lutri addig, amíg saját kútfőből írod a szövegeidet. (Ez is egy törvény, amúgy, nem vita tárgya. Lehet megérteni, és alkalmazni, meg lehet figyelmen kívül hagyni, és „zúzódásokat” szerezni.)
Igaz, hogy most már nem kérdés, hogy miről írj a blogodban?
Abban mondjuk még nem lehetsz biztos, hogy megtaláltad A TUTI ÖTLETET.
9. Vesd alá egy gyorstesztnek: készíts egy limitált kollekciót, 10-20 darabbal. Amíg nem készülsz el, annyi a dolgod, hogy izgalmi állapotban tartsd a követőidet. Egy félkész fotó itt („találd ki, mi lesz ez!”), egy kapcsolódó érzelmeket/problémát pedzegető blogbejegyzés ott… Esetleg Facebook hirdetések folyamatosan napi 250 Ft-ért, hogy legyen valami pezsgés…
10. Amikor kész a kollekció, kampány indul! 5-10 napnál tovább ne áruld a termékeket, teljesen felesleges magadat kínozni azzal, hogy most épp hol oszd meg, hogyan hirdesd meg, stb. Az lebegjen a szemed előtt, hogy a fő cél az, hogy érezd, van-e lendület az ötletedben. Persze van ennek egy technikája, hogyan készítsd elő azt a bizonyos 5-10 napot, lásd 40 napos kihívás.
+ 1 feladat: kampányértékelés. A fenti pontok mindegyikét megtanulhatod az online tréningjeinkből. De az értékelést, azt ne egyedül csináld. Ha a fenti ismeretek, eredmények, számok birtokában igénybe veszel egy tanácsadót, akkor 30 perc alatt megváltjátok együtt a világot. Mert a tanácsadó a számok nélkül csak a fenti pontokat fogja egyesével sorolgatni neked, és legfőképp azt nem tudja megmondani előre, van-e erő az ötletedben vagy sem. vagy ha meg is mondja, az csak egy tipp. De ha adatokat adsz neki, lesz miről beszélgetni.
Ugye emlékszel még, hogy volt pár ötlet a tarsolyodban?
Ha nem vált be az első, vagy csavarsz egyet rajta (pl. nem gyerekekre, hanem felnőttekre célzol), vagy előveszed a következő ötletet, és ismétled a teendőket a 7-es ponttól.
„Ez szép és jó, de erre nem lehet vállalkozást indítani, hogy hol keresek, hol meg nem!”
Márpedig lehet. Egyáltalán nem kell úgy pánikolni attól, hogy itthon vállalkozást indíts. Nem annyira nehéz, mint ahogyan azt a legtöbben gondolják.
Az egyéni vállalkozás egy kézenfekvő indulási forma sokatoknak. BÁRMIKOR lehet szüneteltetni. Persze, sok papírmunka jár a szüneteltetéssel, de legalább nem adószámos magánszemélyként hekkeled meg a rendszert, hanem normális adószámod van, és a szüneteltetett hónapokra pl. KATA esetén nem fizetsz adót.
Az első éved pl. így nézne ki:
December-január: fenti pontokat követve előkészíted a terepet. Hírlevél feliratkozók, weboldal látogatók, FB oldal kedvelők gyűjtéséhez nem kell adószám.
>>> Költségeid: némi reklámköltség, napi 250-500 forinttal, néhány kávé, esetleg egy vásár helypénze és benzinköltsége, anyagköltségek (a prototípusokhoz).
Február: 1. kampányod (Valentin nap!) 5 napig tart, az első napján ügyfélkapun elindítod a vállalkozásodat mondjuk Fülöp Olga, a Számpatikus segítségével. 1-2 héten belül mindenki fizet (vagy lemondja a megrendelését), és hó végén beadjátok a szüneteltetéshez szükséges papírokat.
>>> Költségeid: 1-2 óra konzultáció a könyvelővel, 25-50.000 Ft reklámköltség (csinálsz egy egyszerű, fehér hátterű, de a célokra abszolút alkalmas, remarketingelhető sales oldalt a hírlevél kezelőddel, teljesen ingyen, és a remarketinggel olcsóbbá teszed a reklámokat), kamarai tagság, helyi iparűzési adó (bár azt nem fogják ilyen gyorsan kiszámlázni szerintem), kezdőként hírlevelet még valószínűleg ingyen küldesz, mert nincs sok feliratkozód. Csomagolás költsége (a szállítás díját beépíted a termék árába).
Március-április: készíted a következő limitált kollekciódat, és tervezed a májusi kampányodat, blogolsz.
>>> Költségeid: pl. KATA esetén 25-50.000 Ft adó, anyagköltségek, folyamatos, kis összegű reklám (amennyi belefér a költségvetésedbe).
Május: vállalkozás újranyitása, 10 napos kampány (ballagás!), május végére mindenki vagy utal, vagy törlöd a megrendelését, hó végén vállalkozás bezárása.
>>> Költségeid: 1-2 óra konzultáció a könyvelővel, 25-50.000 Ft reklámköltség, csomagolás költsége.
Június-július-agusztus: nyaralsz, a gyerkőcökkel vagy és készíted az őszi kollekciódat és tervezed a kampányodat.
Költségeid: KATA esetén egy újabb hónap adója 25-50.000 Ft, valamint a folyamatos, alacsony összegű esetleges reklámok.
Szeptember: vállalkozás újranyitása, akárhány napos kampány (most már szinte rutinod van), lényeg, hogy hó végéig minden letisztuljon, hó végén vállalkozás szüneteltetése.
Október: Nagy levegő, karácsonyi limitált kollekció pánikszerű elkészítése (remélhetőleg nyáron már megtervezted, akár el is készítetted), blogolás, remarketing közönség gyűjtése, hiszen novemberben majd megugranak a reklámköltségek a karácsony közeledtével.
November vagy december: 4. és egyben legizgalmasabb kampányod levezénylése. Ez az időszak némiképp más technikát követel, oda kell figyelni a részletekre, és nagyon-nagyon sok dolgot (pl. sajtómegjelenések) már nyáron elő tudsz készíteni. Vállalkozás nyitás, majd szüneteltetés újra. Az emberek a karácsonyi ajándékot fél nap alatt veszik meg, de előtte hetekig nézelődtek, olvasgattak a neten. Szóval egy 5 napos kampány kizárólag a meglévő követőidnek, és az elmúlt hónapokban összegyűlt weboldal látogatóidnak tökéletesen megfelel, HA előtte alaposan előkészítetted a terepet a blogoddal, FB oldaladdal.
Ha mindezt katásként csinálod végig, akkor alanyi adómentességet max. 2 millió forintig élvezel. Kiegészítő keresetnek az első évre éppen jó, vagy ha nem, akkor legyen több aktívan (= eladással) eltöltött hónapod.
Ha tetszett a cikkünk, kérlek oszd meg másokkal is!
Kövesd Facebook oldalunkat, hogy ne maradj le a cikksorozat következő részéről!
Kreatív, szép napot kívánok neked!
Adrienn