Amikor vásárban árusítasz, van stratégiád arra, mit kezdj a hosszú, hömpölygő sorban előtted elhaladó bámészkodókkal? Vagy csak irritál, hogy mennyien vehetnének valamit, de meg se állnak…
„Sokszor csak néhány szóra van időnk – jobb ezért, ha ezek a megfelelő szavak.” (Milo O. Frank, a „Hogyan érveljünk röviden és hatásosan” c. könyv szerzője)
Van pár másodperced, jó esetben 30, hogy megállítsd a nézelődőt: gondold hát végig előre, mit fogsz mondani, sőt, akár magold is be, mint valami mantrát. Az alábbi ellenőrző lista segíthet:
- Legyen egyetlen, világos célja a mondanivalódnak: ez ne rögtön az eladás legyen, csak keltsd fel az érdeklődést.
- Azonosulj a vevőddel: gondold végig, kik szoktak nálad vásárolni, és miért épp tőled vásárolnak.
- Ha nem sikerül szemkontaktusba kerülnöd senkivel, a reklámszöveg írók régi trükkje, a „horog” neked is beválhat. Lényege, hogy az indító mondatod legyen drámai, vagy humoros, az a fő, hogy felkapják rá az emberek a fejüket. Elismerem, kell némi szufla, hogy az ember ilyeneket mondjon pl., hogy „Jajj, berepült egy darázs a mézescsuporba, anyjuk, hozd a sodrófát” – de mi van, ha pont ez rázza fel az előtted alfa állapotban araszoló, elhomályosult tekintetű potenciális vásárlókat?! A szituáció is adhat neked ebben segítséget, és minél többet gyakorlod, annál jobb leszel benne. Meg még több pénzt is keresel.
- Ha felkeltetted a figyelmét, jöhet az előre kitalált 30 másodperces üzenet: használj benne érzelmi töltetű szavakat, pl. képletesen jelenítsd meg előtte azt, milyen jó szolgálatot tesz majd neki a terméked. Természetesen lódítani tilos: egyszerűen azt mondd, amit elégedett vásárlóidtól korábban hallottál, amikor téged dicsértek.
- Nézz mindvégig a szemébe, és ne feledkezz meg a külsőségekről sem: testtartás, mosoly, öltözködés. (Haladók tükör előtt gyakorolhatják a mondókát, mielőtt élesben is „fellépnek”.)
- Figyelj arra, hogy jó kiállással, hangosan, érthetően beszélj.
- A végén pedig mindenképp kérd fel őt a vásárlásra.
Összefoglalva tehát gondold át, mi lehet a Te 30 másodperces vevőhozó üzeneted, tanuld be a szöveget, majd használd minél többször. Apróságnak tűnik, mégis csodákat tud művelni ez a módszer a bevételeddel a vásár végére, mert onnan hoz (akár később is visszatérő!) vevőket, ahonnan semmi más nem tud: a nézelődőkből. Ülj le most papírral és tollal a kezedben, és írd meg a saját vevőszerző varázsigédet!
Még többet szeretnél tudni arról, hogyan vásározz hatékonyan?