Az Etsy.com, a világ legnagyobb kézműves termékek adásvételével foglalkozó weboldala (a magyar Meska amerikai nagytestvére) 2008-ban 90 millió dollár forgalmat produkált, megháromszorozva ezzel 2007-es teljesítményét. Amikor kitört a válság, 2008 szeptemberében az Etsy 5 %-ot növekedett az előző hónaphoz képest. Az Etsy azóta is rendületlenül nő, 2011 januárjában pl. csak abban a hónapban 33,5 millió dollár értékű termék talált rajta keresztül gazdára.
A Meska.hu 2011-es bevétele közel két és félszerese volt a 2010-esnek, 2012-ben pedig újabb 25 %-ot ugrott egy év alatt. Az elmúlt 2,5 évben felhasználóinak száma 45 ezerről 130 ezerre, a havi látogatók száma pedig 400 ezerről 750 ezerre nőtt. Az eladások száma több, mint 500 naponta.
Magyar statisztikák is rendre azt mutatják, hogy az emberek legalább 80 %-a vásárlás előtt tájékozódik az interneten, életkortól és nemtől függetlenül.
A fenti érvek talán Téged is meggyőztek arról, hogy érdemes kilépni az online piactérre. Jöjjön hát 10 tipp, mire figyelj oda az elején.
- Ne bonyolítsd túl a dolgokat! Az interneten kézműves termékekkel megjelenni elég összetett feladat. Ne aprózd szét az erődet: egyszerre csak egy dologgal foglalkozz. A kis lépések összeadódnak, és idővel egyre komolyabb eredményeket fognak Neked hozni.
- Légy igényes, ne nagyold el a termékfotózást! Az érdeklődőknek nincs más, csak a fotók, hogy megítéljék termékeid minőségét. Ezért fordulhat elő, hogy az egyébként sikeres kézműves az interneten semmit nem ad el: a fotók nem adják vissza tárgyainak szépségét.
- Ne csak egy-két helyre töltsd fel a termékeidet! Az igazi piacozással ellentétben, ahol a vásárlók csak azokat a termékeket tudják megnézni és megvenni, amiket magaddal vittél, az interneten egyszerre több ember is nézegetheti a világ bármely pontjáról a termékeidet. Annál jobb, minél több weboldalról mutatnak linkek a saját honlapodra: így kapsz a Google keresőjében egyre jobb helyezéseket, s ez segít, hogy Téged találjanak meg (előbb) az interneten keresgélő potenciális vásárlók, ne a konkurenciádat.
- Ne higgy senkinek, hogy hol a legjobb megjelenned, teszteld le Te magad! Az egyes kézműves termékek más-más eredményeket produkálnak a Meskán, a Vaterán, a Facebookon vagy az Etsy-n.
- Legyél rugalmas! Számíts rá, hogy ha meg is találtad az online vásárlóközönségedet, akkor sem dőlhetsz hátra a fotelben: az interneten gyorsan változnak a dolgok. Legyél résen, és ha a vásárlóid máshová „költöztek”, más oldalakat látogatnak, akkor kövesd őket.
- Legyél elérhető! Az egyetlen dolog, amire stabilan alapozhatsz, az a saját domain neved, a saját honlapod. Onnan nem kell elköltözni: ez az a hely, ahol Téged – bármi történjék is – megtalálnak a vásárlók az interneten. Ha nincs saját domain név alatt található honlapod, akkor kiteszed magad a bolthely szolgáltatók kényének-kedvének, és nem fogod tudni kontrollálni a saját online megjelenésedet.
- Legyen egy saját márkád! Kézművesként a sikered titka az, hogy az emberek rád ismerjenek: legyen egyedi neved, szlogened, logód, és ezek ne változzanak. Érdemes még az elején meghatároznod, miben vagy Te a legjobb, miben különbözöl másoktól, mi az, amiért érdemes Tőled vásárolni, és ezekhez a mondatokhoz térj vissza mindig, amikor egy újabb internetes felületen szeretnél megjelenni.
- Minél nagyobb a forgalmad, annál fontosabb, hogy jogilag is mindened rendben legyen. A legtöbb kézműves nem foglalkozik jogi, adózási kérdésekkel addig, amíg meg nem győződik róla, hogy a vállalkozása életképes-e. Ha az értékesítés megkezdése (adószám kiváltása) előtt felépíted az online megjelenésed vázát, akkor tisztességesen jársz el, és ráadásul sokkal hamarabb életképessé válhat a vállalkozásod, mint gondolnád.
- Minden nap tegyél félre pár órát arra, hogy az online megjelenéseddel foglalkozz! Az internetre kilépés elég sok energiát el tud vonni az embertől, úgy tűnik, mintha a feladatoknak sosem lenne vége. Számíts erre, és határozd meg azokat az órákat, amikor csak ezzel foglalkozol. Ez egy olyan befektetés, ami hosszú távon nagyon megtérül.
- Ne legyenek illúzióid az eredménnyel kapcsolatban! Mindenkinek van egy jövőképe arról, mennyit szeretne keresni a kézműves vállalkozásából. Ha pusztán annyi célod van az online megjelenéssel, hogy hónapról-hónapra találj néhány új vásárlót, akkor tetszésed szerint válogass a megjelenési lehetőségekből. Ha azonban olyan kézműves vállalkozást akarsz felépíteni, amiből meg lehet élni, sokkal szervezettebben kell dolgoznod.
Ha tetszett a cikkünk, kérlek oszd meg másokkal is!
Kövesd Facebook oldalunkat, hogy ne maradj le a cikksorozat következő részéről!