Kézművesektől kérdeztük: van-e honlapod + 1 titkos tanulmány

A kérdésre, hogy van-e már honlapja, sokféle válasz érkezett a tatai Víz Zene Virág Fesztiválon részt vett kézművesektől. Most ezekből szemezgetek, és elárulom azt is, mi jut róla eszembe, mint marketinges.

Kézműves honlap

Biztosan jártatok már úgy, hogy nagyon készültök egy eseményre, aztán sikerül mindent otthon hagyni, ami fontos. No, ez történt velem is. Végre kijutottam egy igazán sok kézművest felvonultató nagy rendezvényre, a tatai Víz Zene Virág Fesztiválra, de otthon hagytam a tollamat és a fényképezőgépemet. Célom  egyébként kettős volt: egyrészt szerettem volna minél több kézművessel beszélgetni arról, van-e az üzletének honlapja, online stratégiája, másrészt kuponokat vittem ajándékba.

Végül minden sikerült, épp csak ennél szebb fotót, mint ami itt van, nem tudok mellékelni.

Imádtam egyébként az egész fesztivált. A kézművesek szinte kivétel nélkül kedvesek voltak, nagyon érdeklődőek, és sokszor előfordult, hogy jegyzetelték a szóba került ötleteket. Számomra is hasznos volt az ott töltött három óra. Megerősített abban, hogy a Több mint hobbi jó irányban halad, és levonhattam a következtetést is: az átlag magyar kézműves tudja, hogy jelen kell lennie az interneten, de nincs rá átgondolt és leírt stratégiája. Többen igyekeznek ismerősre, családtagra bízni a honlapkészítést (marketingre legtöbben nem is gondolnak), miközben időhiánnyal küszködnek, és nem érzik, mennyi pénzt veszítenek azzal, ha nem veszik a saját kezükbe az internetes megjelenésüket.

A tipikus válaszok az alábbiak voltak:

1. „Van honlapom, igen. A Facebookon van, de akkor is meg tudja nézni, ha nem lép be.”

Nagyon jó dolog, hogy a kézműves készített egy üzleti oldalt a termékeinek, és nem rossz ötlet ezt úgy kommunikálni a vásárlók felé, hogy ez a vállalkozás honlapja. Nyilván az mozgatja őt, hogy egyrészt a Facebook ingyenes és népszerű eszköz, másrészt arra untig elég, hogy a vásárló megnézhesse a termékek fotóit, és ha szeretne rendelni, felvegye a kapcsolatot az oldal tulajdonosával.

Jó azonban, ha a kézműves tudatosítja magában, hogy a Facebook oldal valójában nem ugyanazt tudja elvégezni üzletileg, mint amit egy saját honlap. Saját honlapon azt értem, és ezt igyekeztem a beszélgetőpartnereimmel is letisztázni, amikor a vállalkozás saját domain néven, saját tárhelyen üzemelteti az oldalt. Ennek a bejegyzésnek a keretei túl szűkek ahhoz, hogy belemenjünk a részletekbe, mi a különbség egy Facebook oldal és egy saját honlap között, de ígérem, erről is írunk nemsokára itt a blogon. Most legyen elég annyi, hogy a Facebook egy közösségépítő eszköz, a saját honlap pedig a vállalkozás otthona az interneten. Kb. akkora köztük a különbség, mint egy kávézóban kitett szórólap és a saját bolt kirakata között.

2. Van, igen. (Mikor megmutatja a névjegykártyát, akkor látom az url-ből, hogy ingyenes tárhelyen van.)

Engem határozottan elgondolkodtatott az a tény, hogy több olyan vásári megjelenésre, hely- és benzinpénzre költő kézműves van, aki a virtuális világban ingyen próbál előnyhöz jutni, és nem költ saját domain névre és tárhelyre. A mai online világban üzleti szempontból merő időpocsékolás a kézművesek számára az ingyenes tárhelyeken való megjelenés. Akkor már inkább fektesse minden energiáját a Facebook oldalba, és mondja azt a vásárlóknak, hogy az a honlapja.

Miért gondolom, hogy zsákutca? Mert az online vásárlók tájékozottak internetes témakörökben, és ők is egyből kiszúrják, hogy ez egy ingyenes tárhely. Mit sugall ez számukra? Azt, hogy ez a kézműves nem profi. Nem ebből él, próbálkozik, aztán majd lesz valami, vagy nem. Kb. akkora a különbség egy ingyenes és egy saját honlap között, mint egy utcán szatyorból árusító és egy profi vállalkozó között.

Ha ez nem elég elrettentő valaki számára, akkor azt is vegye még számításba, kikkel fordul elő egy lapon, kik és milyen tartalmakat töltenek fel még erre az ingyenes tárhelyre. Ha körülnézel, könnyen tinik zavaros honlapjai, és egyéb szaftosabb témák között találhatod magad. Persze ha a profilodhoz ez passzol, semmi gond!

A Google sem lesz kíméletes a honlapoddal, mindezt ő is figyelembe veszi, és nem tesz az elsők közé a találati listában. A témádtól, vállalkozásodtól merőben eltérő idegen reklámokról nem is beszélve, melyek egészen jól elterelik a látogató figyelmét az amúgy szép termékfotóidról…

Tisztelet azon ingyenes tárhelyeknek, melyek nem ilyenek, de hidd el, attól még az nem igazi otthon, csak egy albérlet. Olvasd el az apróbetűs részeket (ÁSZF), hogy tudd, mire használhatják a felületet.

3. Van, igen, az öcsém csinálta.

Alapvetően jó gondolat rábízni egy családtagra ezt az egész online bizniszt, mert gyakorlatilag egy teljes embert kíván. A családtag/barát hozzáértésétől függően eltérő minőségűek az ilyen háttérrel kialakított honlapok, ezért nem tudok róluk sem jót, sem rosszat mondani.

Az a veszélye ennek, hogy akit megbízol, merő jó szándékból csinál valamit, ami olyan, mintha online megjelenés lenne, olyan mintha honlap lenne, olyan mintha Facebook oldal lenne, de közben mégsem ad el, mert senki nem gondolta végig a stratégiát, ami az egésznek az alapja. Ezzel pedig becsaphatod saját magad, azt gondolhatod, nem is mennek a termékeid online, miközben mennének azok, ha lenne aki ért hozzá hogyan kell őket az interneten eladni.

Ha te is ilyen szerencsés helyzetben vagy, hogy rá tudod valakire bízni a honlapkészítést, arra figyelj, hogy ez továbbra is a Te vállalkozásod, nem az övé. Neked is meg kell értened, mi történik az üzleted online részével, és adott helyzetekben neked kell döntened is (és itt most annál súlyosabb döntésekről beszélek, mint hogy piros vagy fehér legyen a betűszín).

Mivel a kivitelezésen pénzt takarítasz meg, fektesd ezt be arra, hogy marketingből kiképezd magad, és egy testhosszal meg fogod előzni a konkurenciádat.

4. „Van, igen, saját domain néven és tárhelyen. Ja, hogy megrendelések jönnek-e az internetről? Nem, nem azért csináltuk.”

Ahh. Alibi honlap. Ez a kedvencem. Egy honlap, csak azért hogy legyen, mert másnak is van. Na, ennek tényleg semmi értelme. Egyébként lehet, hogy ő sem gondolta komolyan a választ, de hirtelen nem tudott jobbal előrukkolni, mert cikinek találta.

Ha neked is van már honlapod, de nem hoz bevételt (vagy nem eleget), ne gondold azt, hogy nem ér semmit. Egyszerűen csak meg kell vizsgáltatni egy szakértővel, és utána meg kell fogadni a tanácsait. Vagy ki kell képezni magadat marketingből. Egy dolog biztos: az internetes kereskedelem minden évben növekszik. Egyre többen vásárolnak a neten. Ha neked egy életképes kézműves vállalkozásod van (= el tudod adni a gazdasági válság ellenére a vásárokban a termékeidet), akkor csak néhány apró módosítás kell ahhoz, hogy az interneten is kialakíts magadnak egy törzsvásárlói kört.

Még a fentieknél is érdekesebb tanulságokat sikerült levonnom azokból a honlapokból, Facebook oldalakból, melyeket a beszélgetések után megnéztem. Ezeket az ínyencségeket összefoglalom egy titkos tanulmányban, mely csak azok számára lesz elérhető, akik feliratkoznak ingyenes anyagainkra és hírlevelünkre.