Webshop a kezdetektől – Interjú Réfi-Kollár Zsuzsival, a Minori alapítójával

Vendégem Réfi-Kollár Zsuzsi, a Minori márka alapítója. Zsuzsi mosható pelenkákkal foglalkozik. Beszélgetésünk apropója, hogy megnyitotta élete első webshopját, pedig nincs is sok terméke, tehát nem egy nyolc-tíz éve felfuttatott vállalkozásról beszélünk, hanem abszolút az elején tart.

Te is szeretnél webshopot? A Shoptet kézműveseknek szóló ajánlatát ide kattintva elolvashatod!

Honnan ered a márkaneved? Azt hiszem, ez egy olasz falu. Miért pont ezt választottad?
– A férjem ötlete volt ez a név, és nagyon egyszerű, mert a kislányunkat Nórinak hívják, és így összeraktuk, hogy „mi és Nóri”. Jópofának tűnt, hogy benne van a kicsi szócska, így utalva a babákra.
– Akkor semmi köze az olasz településhez.
– Nem, nem. Ezt egyébként utólag fedeztük fel.
– Mesélsz nekünk egy kicsit arról, hogy mekkora most a vállalkozásod?
– Hétféle termékem van, mindegyiknek vannak szín és méret variációi: pelusok, vízhatlan tasakok, betétek, popsitörlő frottír anyagból, anyukáknak melltartó betét a szoptatás időszakára.
– Hány embert érsz most el ezzel?
– Facebookon is, meg Instán is olyan 1100 körüli követőm van.
– Mik a célok a jövőre nézve? Mondjuk öt éven belül?
– Az lenne a jó, hogy ne kelljen visszamennem alkalmazottként dolgozni, hogy tudjak annyit termelni ebből a vállalkozásból, hogy elég legyen.
– Oké, szerintem ezzel sokan tudunk azonosulni. Sok sikert hozzá!
– Köszönöm.

Hogyan tudod meghatározni a Minorinak az előnyét? Mi az, amiben te egyedi vagy, ami miatt érdemes tőled vásárolni?
– Én mindenben próbálom az egyszerűséget követni, egy modern kori felfogással, de vissza az alapokhoz. Azt gondolom, hogy ez a fajta pelus pont egy ilyen egyszerű, nagyszerű elgondolás. A tapasztalatokat próbáltam úgy ötvözni, meg összerakni, hogy szerintem a legjobb megoldás szülessen belőle.
– Nem az az egyszerű egy anyukának, hogy sima, eldobható pelust használ? Egy mosható pelusnak az egyszerűséget kitűzni a zászlójára, az számomra egy kicsit ellentmondásnak tűnik.
– Hogyha innen nézzük, akkor ellentmondás, viszont hogyha onnan nézed, hogy nagyon fontos a környezetvédelem, meg a fenntarthatóság, akkor már más nézőpontból látjuk a dolgot. Pont ez az egyik célom, hogy szeretném, hogyha minél több szülő felismerné, hogy a gyermekeink jövője érdekében igenis kell tennünk a környezetvédelemért meg a fenntarthatóságért. Ezért kezdtem el én is mosható pelust használni és később készíteni. Hogyha már itt tartunk, hogy környezetvédelem, meg fenntarthatóság, akkor ez az egész mosható pelus dolog sokkal egyszerűbb, mint azt sokan gondolják. Szeretném, hogyha a szülők mernének belevágni, és aztán saját bőrükön megtapasztalják, hogy ez nem agysebészet, rutinná válik, és könnyű a hétköznapokban alkalmazni.
– Még mindig szükség van arra, hogy az ember edukálja a követőit. A mosható pelenka azért annyira még nem elterjedt. Vannak erre statisztikák itthon, hogy hány család használja?
– Nem tudom, de én azt érzem, hogy egyre többen kezdenek nyitni efelé. Összességében, ha valaki akár csak fél napot mosható pelusozik, akkor megnézheti, hogy mennyivel kevesebb szemét keletkezik a kukájában.
– Ebből egészen látványos fotókat lehet készíteni a közösségi oldalakra, hogy mennyi szeméttel jár egy nap.

Hogy telik egy napod? Mennyi időt tudsz alkotással, tehát konkrétan a kézművességgel vagy legalább valamifajta grafikai vagy egyéb tervezéssel tölteni, és mennyi az, amit tényleg a vállalkozás visz el?
– Ez eléggé változatos, mert én vagyok az anyagbeszerző, a logisztikus, a gyártásszervező, minden. Mindig össze kell hangolni a feladatokat, mert a másfél éves babámat is viszem magammal. Ha mondjuk utángyártás van, akkor a kellékeket én készítem össze, és akkor előfordul, hogy egy hétig minden este éjszakázom. A webshopozás, számlázás az mindennapos feladat és a tartalomkészítés is.
– Nálatok hány gyerek is van?
– Kettő. A nagy öt éves, ovis, a kisebb pedig másfél lesz.
– Hú, akkor ez kemény időszak neked.
– Igen, igen. Folyamatos szervezés, meg újratervezés.

Te kiadod a varrást. Ez hogy működik pontosan?
– Amikor a prototípusokat készítettem, akkor felmértem, hogy nem tudok készleteket baba mellett felhalmozni, és nagyon jó együttműködés alakult ki egy egyszemélyes varrodával, azóta is vele dolgozom, nagyon jól megértjük egymást.
– Szerintem ez egy jó döntés volt. Te hogyan kezdted egyébként, tehát végzettségedet tekintve honnan indultál?
– Én könnyűipari mérnök vagyok, tehát a varrás nem áll tőlem messze, sőt. Amikor a kislányommal mosipelusoztunk, akkor elkezdtem finomítgatni a már meglévő tapasztalatok alapján, hogy hogyan lehetne jobbat létrehozni. Előtte gyártásszervezőként dolgoztam, úgyhogy tulajdonképpen azt most tovább viszem.

A számlaképességet hogyan tudtad megoldani?
– Szerintem a legjobb megoldást találtuk ki. A kezdetekben arra gondoltam, hogy nem tudom, hogy van-e ennek létjogosultsága, mi fog kisülni belőle, így a szüleim vállalkozása alatt plusz tevékenységi köröket vettünk fel. Ez egy védőháló.
– Az árazási kérdéseket hogyan tisztáztad magadban? Hogy jöttek az első vevők? Leáraztad, hogy betörj a piacra?
– Azt hallottam, hogy nem jó az elején nagyon alacsony árakat szabni, mert akkor ahhoz szoknak hozzá a vásárlók. A beszerzési áramat megdupláztam, és így nagyjából olyan árak jöttek ki, mint amelyek a piacon vannak.
– Oké, hát ez még a jövő, amit még be kell bizonyítani, hogy a marketing költségek is beleférnek ebbe. Az ember sokszor nem gondol az elején arra, hogy amikor már van webshop és fel akarom futtatni, akkor azért eléggé oda kell tenni a reklámköltéseket. Számodra mit jelent az alkotás? A marketing, mint kreatív tevékenység az neked mennyire jelent ilyen kreatív időt, vagy ez inkább a nehézség része?
– Hát ez változó, úgy érzem, hogy van, amikor könnyebb, van, amikor nehezebb. Grafikai dolgokat összerakni szeretek. Hogyha az ember szabadabban van, van ideje rá, akkor könnyebben jönnek az ötletek, míg hogyha feszítettebb a tempó, akkor nem biztos, hogy ilyen könnyedséggel jönnek a dolgok.

– Az elején a termékfejlesztéssel sokat foglalkoztál, valószínűleg azt a részét szereted. Foglalkozol most is ilyesmivel? Zajlik mindig néhány ötlet a fejedben?
– Igen. A fejemben folyamatosan.
– Le szoktad ezeket írni? Van valami titkos füzeted, amiben ott van a jövő évi nagy durranás?
– Hát ilyen nincs, de folyamatos teendőlistáim vannak mindenhol a lakásban. Akárcsak ilyen apróságok, hogy mit kell még elintézni.
– Azért most egy kicsit kevesebb rész jut a „szeretem” munkából, hogyha jól veszem ki a szavaidból. Van szerelem projekted? Valami, amit még nem tudtál megcsinálni, de álmodozol róla, hogy esetleg ebben a vállalkozásban, vagy egy következőben egyszer megcsinálod?
– Az szerepel a terveim közt, hogy együttműködjek grafikusokkal, tervezőkkel, mondjuk anyagot terveznénk együtt, amiből jópofa dolgokat lehetne létrehozni.
– Reméljük, hogy megvalósul! Ez egy elég komoly lépés, alkalmazottból átmenni vállalkozóba.

Te hogy érzed, mennyire nehéz az alkalmazotti gondolkodásból, az alkalmazotti szokásokból vállalkozóvá válni? Gondolok itt arra, hogy mondjuk egy hónap munka után nincs fizetés rögtön, hanem lehet, hogy több hónapig ingyen kell dolgozni… Nem napi nyolc óra van, nyolc és öt között, hanem bármikor, főképp gyerek mellet. Mennyire nehéz?

– Én azt gondolom, hogy ez is egy olyan dolog, hogy ami a jó benne, az a rossz is. Tehát jó, hogy szabad vagy, de a szabadságnak az az ára, hogy mondjuk éjszaka is dolgozol, vagy hogy te osztod be az idődet, de mégis sokszor ez belenyúlik az éjszakába. Igazából szerintem az egy nagyon jó lehetőség, hogy amikor az anyukák otthon vannak, és esetleg szeretnének kiteljesedni, vagy vannak ilyen régóta dédelgetett álmaik, akkor a GYES alatt ezt elkezdik formába önteni. Akkor kicsit még biztonságosabb terepen lehet ezt kipróbálni, mert talán nem annyira követelmény, hogy akkor most egyből bevétel legyen. Amúgy meg az alkalmazotti létem alatt is pörgős volt a napi munkaidőnk, sokfelé kellett figyelni, sok mindent összeszervezni. Most is ez van, csak ez egy mix, mert az anyai teendőkkel össze van minden keveredve. Viszem a babát is magammal, ha dolgom van.

– Most ha megnézem kívülről a vállalkozásodat, felmegyek a minori.hu-ra, akkor azért ez egy egészen komoly dolog. Vannak termékek, értékelések, te, mint alapító, bemutatkozó, zero waste, minden, és irigylésre méltó az egész. Hogy felépítetted, ott a webshop, és szemmel láthatólag van koncepció mögötte, vannak tervek. De biztos vagyok benne, hogy azért ide nem volt könnyű eljutni. Voltak az úton mélypontok, volt neked ezeken a mélypontokon segítség?

– Köszönöm, hogy ezt így összefoglaltad, és hogy így látod, ez nagyon jól esik! A webshop előtti időszak nagyon kemény volt. Pont ez a téli lebetegedés, és közben a határidők… Nyilván, ha itthon van az ovis is, akkor nem tud az ember úgy haladni a teendőivel, ha betegek a gyerekek, akkor az éjszaka sem olyan aktív munkaidő nekem. Úgyhogy az kicsit stresszes időszak volt, de mindig az volt előttem, hogy a következő lépéseket megtegyem, és akkor már közelebb kerültem az alagút végéhez. Nagyon nehéz volt, mert az elején nem láttam, hogy ebből hogy lesz akármi is. Aztán kis lépésekben gondolkodtam, és így sikerült leküzdeni az akadályokat. Így menet közben azt éreztem, hogy ez nem is volt olyan nehéz. Valahogy mégis a helyükre kerültek a dolgok. Szerintem ahogy halad előre az ember, rakja le a válláról a terheket.

– Én azt érzem egyébként, hogy vannak, akik nem tudnak ebben a helyzetben előrehaladni. Pontosabban nem értékelik előrehaladásnak azt, ami történik, mert annyira lassú a haladás, hogy nem lehet, nem tudják sikernek értékelni. A legtöbb anyukának, a legtöbb nőnek, aki élete közepén vált egy ekkorát, hogy alkalmazottból vállalkozó lesz, ez fáj a legjobban, és ezt lehet a legnehezebben kezelni. Sokkal jobban járnak azok, akiknek van egy eleve optimista, vidám, laza természetük, mert ők magukkal is egy kicsit megengedőbbek. Nem tudom, hogy te hogy vagy ezzel, de ezeken a mélypontokon nehéz átjutni akkor, ha a környezet sem értékeli eléggé sikernek. Sajnos nem mindenki mellett vannak támogató családtagok, és sokan hallgatják azt minden nap, hogy „miért nem keresel már valami rendes munkát, ha már mindenáron dolgozni akarsz”, vagy „ha dolgoznod kell, akkor ne ezt lehetőleg”. Ha te magad sem értékeled sokra az eredményt, mert  kis lépésekben lehet csak haladni, és szerintem ez itt egy kulcsszó, hogy kis lépésekben, mert amíg ezt az ember nem fogadja el, hogy csak így lehet, addig nehéz a kis lépésekben nagy eredményeket látni.
– Igen.
– Főképp ha a környezet is lehúzó. Ezt a lassan haladást hogy dolgozod fel magadban? Valahogy átkeretezed magadban ezt a dolgot, hogy „jó, de ez is eredmény, és mondjuk megeszek három gombóc fagyit jutalmul”, vagy mit csinálsz?
– Egyrészt a férjem meg az egyik barátnőm nyitotta fel erre a szemem, hogy mivel otthon a gyerek mellett csinálom, ez egy részmunkaidő, vagy tényleg közel nem tesz ki teljes munkaidőt, így ne várjak el tőle olyan eredményt, minthogyha heti 40 órában csak ezt csinálnám. Tehát ez az egyik, sokszor erre emlékeztetem magam. A másik pedig az, hogy egy ilyen optimista látásmód rám is jellemző. Ami még nagyon fontos, hogy kezdetektől a férjem is, meg a szüleim is támogattak ebben, és így nem egy ilyen visszahúzó, vagy egy ilyen sürgető közeg vesz körül, ami folyamatosan az eredményt várná.
– Ó, hát ez nagyon szuper. Szerintem ezért külön köszönet jár nekik.
– Igen, igen, igen.

– Oké. Ha nem bánod, akkor én bele is vágnék egy kicsit a szakmaibb részébe az interjúnk végén, hiszen itt mindenki arra vár, hogy tök jó, de akkor hogy csináljak webshopot, és egyáltalán hány terméktől érdemes nekem webshopot csinálni, és mit csináljak előtte. Mi már ugye beszélgettünk korábban, és említetted, hogy kezdetben sem Messengeren fogadtad a megrendeléseket. Tudnál erről beszélni, hogy miért nem? Mert a legtöbb ügyfelem még mindig leragad ott, hogy privát üzenetekben beszéli meg, hogy ki mit szeretne tőle rendelni.
– Igazából nekem fel sem merült az, hogy Messenger. Azt az elején már tudtam, hogy szeretnék honlapot, de amikor csak pelussal indultam, ráadásul akkor még nem is volt ennyi szín, akkor arra gondoltam, hogy legyen egy olyan oldalam, amin ott vannak az infók rólam, a termékekről, leírások, kezelési infók és ezt a megrendelés dolgot egy megrendelő lappal leegyszerűsíteném. A három termékkel webshopot üzemeltetni, az merész lett volna akkoriban.
– Hol csináltál megrendelő űrlapot?
– Nagyon egyszerűen egy Google űrlapon összeállítottam. Igazából én sem készítettem előtte még ilyet. Ahogy elkezdtem összeállítani, akkor nézegettem a lehetőségeket, és menet közben mindig feltöltöttem az újabb infókat, tehát a legelső pillanatban nem így nézett ki. Szerintem nagyon jó ötlet volt, hogy volt ez a landing page és a termékeknél volt egy gomb, hogy „megveszem”, és ez a gomb átvitte őket a Google megrendelő űrlapra.
– Akartam is ezt pont kérdezni, hogy mivel készítetted ezt az oldalt? Ez egy WordPress oldal volt?
– Igen.
– De a jelenlegi weboldalad már nem WordPress, ugye?
– Nem, az már nem. A Minori.hu most már a webshop, ami nem WordPress alapú.
– A WordPress oldaladat egyedül húztad föl, vagy volt segítséged?
– Ebben volt segítségem, az, aki az arculatot tervezte, a logót. Ő készítette az akkori oldalt.
– Ettől függetlenül nem érkeztek hozzád privát levelek, hogy jó-jó, tök szép, de én szeretném inkább pirosban…
– Szerintem akkor jönnek csak ilyen egyedi igények, ha az ember a Messengerrel terepet ad ennek.
– Tehát nem jöttek hozzád egyedi igények?
– Nem. Csak gyakorlati tanácsokért, kérdésekkel fordultak hozzám, vagy hogy melyik méret legyen.

– Tehát akkor az elejétől megnevelted őket, hogy itt űrlap van. Hogyha valaki már hozzászoktatta a követőit ahhoz, hogy vele lehet Messengeren egyeztetni a termék részleteit, akkor nagyon nehéz utána elfogadtatni, hogy most már űrlap van, és nem tudjuk egyedileg megbeszélni. Ez azért jó, mert rendszert visz a folyamatokba, sokkal hamarabb, könnyebben ki lehet szolgálni a megrendeléseket. Igazából, ami munka az egyedi megrendelésekbe belemegy, az tulajdonképp megfizethetetlen. Akik így rendelnének, ők se gondolják komolyan, hogy ennek a valódi értékét ki akarják fizetni, hiszen nem akarnak többet adni a termékért, mintha azt egy webshopban vették volna. Ami még eszébe szokott jutni az embereknek ilyenkor, ezen a ponton, hogy nyitnak inkább valahol egy boltot. Akár Facebook csoportokban el tudják adni, akár a Meskán… Neked nem volt Meska boltod? Vagy mondjuk a Vegyél hazait oldalán nem hirdetted a termékeidet korábban?

– Amikor elindultam, akkor még nem volt a Vegyél hazait. A Meska viszont igen, ott szét is néztem, de arra gondoltam, hogy tulajdonképpen ugyanezt a dolgot meg tudom én is csinálni azzal, hogy ott van a honlap, a közösségi oldalak és az űrlapon le lehetett adni a megrendeléseket. Nem akartam egy plusz felületet vinni még bele a dologba.
– Igen, csak az egy jogos érv, hogy egy kezdő vállalkozásnak ezek a felületek azért hasznosak, mert hoznak vevőket. Akár fel is futhat úgy a bolt, hogy mondjuk a marketingben nem is igazán teszünk túl nagy erőfeszítést. Ez nem hiányzott neked? Az elején nem érezted azt, hogy „jaj, még követőket is kell gyűjteni”?
– Nem éreztem ennek a hiányát. Bár lehet, hogy ha kipróbálom, akkor máshogy alakul. Próbáltam posztokat gyártani Facebookra, Instagramra, nyereményjátékokat, aztán voltak együttműködések, így mindig jöttek új ágak.
– És akkor valahogy elindult a dolog.
– Igen.
A webáruházad most már Shoptet alapú. A Shoptet nekem nagyon tetszett, amikor először megnéztem a weboldalukat és kiderült, hogy ők Csehországban kézművesekre alapozva lettek nagyok, piacvezetők, és most elérhetők nálunk is, és van ingyenes csomagjuk. Ha valakinek csak néhány terméke van, akkor akár már nem is muszáj Google űrlappal variálnia, hanem pár ezer forintért be lehet foglalni egy domainnevet, és onnantól kezdve tud egy Shoptet boltot nyitni viszonylag gyorsan és saját márkanév alatt. Erről tudnál nekem mesélni, hogy neked mit adott a Shoptet? Milyen velük együtt dolgozni? Egyáltalán milyen volt elindítani, mennyi idő volt ez, amíg összeraktad a webshopodat náluk?
Ha akkor már jelen lettek volna a piacon, amikor indultam, akkor lehet, hogy én is egyből náluk kötök ki. Most hétféle termékem van, de ahogy említettem, vannak szín és méret variációk, és én nem az ingyenes csomagot választottam, mert jobban néz ki a weblapon úgy, hogy egyből kilistázza a különböző színeket. Így az összes mintát látni, és azon belül csak a méretet kell választani.

Te is szeretnél webshopot? Olvasd el, hogyan segít a Shoptet a kézműveseknek!

Úgy tudom, az ingyenes csomagban tízféle termék lehet. Milyen funkciók jöttek jól? A legnagyobb félelem az az, hogy az adó- és egyéb jogszabályoknak meg kell feleltetni, és az is egy fontos kérdés, hogy ha ez a cég cseh, akkor egyáltalán van-e magyar ügyfélszolgálatuk.
– Abszolút, és nagyon segítőkészek! A legnagyobb butaságnak tűnő kérdéssel is tudtam hozzájuk fordulni. Tényleg nagyon jó fejek voltak. Ami például nekem nagyon klassz, hogy az ő saját számlázó rendszerük egyből készít díjbekérőt, amiből egy kattintással tudok számlát is készíteni, és ez összehasonlíthatatlanul leegyszerűsíti a folyamatot. Az is egy nagyon jó dolog, hogy be lehet állítani kedvezménykupont, és ha felhasználja a vásárló, azt egyből levonja a rendszer. A még nagyon fontos: a kártyás fizetés. Most már nálam is van Barionos fizetési lehetőség, és szerintem ez a vásárlóknak nagy könnyebbség, hogy pár kattintással ki tudják fizetni, de közben az előre utalás is elérhető, ha valaki azt szereti.

Már az ingyenes csomagban is benne van a Shoptet saját számlázóprogramja, ami abszolút megfelel a magyar jogszabályoknak, illetve hogyha jól látom, akkor ők adnak ÁSZF és GDPR sablont is.
– Igen.
– Te mit használsz?
– Nekem volt már korábban is ÁSZF-em és adatkezelésim. Sokan nem tudják, de az első perctől, Messenger eladáskor is kell. Fontos az eladónak is, hogy védje magát. A Shoptetnek van sablonja, ezt alaposan át kell olvasni és mindenkinek saját magára szabni. Van egy olyan lehetőség, amit úgy hívnak, hogy „Fogyasztóbarát”, és ennek segtíségével úgy lehet elkészíteni az adatkezelésit és az ÁSZF-et, hogy végigmész egy űrlapon és bekattintgatod, ami rád vonatkozik. Ha pedig bármi változás van, könnyen lehet módosítani.
– A Shoptet Basic csomagja is csak 3990 forint plusz áfa. Szerintem ennyit egy kezdő vállalkozó is ki tud fizetni. Még akkor is megéri, ha az elején csak letesztelni szeretnénk a termékeket, hiszen így profinak tűnik a megjelenésünk.
– Ezt úgy kell elképzelni, hogy vannak template-ek, sablonok. Például felül legyen-e kép vagy váltakozzanak a fotók, stb. Ezt az elején ki tudja választani a leendő webshopos, be tudja illesztgetni a képeket, szöveget, leírást, meg tudja határozni, hogy milyen színű legyen a betű, teljesen saját magára tudja szabni.

Mennyi idő volt a nullától eljutni odáig, hogy legyen fent a sorban néhány termék? Azt tudom, hogy a kártyás fizetést meg kell várni, hogy jóváhagyja a szolgáltató, tehát ha ezt nem számítjuk bele, mennyi idő alatt sikerült felépíteni az alapokat?
– Ebben kértem segítséget, mert nekem lehet, hogy hónapokat vett volna igénybe, hiszen a picik mellett lassan tudtam volna vele haladni, de szerintem, hogyha valaki több órát rá tud szánni egy nap, akkor egy hét alatt elkésztíhető.
Mennyire kell informatikai zseninek lenni hozzá? Gondolom a Shoptet ad segítséget hozzá, ha elakadsz, illetve van tudásbázisuk, ahol elolvashatod az első lépéseket. Vannak videók is esetleg?
– Egyrészt ők felajánlják, hogy a főbb dolgokat elmagyarázzák, de egyébként elég logikus az admin felület, ahol mindent be lehet állítani. Nagyon sok helyen ott van a segítségkérő gomb, vagy az „i” betű, és akkor az elvisz a tudástárhoz, ahol lépésenként le van írva, hogy mit hogyan kell csinálni. Az ügyfélszolgálat is tud e-mailben segítséget nyújtani, részletesen leírják, vagy telefonon válaszolnak.

– Pont ezért is jó, hogy van ingyenes csomag, illetve hogy 30 napig ki lehet próbálni minden funkciót. Utána az ember még mindig maradhat az ingyenes csomagban. Így nem kell aggódni, hogy milyen lehet belülről, hanem regisztrálsz, és már nézheted is. Egy webshop óriási minőségi előrelépés ahhoz képest, hogy eddig ingyen, itthon csak Google űrlapokkal lehetett valamennyire automatizálni egy kézműves vállalkozást. Most beszéljünk a szállításról. Mi a tapasztalatod, mennyire igénylik a vásárlók azt, hogy sokféle csomagküldő cég elérhető legyen a boltban? Vannak csomagpontok, csomagautomaták, én már nem is tudom követni, hányfélelehetőség van. Erről tudsz egy kicsit beszélni?
– Én korábban is le voltam szerződve különböző szállítókkal, tehát még a webshopot megelőzően, ez meg is maradt. Nekem az a tapasztalatom, hogy aki teheti, az vagy a Foxpostot, vagy valamilyen csomagpontra történő szállítást választ. Nyilván vannak olyan települések, ahol nem megoldható, vagy esetleg valakinek olyan az időbeosztása, de akkor kéri házhoz szállítással. Én a Foxot, Packettát, meg a Magyar Postát használom, és a postánál van házhozszállítás, meg ott is van csomagpontos kézbesítés.
– Értem. Ez mondjuk úgy tudom, sokszor függ attól is, hogy az ember hol lakik, mert elképzelhető, hogy mondjuk Budapest közepén egy GLS-t is sokkal könnyebb úgy leszerződni, hogy mindig beugorjon hozzám, gyorsan elvigye, és esetleg ne is legyen olyan nagyon magas áron, mert úgyis jön a sarokra még öt másik címre. Tehát ez attól is függ, hogy az ember hol lakik, de igen, a csomagpontok azok most már nagyon népszerűek.

A hírlevelezéssel hogy állsz?
– Én hírlevelet még nem használtam, de egyébként ez is elérhető a Shoptetnél.
– Igen, látom, a Basic csomagban már akár hozzá lehet kötni a MailChimpet is. A Shoptet felületéről a vásárlóknak is tudsz levelet küldeni?
– Persze. Automatikus megrendelés visszaigazolás van. Tudom én állítani a különböző státuszokat, például, ha bejött a megrendelés akkor megy az e-mail, vagy mondjuk számla készült, akkor is megy az e-mail. Ha összekészítettem, átadtam a futárnak a csomagot, megint megy az e-mail. Az elején be kell állítani, hogy te hogy és mit szeretnél a vevődnek megfogalmazni. Így rendszer van benne, amivel rengeteg időt tud egy kézben megspórolni az ember.

– Szerintem eléggé alaposan átbeszéltük ezeket a dolgokat, és tényleg gratulálok a webshopodhoz, szuper jó dolgok lesznek még itt belőle, és kitartást, meg sok sikert kívánok neked, hogy az új ötleteid is, meg az innovációid is meg tudjanak valósulni a boltodban.
– Köszönöm szépen, és tényleg mindenkit arra bíztatok, hogy ha csak egy kicsi lökés kell, akkor merjen belevágni, mert ez nagyon jó dolog tud lenni, és a háttér tevékenységek leegyszerűsödhetnek.
– Köszönöm, hogy rendelkezésünkre álltál, hogy kicsit bemutattad a Minori világát, és kicsit belekukkanthattunk így a kulisszák mögé.

Az interjú a Shoptet támogatásával jött létre. Ha te is szeretnél szakmai támogatást kapni a webshopod felépítéséhez, katt az alábbi linkre és olvasd el a részleteket:

https://blog.shoptet.hu/tobb-mint-hobbi-kezmuves-vallalkozok-kozossege/