Mintákat pénzért? Igen!

A “Foltvarrás Szilvivel” példamutató története

Szilvivel pont 3 évvel ezelőtt konzultáltam először, és lenyűgözött a céltudatosságával. Kb. egyszerre kezdtünk vállalkozni, Gazdagmamisként, és Szilvi az induláskor az elsők között volt, aki feliratkozott a Több mint hobbi hírlevelére. Az egyik ilyen anyagban szerepelt egy olyan külföldi példa, ami megerősítette őt annak az üzleti modellnek a sikerességében, amit elképzelt. A tanácsomat mindig kikérte, amikor a vállalkozása fordulóponthoz érkezett, ezért számomra külön élmény volt az egész utat, amit bejárt, feleleveníteni a korabeli levelezések alapján. Kevesen hisznek még ma is ebben, hogy itthon bárki pénzt adna mintákért, elkészítési útmutatókért, miközben több sikeres alkotó is van, aki már bebizonyította ennek az ellenkezőjét.

“Ha egy kézműves az alkotásaiból él, akkor én is közéjük tartozom, hiszen az alkotásaim adnak nekem is megélhetést.”

A kezdetek: 0 FT tőke, 100 % motiváció

Szilvi Foltvarrás kezdetekSzilvi már a kezdet kezdetén úgy indult, hogy nem közvetlenül az alkotásaiból szeretett volna megélni, hanem az abból készített szabásmintákból. A példája sok kézművesnek tanulságos lehet, főképp azoknak, akik tőke nélkül kénytelenek elindulni.

2012-ben, amikor a fővárosból Velencére költöztek, merült fel az ötlet Szilviben, hogy szabásmintákat fog készíteni. A családtagok persze elsőre nem akartak hinni a fülüknek, hogy ennyi diplomával (5!) miért pont varrni akar, de ő eltökélt volt. Az volt álmai netovábbja, hogy felszabadítsa magát, és otthonról, a kedvenc elfoglaltságával, napi 6 órában keressen annyi pénzt, amennyit egyébként a 8 órás főállása tett csak lehetővé. (Ma már ennek az összegnek a 120 %-át megkeresi azzal a munkával, amit igazán szeret.) Annál is inkább motivált volt, mert minden megtakarításukat elvitte az építkezés, a költözés, és gyors egymásutánban születtek a gyerekek.

A ’90-es évek végén tanult ugyan foltvarrást, de a közben eltelt 20 év alatt sokat változtak a technikák. Ezért abban biztos volt, hogy szüksége van valamilyen patchwork tanfolyamra. Így kötött ki amerikai online tanfolyamoknál. Fontosnak tartja a megfelelő színvonalú szakmai előképzettséget, ő mind a mai napig amerikai, fizetős tananyagból tanulja a szakma fortélyait. A közhiedelemmel ellentétben nincs minden fent ingyen a neten. Az amerikai tanfolyamokban az is nagyon megtetszett neki, hogy a tananyagokhoz örökös hozzáférést kapott. Ez tette lehetővé, hogy két pici mellett, vidéki otthonából, rugalmas időbeosztásban tanuljon.

Az első vásárlók – és az első kihívások

Már akkor megfogalmazódott benne, hogy valószínűleg nem csak ő van így ezzel az igénnyel, hogy otthonról tanuljon, mégis előbb a hagyományos kézműves pályán kezdett versenyezni: Meska boltot nyitott. Ahogy az első két takarót elkészítette, jöttek maguktól a vásárlók. A végső cél nem a késztermék-biznisz volt, a boltnyitásnak inkább azért érezte szükségét, hogy legyenek mintadarabjai, legyen referenciája. Szilvi fő terméke a babatakaró, célcsoportja pedig a kismamák lettek.

Szilvi vállalkozása az első perctől népszerűséget hozott számára, de ahogy lenni szokott, jött pár kihívás. Egy idő múlva mindenkinek az tetszett, amit a korábbi termékfotókon látott, de Szilvi számára hatodjára ugyanazt megvarrni már nem volt olyan izgalmas. Mégis úgy érezte, hogy meg akar maradni egyedül dolgozó kézművesnek, ezért az már nem fért volna bele, hogy kiadja másnak a munka egy részét. Ugyanakkor a háta is egyre jobban fájt, egyértelmű volt, hogy nem tud éjt nappallá téve varrni.

Pedig sikerek jöttek bőven, például a Praktika Magazinban több alkotása szerepelt, a babakonyhával címlapos lett. De ezzel a termékkel is az volt a baj, hogy sokba került volna, ezért nem volt eladható.

A felmerült nehézségek miatt 2014 elején visszatért az eredeti gondolathoz, hogy mégiscsak a szabásmintákkal kellene valamit kezdeni, és ekkor összefutott egy régi, gimnáziumi barátnőjével, akiből közben grafikus lett. A barátnőnek annyira megtetszett a Szilvi által felvázolt ötlet, hogy a következő találkozóra hozta a vázlatfüzetét, tele rajzokkal. A közös munka 2014 nyarán indult el, ma már közel 50 szabásmintájuk van.

3… 2… 1… gyes vége – mi lesz veled, foltvarrás?!

Már csak az volt a kérdés, milyen csatornán lehetne ezeket hatékonyan eljuttatni azokhoz a nőkhöz, akik értékelnék, és szívesen fizetnének érte. Szilvi átgondolta újra a lehetőségeit, és számba vette, mit lehet a témában a magyar interneten találni, felmérte a piacot, az elérhető tartalmakat. Volt néhány jó cikk, de nem talált olyan blogot, ami rendszeresen posztolt volna a foltvarrás technikájáról. A Meska boltot még az első évben Szilvi egy tudásmegosztó blog egészítette ki, ahol részletesen bevezette olvasóit a gépi applikálás titkaiba. Nem kell minden trükköt elárulni, gondolta, de sehol nem írtak olyan részletesen, mint ő, 20-30 képpel illusztrálva. Ez lett hát a versenyelőnye, a részletes magyarázat. A kibontakozó terv az volt, hogy nem a technikai tudás, hanem a minták lesznek fizetősek.

2015 januárjában ott volt Vida Ági Hajrá! konferenciáján, és akkor jött rá, hogy mekkora hiba, hogy anélkül üzemeltette a blogot, és szolgált ki egy egyre nagyobb olvasótábort, hogy e-mail adatbázist épített volna. Örök tanulság lett számára, hogy ezzel kellett volna kezdenie. Fejben rögvest összerakta a kezdő tananyagot. Abban biztos volt, hogy van már annyi tapasztalata, hogy gyorsan össze tud állítani egy értékes csomagot. Ingyenesen letölthető anyagot készített először, hogy minél több emberhez eljusson a híre, így elindult a feliratkozógyűjtés.Foltvarrás ingyenes tanfolyam

Persze minden fényes, jövőbe mutató terv ellenére Szilvi a háztartás és a pici gyerekek mellett nem csak a blogot vezette, és írta az ingyenes tanfolyamot, hanem varrt megrendelésre is, úgyhogy nem volt sok ideje. A sors fintora, hogy így pénze sem volt túl sok. Ez pont az a probléma, amit a legtöbb kézműves a bőrén érez, amikor a környezetének megfelelő árakon adja el azokat az alkotásait, melyekbe jóval több munkaóra van benne, mint amit a környezet hajlandó lenne megfizetni. Tehát nyilvánvaló volt, hogy minden siker ellenére sajnos a vállalkozás ebben a formában halálra van ítélve. Azonban egy komplett online tanfolyamot összerakni – pláne, ha az ember olyan igényes, mint Szilvi – nem két perc. Kellenek mintadarabok, jó fázisfotók… Szilvi úgy érezte, hogy kiszaladt az időből.

Piackutatás és hidegzuhany

2015 végére ott volt 800 feliratkozó, akiknek nem tud mit felajánlani, mert vége lett az ingyenes tanfolyamnak, fizetős meg még nem volt. Kiszámolta, havonta kell minimum 130 ezer Ft, hogy a grafikust, az adót, a Listamestert (hírlevél küldő rendszer) kifizesse. Ami ezen felül megmarad, azt lehet elkölteni, visszaforgatni. Leporolta hát az online tanfolyam terveit és folytatta a munkát vele. Elővette a HR-es tankönyveit, és épp úgy, ahogy a nagykönyvben meg van írva, készített a feliratkozóinak egy kérdővet, hogy megtudja, mire lennének vevők. Ez nagyon jó ötlet volt, hiszen mindenki nyer: a feliratkozók értéket kapnak, Szilvi pedig nem veszteget el több időt.

A kérdőív döbbenetes eredménnyel zárult, és a rögtönzött piackutatás alapjaiban változtatta meg Szilvi vállalkozását.

2015. október 20-án kaptam tőle egy levelet, ma is lúdbőrös leszek, ha elolvasom.

“202 kitöltött kérdőív jött eddig vissza. Az eredmények jól alátámasztják az elgondolásaimat. De mégis padlót fogtam. Kiderült, hogy NEM A CÉLCSOPORTOMMAL KOMMUNIKÁLOK!!!! Áááááááááááá! Kisgyermekes anyukák helyett nyugdíjas nagymamák olvassák a hírleveleimet!”

Hát tényleg, elég fura helyzet, amikor az ember fejében levélírás közben megjelenik a tipikus, elképzelt vásárló személye, és sok-sok idő múlva kiderül, hogy abszolút nem ő olvassa a leveleket, hanem mások. Azért érte hidegzuhanyként ez a felismerés, mert emiatt kicsit portfóliót is kellett váltania, be kellett hozni a babatakarók mellé mást is. Ami viszont pozitív, hogy a hírlevél tartalma annyira nyerő volt a feliratkozóknál, hogy pontosan arra volt igényük, amilyen terméket Szilvi bevezetni szeretett volna.

Foltvarrás magazin elofizetes

Minták pénzért: az áttörés

Az igazi áttörést végül egy egyszerű ötlet hozta meg: fizetőssé tette a blogját. Leírni egyszerű, de a mára olajozottan bevételt hozó online rendszerek felépítéséhez rengeteg tervezés, tanulás és munka vezetett. 2015. november elején indult el a patchwork minták előfizetési kampánya, két hét alatt 65-en jelentkeztek az 1570 feliratkozóból, és ezzel a vállalkozás végre levegőhöz jutott.

Szilvi bevallja utólag, hogy bár neki a kitartással sosem volt baja, maratont is többször futott, de azért a kezdeti időszakban volt olyan pillanata, amikor majdnem bedobta a törölközőt. Ebben az időszakban ért véget a gyes, a családban egyre érezhetőbb volt a feszültség. Szilvi húzta az időt, hátha meg tudja váltani a világot, és nem kell visszamenni dolgozni. De a fizikai termékekből, amit keresett, az csak arra volt elég, hogy visszaforgassa a vállalkozásba, ezen sikerül túllendülni az előfizetéses termékkel.

Az előfizetés bevezetésének elsődleges célja az volt, hogy a kötelező kiadásokra előteremtse a pénzt. Ez a cél már az első hónaptól megvalósult, de ahhoz még kevés volt, hogy a vállalkozás főállássá váljon.

Közben kapott egy visszautasíthatatlan ajánlatot, így visszament dolgozni 2016-ban márciustól fél évre. A család megnyugodott, az anyagai része a dolgoknak helyrebillent, de Szilvi a vonaton varrt, és még kevesebb ideje jutott arra, hogy a vállalkozás jövőjét megalapozza.

Hobbiból főállás

Ezen a ponton szembesült azzal, hogy nagyon hiányzik az előfizetés mellé legalább egy olyan állandó tananyag, amit “csak el kell adni”. Hiszen az előfizetés mintáinak, anyagainak előállítása folyamatos, határidős munka, hátra dőlni egy percre sem lehet. Az is várható volt, hogy az előfizetés olcsó áron “elvitte” a potenciális tanfolyami vásárlókat, mert a magazin ellátja őket annyi munkával, hogy a drágább tanfolyamra már nincs kapacitásuk.

De most már hátra nem lehetett menni, csak előre. 2016 második felében meghirdette az első tanfolyamot. Ennek a sikere adta meg azt a végső lökést, hogy a munkahelyét feladja és csak a vállalkozással foglalkozzon. Emlékszem, az első sales oldalt telefonon átbeszéltük, hogy milyen szavakat használjon, mit emeljen ki. Az első verziót 3 hónapig bütykölte (!), de utána már könnyű volt ezt fejleszteni, újra és újra felhasználni.

Szilvi 2016 novemberétől lett főállású vállalkozó, ekkor már volt annyi bevétele, hogy megélt belőle. Ezek után nem kell ecsetelnem, mennyi erőt tudott Szilvi meríteni ebből a sikerből. Most már magabiztosan indít új online terméket az útjára, és kezeli egyedül az eddig felépített online folyamatait. Rögtön továbbszőtte az álmait, és azt tervezi, kiad és automatizál pár feladatot.

Tanulságok

A kezdetektől nem féltette a tudását, valószínű ezért is lett népszerű, mert másképp gondolkozott, mint a többiek. Ma már nem fél a másolástól sem, abban bízik, hogy az eddig összegyűjtött tapasztalatai, a felépített ismertség és az elkészült online rendszerek nehezen másolható versenyelőnyt jelentenek számára. A szavajárása, hogy örül neki, ha másolják, mert akkor a mintáját készítik el, és neki ez a célja. Azt mondja, amit ő megcsinált, az nem egy ember munkája, hanem legalább háromé.

Foltvarrás legekÍgy lett Szilviből az elfoglalt háziasszonyok foltvarró oktatója. Szilvi a szakmai hitelességet fontosnak tartja, ezért most a foltvarró közösségben szeretne olyat csinálni, ami egy kiállításon is megállja a helyét.

Nemrég az Üzletanyu konferencián mesélte el a történetét, és az egyik résztvevőtől ezt a visszajelzést kapta:

“Előszőr is gratulálok, minden elismerésem, kimagaslóan a Te előadásod adott a legtöbbet nekem a Gazdagmami rendezvényen. Az előadásodon erősen érződött hogy készültél, összeszedett volt, határozott, lelkesítő és szépen fogalmazott – magyar – ami nagy érték! Világos, logikus, követhető, pont ezért is ragadott meg. Várőri Adrienn anyagait a gyakorlatban bemutattad. Nagyon hálás vagyok érte.”

Ha szeretnél bővebben olvasni arról, hogyan dolgozik Szilvi és a “csapata”, ide kattintva tudsz olvasni róla.

Szilvi kedvenc marketingesei a Több mint hobbi mellett

Vida Ági, mert a Gazdagmami közössége bátorította arra, hogy kisgyerekek mellett is képes lesz vállalkozást elindítani.

Erdélyi Norberttől tanult webshop és portál építést.

Wolf Gábor összes videóját és a könyvét, a Marketing Bibliát is nagyon szereti.

Az online automatizmusok felépítését a katapultos srácok könyvéből sajátította el.

Névjegy

Márkanév: Foltvarrás Szilvivel
Tulajdonos: Kerékgyártó Szilvia
Alapítás éve: 2014. április
Reklámra költött összeg a teljes időszak alatt: 80.000 Ft
Marketing tanulásra fordított összeg a teljes időszak alatt: 400.000 Ft (!)
Havi előfizetők száma: 120

Szeretnéd ugyanolyan profin felmérni a piacodat, mint Szilvi?

Az ember a piackutatás során egy idő után hamar zavarba jön, hogy jó, jó, van 600 ötlet, de most melyiknek álljak neki pontosan… Ez a dilemma egy egyszerű szisztéma segítségével és két táblázat kitöltésével könnyen és gyorsan feloldható. Ha érdekel, hogyan lesz 30+ termékötleted, utána hogyan választod ezek közül ki az 5 legjobbat, majd végül milyen szempontok szerint lehet szinte tűpontosan meghatározni azt, amelyikkel jelenleg a legkönnyebben építhetsz vállalkozást, akkor szerezd meg 3 videónkat, mely pont erről szól. Katt ide “A legjövedelemzőbb kézműves termékötletek titka” c. tananyagért, melyet CSÜTÖRTÖK ÉJFÉLIG (jún. 14.) kedvezményesen érhetsz el!

You may also like...