Az ízlésformáló gyerekszoba – bemutatkozik Józsa-Frank Borbála, a Mo Factory kézművese

Mo Factory gyerekfogas

Hogyan indult el a kézműves karriered?

Kislány korom óta „dolgozom” kézművesként. Anyai nagypapám festőművész volt. Az Operának volt díszletfestője 35 éven át. Ő tanított rajzolni és művészettörténelemre. Galériákba jártunk, játszottunk és tanultunk. 10 évesen már minden festő életét és munkásságát fejből tudtam (ezt azóta elfelejtettem, ne kérjétek rajtam számon 🙂 )

Józsa-Frank Borbála
Józsa-Frank Borbála

Édesanyám pedig dekoratőr. 6 éves koromtól segítettem neki kirakatokat rendezni, tapétázni, betűt szedni és arculatot tervezni. Második otthonom a Budapesti Nemzetközi Vásár. Amit anya megcsinált nagyban, és megcsináltam a lehullott anyagokból kicsiben.

Ezután egy napon beléptem a Holló Műhelybe és beleborzongtam a felismerésbe, éreztem hogy ez az én világom. A bútorfestés és a népi motívumok kicsit kortársabb színekkel és mintákkal. Azonnal elkezdtem gyakorolni, pedig egy éven át csak leveleket lett volna szabad festenem. Nem bírtam ki. Mindenkit még abban az évben meg szerettem volna ajándékozni, de közben festegettem a leveleket szorgalmasan. Szerettem volna, ha azt érzik, amit én, a szerelmet, a csodálatot és boldogságot. Festettem születésnapokra, esküvőkre, konzulensemnek hálám jeléül, de munkám maradt a családi és baráti körön belül.

Azóta született 3 kisgyermekem és a faluban ahol 3 éve éltünk, szerveztünk egy adventi vásárt azzal a céllal, hogy jó hangulatban teljen az adventi várakozás a falu számára, de ha már vásárt szervezünk, akkor azon részt is kell vállalni. Egyértelmű volt, hogy festett bútorokkal és kiegészítőkkel készülök majd, de az addig csak ajándékba adott Holló mintákat nem árusíthattam. Összeálltam Krisztivel, aki csodálatosan varr. Festettünk, varrtunk és kiálltunk, gyakorlatilag játékból, de már más mintákkal. Másfél óra alatt majdnem mindent eladtunk, óriási sikerünk volt. Láttuk, hogy az emberek azt érzik, amit szerettünk volna. Akkor megálmodtuk, hogy gyerekszobákat fogunk készíteni. Missziónk, hogy a gyerekek szép környezetben fejlődhessenek.

Mi a célod a kézművességgel?
Hogy a szülők komolyan vegyék az ajándékot, amit kaptak. A mi felelősségünk, hogy olyan embereket neveljünk, akik miatt már nem kell magyaros panaszkodásba fordulni. Hogy felismerjék, hogy a környezetük szebbé tételével az életük is szépülni fog. Hogy az asszonyok magányát és a kisgyerekes családok feszültségét oldani tudja, ha tesznek azért, hogy változzon az életük.

A belső változásnál első lépésként sokkal nagyobb társadalmi rétegek képesek megtenni a külső változtatásokat, de ez nem is baj, mert ez hozzásegíti őket a belső változásokhoz is. A művészeteknek óriási ereje van, és ezt újra be kell építeni az életünkbe, hogy el ne vesszünk.

Ebben segítünk mi! Fontos, hogy gyermekeink szép és harmonikus szobában növekedhessenek, ekkor tudnak arra figyelni, ami a dolguk, hogy szépen fejlődjenek. És ha szépen fejlődnek, mi boldogok vagyunk.

Mo Factory gyerekszoba

Kik szeretik legjobban a termékeidet? Miért?

Ez nagyon érdekes kérdés, mert mi elsősorban a kisgyerekes családokra építettük munkásságunkat, de minden korosztály érdeklődik. Különösen csodálkozunk az egészen idős embereken, akiket boldoggá tesz, hogy vidám tányérokból ehetnek, és szép dobozokba tehetik a varrni valókat. Azt mesélték nekünk, hogy szebbé teszi az egyébként viszonylag unalmas és magányos napjaikat.

Miben vagy igazán egyedi?

Abban, hogy ez érdekel minket. A legtöbb bútorkereskedés és gyerek szakbolt csupa kommersz dolgot árul. Azt teszik, amit a média diktál nekik, lányos és fiús témákat, általában mesefigurákat dolgoznak fel. Számunkra fontos, hogy a gyerekek színvilága, fantáziája és ízlése fejlődjön, hogy egyedinek érezhessék magukat és erre büszkék is legyenek. Igyekszünk csak természetes anyagokat, színeket és saját mintákat felhasználni, és kizárólag használati tárgyakat készítünk! Mindennek funkciója van. Annak ellenére, hogy díszítik a lakást, nem készítünk csak dísztárgyakat. Tudjuk, hogy az embereknek kevés pénze van élni is, ezért nem használjuk ki a pillanatnyi érzelmeket. Amit így is, úgyis meg kell venni, az legyen szép és tartós.

Igazán egyedi az, hogy személyre szabott gyerekszobákat is összeállítunk megrendelésre. Tehát ha hívnak, kimegyünk, beszélgetünk és kitaláljuk, hogy milyen gyerekszoba, vagy csak részletek illeszkednének a család életébe. A céljaikat is segítünk megfogalmazni. Személyesen kísérjük őket a családdá válás útján, és nem hagyjuk őket magukra a számlával a kezükben.

Hogy érzed, nehéz ma kézművesként érvényesülni Magyarországon?

Nagyon. Főleg, ha nem Budapesten él az ember. Azt érzékeljük, hogy talán most újra kezdenek odafigyelni a népek, hogy igényes, egyedi kézzel készített magyar terméket vásároljanak, de ezt nagyon kicsi kör teheti meg magának. Ehhez a kis körhöz pedig nagyon nehéz eljutni. És ha az ember még azt is vállalja, hogy ne csak ezekre a rétegekre alapozzon, akkor végképp nehéz dolga van. Ha nem lehetetlen.

Mo Factory gyerekfogasKezdettől fogva tudatosan építed a márkádat?

Nem. Az első adventi vásár „ingyen” sikere sok időt elvett az életünkből.

Az általad használt értékesítési eszközök/módszerek közül melyek szerinted a leghasznosabbak?

Egyelőre a Facebook… mert ha reklámot készítek, azt azonnal mindenki látja fotókkal együtt és akkor a hévben azonnal fel is hívnak, hogy na akkor karácsonyra nálad bevásárolunk.
De ez nem tudatos vásárlás. A vásárokban is abszolút érzelmi döntést hoznak, amit később remélem nem bánnak meg.

Elvégezted a Több mint hobbi Kézműves márkaépítés tanfolyamát: mi a legfontosabb, amit ebből tanultál?

Még csak 3 leckét néztem meg, de már most érzem, hogy ez nekem való lesz. Egyelőre élvezem, hogy rákényszerít, hogy többet foglalkozzak az álmaimmal, a munkámmal. Arra sarkall, rafinált módon, hogy magam találjam ki, amit ki kell és közben azt higgyem, hogy a Több mint hobbi találja ki helyettem. Úgy dolgozik, mint egy kézművesekre szakosodott pszichológus.

Igen, a tananyag nem tud személyre válaszokat adni, viszont igyekszik a megfelelő kérdéseket feltenni, ami elgondolkodtatja, és helyzeti előnyhöz juttatja az olvasót a versenytársaival szemben. Van-e olyan dolog, amit a tanfolyam hatására mai fejjel már másképp csinálnál?

Sok mindent, de mivel a legkisebb lányunk még csak 2 éves, most jött el az ideje, hogy ezzel foglalkozni kezdjek. Eddig nem vettem volna el az időt tőle semmi pénzért. A név-választás, a termékek kidolgozása, a fotók készítése, elhelyezése, sűrűbb jelenlét az interneten, ilyesmiket, de nem érzem elpazaroltnak az időt, mert eddig is minden tőlem telhetőt megtettem. Lehet, hogy rosszul, de arra sem lett volna energiám, hogy jobban csináljam, hiába tudtam eddig is, hogy valamit másként kéne. Most azonban belevágok és eleve úgy csinálom, ahogy Ti, profik segítetek ebben és hálásan remélem, hogy létjogosultságunk van a piacon.

Milyen tanácsot adnál azoknak az alkotóknak, akik most terveznek elindulni az értékesítéssel?

Mindent bele. Szükség van rátok!

Milyen tervekkel vágsz neki az új évnek?

Új név, új honlap, új minták, blogírás rendszeresebben és ennek a tanfolyamnak minden hozadéka. Egy új kezdet.

Hol találkozhatunk veled?

Blogunk:

www.mofactory.cafeblog.hu

Facebook oldalunk:

Mo Factory-gyermeklakberendezés