Interjú a Navan Stúdió tulajdonosával, Herczeg Tiborral
Nem állítom, hogy általánosan működő marketing gerilla módszer a lakás legkisebb helyiségéből Facebookozni, de Tibinek sikerült ebből kihoznia egy ültő helyében 600 dollárt. Aki multinál dolgozik CNC csoportvezetőként, attól egészen biztosan nem várnád, hogy esküvői doboz szetteket tervez. Semmi baj, a Több mint hobbiról sem feltételezted, hogy CNC programozóval csinál interjút, most mégis megtörtént. Ne azon filózz hát, hogy kézműves-e vagy sem, inkább add át magad a sztorinak.
Ha versenyző akarsz lenni, versenygépet kell venned
Tiborék 9 éve vállalkoznak, épp a „legjobbkor”, 2008-ban kezdték. Megvették az első gépet, 2 millió Ft volt a középkategóriás lézer. „Ha versenyző akarsz lenni, versenygépet kell venned.” Rá egy hétre lett munkanélküli. Lakáshitel, gépre hitel… még alapanyagra sem futotta másfél évig… A nehéz időszak akkor ért véget, amikor sikerült elhelyezkednie, közben került sor az esküvőre. Utána jött a fellendülés profi laptoppal, és a fő irány a tervezés lett.
Tibor az átlag lézeressel ellentétben szokott terveket vásárolni, vannak külföldi példaképei. Szerinte erre a legtöbben sajnálják itthon a pénzt.
„Én milyen jogon várom el, hogy vegyenek tőlem valamit, ha én nem veszek mástól semmit?” – teszi fel a jogos kérdést.
Célja, hogy olyan kultúra alakuljon ki itthon, hogy az emberek rájöjjenek, nem kell Kínából rendelni. Erről markáns a véleménye. A kínaiak nem európai szemmel terveznek, szinte sok, amit csinálnak.
A Navan Stúdió mára Magyarországon a top 5-ben benne van akár a gépek teljesítményét nézve, akár a munkákat nézve. Van olyan partner, akivel 7 éve dolgozik együtt.
Marketing az online világon túl
Régen jártak sokat vásárokba, volt, hogy Tokajban két nap alatt 180 ezret is megkerestek. Ma már öt-hat olyan partnerük van, aki a termékeiket vásárokba viszi. Akad köztük egészen szokatlan is, például aki trambulin mellé viszi a termékeket, hogy addig is, amíg áll a sor, a gyerekek elfoglalják magukat.
Rengeteg esküvői dekorossal és szervezővel állnak kapcsolatban, ők nem is keresnek mást, egyből hozzájuk küldenek mindenkit. Tibi ezen a ponton elérzékenyül: ezek emlékőrző dobozok, el van téve, az unokának az első levágott hajtincse benne van: ezért megéri csinálni. Ennek ellenlére most kihagynak egy esküvői szezont, hogy teret kapjon a másik fő profiluk, a homokkép. Bár ez könnyen elkészíthető („otthon a lányok is meg tudják csinálni”), de a felhasznált alapanyagok titkosak. Az „Isten hozott” táblák alkotása nem elégíti ki Tibor alkotói vágyát, ez nem ő. Ha csinálná, valami extrát vinne bele.
A legújabb „offline gerilla” húzásuk a környékbeli óvodák lelátogatása volt. A homokképekkel 32 óvodába jutottak be, 240-250 kép megy el így havonta. Budapesten is terveznek üzletkötővel elindulni.
Van az a kisvállalkozói szint, aminek a kényelméből az ember megfontoltan tervez csak növekedést: a családi ház alatt a műhely, lemehet az ember alsógatyában, beállítja a gépet… kötetlen. Ha bent lenne a bevásárlóközpontban az üzlete, ott kellene lennie egész nap, plusz különböző előírásoknak meg kellene felelni, a kutya nem menne be nap közben, és még legyen jelen online…
Kockázat azért így is akad, például a műhely fenntartása akkor is pénzbe kerül, ha nincs munka: a HEPA szűrő havi 26.000 Ft, akkor is, ha nem használja az ember.
Nem dekor, stúdió!
Sok a lézeres, de Tibi senkit nem tekint konkurenciának: vagy együtt lehet működni valakivel, vagy úgysem olyasmit csinál, ami megzavarná az üzletet. Kínából is lehet rendelni magyar nyelvű feliratot, de ő azzal nem akar versenyezni. Ő szereti azt a részét megtalálni a munkának, ahol nem kell összeveszni senkivel, és kényelmesen elvan. Nem kell félnie attól, hogy valaki betámad: a technika és a hozzáértés a fegyverei, plusz a partneri kapcsolatok. A vesszőparipája, hogy ő nem dekor, hanem stúdió. Nem zavarja, ha valaki ingyen letöltött mintákkal dolgozik, de különbözni akar tőlük. „Ha le kell menni kutyába, akkor légy a kutyák királya, ne a királyok kutyája” – vallja.
Tibi aktív tagja a Kézműves marketing klubnak a Facebookon, hiszen kedvenc ügyfelei a kézművesek, például Egyedné Anna, a DANA ékszer tulajdonosa (Év anyavállalata 2016). Anna egyszer felhívta, hogy ékszereket akar készíteni. Tibi erre mondta, hogy oké, vannak ékszer alapjai, válasszon. De Anna nem akart választani, helyette hozta a saját terveit. Nem a legtöbb pénzt nála hagyó ügyfél, de Tibi imádja. Ha bárkinek elmondja, hogy Annának ő csinálja az alapokat, ettől mindenki elájul.
Egy másik kedvenc kézműves ügyfele Marosi-Urbán Eszter, a Rizsart tulajdonosa, aki torta díszeket alkot gyurmából. Olyan dobozt kellett terveznie számára, hogy pont beférjen a legolcsóbb borítékba akár díszcsomagolásként, akár alapként.
Tibor nem csak magyar, hanem külföldi csoportokban is aktív életet él. Egy eredetileg amerikai lézervágásos Facebook csoportnak ő a kinevezett európai adminja, ami lényegében abból áll, hogy az európai idő szerint kitett posztokat figyeli. Szívfájdalom, de sajnos a csoportban nem lehet a saját oldalát hirdetni.
Bár a csoportokban aktív, az online megjelenése karcsú. A Navan Stúdiónak a Facebookon 735 követője van. A videókat szereti csinálni, a Kreatív Kontroll videós képzésére felment, ott kapott olyan alapokat, hogy azóta is hasznát veszi. A Bored Panda ugyan még nem kapott rá a videóira, de mi nagyon drukkolunk!
És hogy volt az a sztori a wécén?!
Na jó, elmesélem a wécés sztorit is, úgyis tudom, hogy csak ezért olvastad végig a cikket. Előzetesen annyi történt, hogy Tibi feltöltött egy általa tervezett esküvői díszdobozt a nemzetközi csoportba. Erre kapott olyan jelzőt, hogy „ő a megtestesült design”, úgyhogy ezen felbátorodva már épp készült is megreklámozni a dolgot. Aztán írt egy hölgy Floridából, hogy ő megvenné ezt a tervet. Így adott Tibi neki ott helyben egy 20 dolláros ajánlatot. Bátor összeg volt, aki nincs képben, annak mondom, hogy vannak lézerkész sziluettek 5-7 dollártól, de a menő tervek inkáb 20-25 dollárért kelnek el. A hölgy szó nélkül fizetett.
Pár nap múlva Tibi mit sem sejtve indult el, ahova mondtam, a legkisebb helyiségbe, telefon nála, mert a nyomtatott olvasni való elfogyott, az internet meg végtelen, és látta, hogy valaki megemlítette a nevét a csoportban. A hölgy volt az: kiposztolta a dobozt, amit alkotott, és kiemelte, hogy Tibitől vette a tervet. Egy órán belül 30-an írtak rá Tibire, hogy hova küldjék a lóvét, mert ez nekik is kell…
Tanulság 1: Amerikában az a nagy dolog, ha tudsz tervezni. 😀
Tanulság 2: a spontán dolgok a legjobbak, de előtte nem árt profinak lenni valamiben.
Tibor mottója : „Amihez nincs kedvem, azt nem csinálom meg. Ez a siker.” És ehhez nincs mit hozzáfűznöm.
Névjegy
Márkanév: Navan Stúdió
Tulajdonos: Herczeg Tibor
Alapítás éve: 2008
Átlagos éves forgalom: 250-300 esküvő (7000 Ft-os alapcsomagtól a 60.000-es fullig)
2 lézergéppel a észak-magyarországi régió egyik legnagyobb gyártója.
Európa legangyobb homokkép gyártója, évi 10.000 db.