Ne alkoss, inkább nézz körül

A legtöbb művész, kézműves, akivel találkozom, így gondolkodik: csinálok valami szépet, aztán megkeresem hozzá, aki megveszi. Aztán meg nagyon ügyfélközpontú leszek, sokat marketingelek és majd rettentő kedvesen mosolygok eladás közben. És ha nem kell senkinek az alkotásom? Hát, akkor bukta.

Szerintem ez már alapjában bukta.

Valójában előbb kell, hogy legyen vevőd, mint terméked. Gondolkozz egy kicsit.
A tárgyak – beleértve a virtuális tárgyakat és a szolgáltatásokat is – a legritkább esetben születnek csak úgy maguktól. Általában egy másik tárgy ihletésére  vagy egy cél/probléma megoldására alkotjuk őket. Mondok példákat, a milliónyi közül, találomra:

key-keys-mixture-4677-825x550“Van otthon egy csomó gyöngy és gomb, csinálok egy vagány kulcstartót.”

“Kellene a Sanyinak névnapi ajándék, csinálok egy vagány kulcstartót.”

“Folyton elkeverednek a panzióm kulcsai az ügyfelek zsebében, csinálok egy vagány kulcstartót.”

Bármelyik is történik, mindegyik esetben belső igény (olyan, mint a viszketés) indítja a folyamatot. Az elsőnél valamilyen viselkedés, hajlam a jellemző, a másik kettőnél pedig szükségletek dominálnak. Azaz még mielőtt bármit elkezdenél szerelni és alkotni, gondolkodj el, mi az az indíttatás, ami miatt alkothatnékod támadt. Ha az a válasz, hogy nem tudok élni kulcstartók nélkül, és találsz még sok olyan embert, aki ugyanezzel küzd, vannak üzleti lehetőségeid. Ha az a válasz, hogy “alkotni támadt kedvem”, az kizárólag a te aktuális igényedet elégíti ki. Ez persze jó muri, de lehet, hogy a végén lesz egy eladhatatlan cuccod.

Nézz körül, fontold meg. Lehet, hogy a te terméked ebben az esetben nem maga a kulcstartó lesz, hanem a tudás, amit alkotókörben vagy könyvben adsz át. Azaz azt, hogy mit fogsz eladni, nem te határozod meg, hanem a vevőd.

Ha valaki átél egy viszketést (igényt), akkor sokat tesz azért, hogy az elmúljon (gondolj egy makacsabb szúnyogcsípésre…). Ha kulcstartóra van szüksége, akkor keresgél, alkot, fizet. És ezeregy helyen talál kulcstartót, alapanyagot, tanfolyamot hozzá. Ha a szükséglet létezik, akkor arra már megjelentek a piacon az ilyen vagy olyan megoldások. Akkor vagy jó helyzetben, ha ezek nem optimálisan oldják meg a problémát (pl. csak olcsó kínai van, ami ajándéknak nem nagyon alkalmas) vagy csak bizonyos csoportok számára nyújtanak megoldást (pl. alkotóklub nincs, csak késztermék és alapanyag). Az egyik helyzetben a te terméked esélyt kap, hogy jobb legyen minden elérhető terméknél (azaz kiváló értékajánlattal, jól kommunikálható egyedi értékkel rendelkezel), a másik helyzetben pedig meglesz a réspiac.

Ha egyik helyzet sem áll fenn, akkor nem lesz vásárlód.

Nézzünk egy egyszerű példát. Ha egy városban vannak boltok, de egyikben sem árulnak macskakaját, akkor minden macskatulaj kénytelen főzni a szőrmóknak. Azaz van megoldás (lehet csirkeaprólékot és zöldséget venni), de mennyivel kényelmesebb lesz egy macskakonzerv?!

Ha pedig már van macskakaja (jó nehéz konzervdobozokban), de senki nem szállít házhoz, akkor meghódíthatod az összes macskabolond öreg hölgy szívét azzal, ha te kiszállítod a cuccost.

Ha azonban mindenhol kapható, szállítás is van, különböző ízek is vannak, el tudsz-e vajon adni macskakaját? Mondjuk árulj vesebeteg macskának való tápot – el tudod adni, ha van vesebeteg macska és gondos gazdája a városban. Ha nincs vagy csak nagyon kevés, akkor bizony felkopik az állad. Ezt a sort lehet folytatni. Mérd fel: létezik-e a viszketés, hányan vakargatják, tényleg mindenkinek megvakarták-e.

Ideje kitalálni, hogyan vakard. Tételezzük fel, hogy rájöttél, kinek viszket (potenciális piac), azt is tudod, hogy ki vakarja (versenytársak) és ki árul viszketés elleni kenőcsöt (helyettesítő termékek). Azt is tudod már, hogy vannak olyanok, akiknek még mindig viszket, minden vakarás és kenegetés ellenére. Most már az a kérdés, hogy pontosan milyen vakargatást kell felajánlanod ahhoz, hogy mindenképpen jól járjon a piacod és te magad is, a versenytársaknak pedig nem sok tér maradjon. Ez itt a termékfejlesztés és a marketingstratégia kérdése. Azaz lehet, hogy egészen eddig a pillanatig fogalmad sem volt arról, mi a megoldás, de az igények ismeretében pontosan látod az üzleti lehetőséget.

Ha sikerül ilyen gondolkodási folyamatot végigjárnod, akkor a legjobb úton haladsz afelé, hogy spontán alkotó helyett tudatos vállalkozó legyél. Hidd el, mindkettőre szükség van – csak tudd, melyik vagy te. Gondold végig, vágj bele.

 

Vendégcikkünk írója Hűvös Ágnes, tréner, stratégiai tanácsadó

Huvos_AgnesÁgnes egy évtizede dolgozik induló vállalkozások stratégiai felépítésén. Több száz projektet látott már, kicsiket és nagyokat, és abban szerezte a legtöbb tapasztalatot, hogyan lehet az induló vagy korai fázisú vállalkozásokat szinte nulla forrással felfuttatni. Jelenleg több vállalkozásban érdekelt, ebből két kézműves vállalkozás is van. 1994 óta tart tréningeket több nyelven, főleg gyakorlatokon keresztül adja át a tudást. Házát és a kertjét férjével, kiskamasz fiával, két macskával és néhány indiai futókacsával osztja meg. Megtudsz róla és a tudásáról többet, ha olvasgatod a Megoldás.Most blogját vagy megnézed profilját a LinkedInen.